Menedżer na kłopoty

Wtorek
13.01.2009
Jasny system motywacyjny, proste reguły oceny oraz otwartość i chęć do rozmowy managerów z pracownikami, to podstawowe zasady komunikowania i współdziałania w okresie kryzysu finansowego – czasie, w którym pracodawcy częściej niż zwykle zmuszeni są do zwalniania pracowników.
 

Wiele firm nie przygotowało się na kryzys i nie opracowało jeszcze jasnej strategii postępowania. Nie wiadomo, kto ma rozmawiać z pracownikami, a także w jaki sposób to robić. Pracownicy nie przypuszczają, że takie działania to skutek braku planu. Sądzą, że krępujące milczenie wynika ze złej woli ich szefów – szefowie wiedzą, tylko nie chcą powiedzieć – uważają. Oczywiście w myśl zasady, że boimy się najbardziej tego, czego nie znamy, zdezorientowani pracownicy wyobrażają sobie najgorsze. Są zdemotywowani, przestraszeni, pracują nieefektywnie. Żyją w niepewności, próbując patrzeć szefom głęboko w oczy i na podstawie ich nastrojów wróżyć, czy mają zacząć szukać innej pracy.

Anita Chmara, Ekspert Berndson (firmy oferującej szkolenia biznesowe z zakresu zarządzania, sprzedaży, negocjacji, marketingu, finansów, przeprowadzane w formie praktycznych i interaktywnych warsztatów) podpowiada kilka zasad, wg których menedżerowie powinni postępować w czasie kryzysu, aby pracownicy czuli się spokojniej i koncentrowali się na pracy a nie na plotkach.

- Przede wszystkim menedżerowie powinni słuchać pracowników, odpowiadać na ich pytania oraz wyjaśniać sytuację, a także być dostępni, tzw. otwarte drzwi. Oczywiście nie oznacza to, że w sytuacji kryzysowej cały swój czas mają poświęcać wyłącznie na rozmowy z pracownikami. Ważne jednak, by każdy w firmie wiedział, że nikt nic przed nim nie ukrywa. Pracowników należy otwarcie, szybko i szczerze informować o sytuacji. Nie chodzi o to, by straszyć ludzi lecz skoro wiemy, że będą redukcje, to nasi pracownicy powinni o tym wiedzieć. Powinni znać zasady, według których redukcje będą się odbywać. To buduje poczucie bezpieczeństwa u tych, którzy mają w pracy pozostać - mówi Anita Chmara.

- W okresie kryzysu szczególnie powinni pamiętać o tym, że idą ramię w ramię ze swoimi pracownikami. Kryzys dotyczy nie tylko ich pracowników, ale także ich samych. Zakupy luksusowych samochodów czy zamawianie kosztownych aranżacji gabinetów nie wpłynie w tej sytuacji dobrze na nastroje w firmie. Jeśli menedżerowie rezygnują z jakichś przywilejów, pracownicy powinni to wiedzieć. Zrozumieją, jeśli ocenią, że trudna sytuacja dotknęła wszystkich. Chętniej przygotują się do wzmożonej pracy po to, by wspólnie przetrwać kryzys i wyjść na prostą - podsumowuje.

Obecna sytuacja ekonomiczna zmusza pracodawców także do częstszego zwalniania pracowników niż w okresie hossy. Nie każdy wie jak należy to zrobić. Wielu managerów ma z tym problem, czysto ludzki. Jak należy zwalniać pracowników? Według Anity Chmary Eksperta Berndson – rzeczowo, z krótkim uzasadnieniem i w cztery oczy.

- Ze względu na szacunek dla pracownika, konieczna jest rozmowa w cztery oczy. Powiedz dlaczego zwalniasz, ale niezbyt długo – żeby tej nieprzyjemnej chwili nie przeciągać. Bez zawiłego tłumaczenia się i przepraszania (masz powód). Krótko, zwięźle, uprzejmie – radzi Anita Chmara. - Nie jest też dobrze, jeśli pracodawca zaczyna w tym momencie mówić o zasługach pracownika. Bo skoro było tak dobrze, to dlaczego to zwolnienie?

(agaka)


Agnieszka Turska
Agnieszka Turska
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Great work and if you don't waste your time and focus on the good, rather than the bad, then I think there is no way you won't be able to achieve your goal. Great thought. ...

96 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

I think understanding reality is the key to staying in present moment and live it fully. I will have you check out these editing and proofreading service as well as list of...

96 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Jak założyć spółkę z o.o.?

W zarejestrowaniu i ruszeniu mojej spółki nie pomogła mi żadna książka, tylko http://www.spolka.org/rejestracja-spolek/ . Na 100% podchodzą do każdego klienta dając...

3 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Własny biznes z małym kapitałem

Sądzę ,że w twoim przypadku spółka będzie odpowiednia. Jeśli nie wiesz jak rozpocząć, to skontaktuj się z http://spolka.org/rejestracja-spolek/. Pomogą tobie...

232 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Biznes po stronie dobra

there is no bad side if your employee but according to me business is full time occupation, you can not postpone your attention to a problem like customer complaint and so on,...

21 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Great post! I am actually getting ready to across this information, is very helpful my friend. Also great blog here with all of the valuable information you have. Keep up the...

96 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

I am here to put as much weigh as I can to make your points asserted. Well this can be said about some of the available dissertation writing help and assignment help

96 wypowiedzi
ostatnia 20.07.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Great work and indeed this is why you are able to turn a seemingly gigantic issue to an easy to summarise work thanks largely to your efforts. essay writing service

96 wypowiedzi
ostatnia 20.07.2018