Chleb z Biedronki zamiast od Józka

Według szacunków Komisji Europejskiej tylko w tym roku w Polsce zamkniętych zostanie ok. 4 tys. małych sklepów, zaś w ciągu minionego pięciolecia ich liczba spadła o 17,5 proc. do poziomu 128,6 tys. sklepów.
Poniedziałek
09.08.2010
Zamiast do osiedlowego sklepiku, na zakupy wybieramy się do supermarketu. Dlatego z map naszych miast i wsi znikają kolejne małe, rodzinne firmy.
 

W ciągu minionych pięciu lat liczba małych sklepów spadła w całej Unii Europejskiej o 3,7 proc., sytuacja w Polsce jest jeszcze gorsza. Według szacunków Komisji Europejskiej tylko w tym roku w Polsce zamkniętych zostanie ok. 4 tys. małych sklepów, zaś w ciągu minionego pięciolecia ich liczba spadła o 17,5 proc. do poziomu 128,6 tys. sklepów. Tymczasem handel jest jedną z najważniejszych dziedzin naszej gospodarki i co roku generuje ok. 20 proc. naszego PKB.

Zmienia się nasz sposób robienia zakupów. Zamiast jedzenia ze sklepu za rogiem U Józka wybieramy tańsze produkty z Lidla czy Biedronki, które coraz chętniej wchodzą do małych miejscowości. Wpływ na to miał przede wszystkim kryzys, który wielu uderzył po kieszeniach.
- Ostatnich kilkanaście miesięcy były jednym z trudniejszych okresów dla branży spożywczej. Z jednej strony handlowcy odczuli spowolnienie gospodarcze, które już wcześniej dokuczyło także innym branżom. Rosnące bezrobocie, bardzo długa i mroźna zima oraz podwyżki cen energii i paliwa miały wpływ zarówno na to, co wkładają do swoich koszyków konsumenci i jak często zaglądają do sklepów, jak i na zwiększenie kosztów działalności placówek detalicznych. Wydarzenia z pierwszej połowy tego roku, żałoba narodowa, powódź, fatalna pogoda również wpływały na decyzje zakupowe konsumentów. Wiele sklepów zanotowało rekordowo niski poziom sprzedaży - mówi Marcin Jeżyna, wiceprezes spółki Detal Koncept, organizatora sieci Groszek i Milea.

Sytuacja jest trudna, dlatego coraz więcej organizacji zaczyna interesować się drobnymi sklepikarzami i wychodzić im naprzeciw. Należy do nich m.in. sieć hurtowni z artykułami spożywczymi Makro Cash and Carry.
- W lipcu Makro ruszyło z szeroko zakrojoną kampanią społeczną „Tu mieszkam, tu kupuję”, wspierającą tradycyjny handel. Na terenie całego kraju prowadzone są różnego rodzaju akcje zachęcające do robienia zakupów w małych lokalnych sklepikach - opowiada Uwe Hoelzer, prezes Makro Cash & Carry Polska. - Polacy lubią robić zakupy w małych osiedlowych sklepach, bo są one miejscem integracji lokalnej społeczności. Jednak mimo to liczba niezależnych małych sklepów maleje rocznie o ok. 10 proc. To niepokojąco dużo, bowiem ten segment jest szczególnie ważny dla polskiej gospodarki, ale również dla społeczeństwa. Małe sklepy tworzą znaczną liczbę miejsc pracy, zwłaszcza na terenach zagrożonych bezrobociem, przyczyniają się też do budowania więzi społecznych.

Szansą na przetrwanie rodzinnego biznesu jest też przystąpienie do sieci franczyzowej. Zwłaszcza w czasach, kiedy rosnące koszty utrzymania i funkcjonowania sklepów, wzmożona aktywność zachodniej konkurencji i spadek wartości zakupów realizowanych przez klientów zaczęły mocniej dokuczyć kupcom działającym w pojedynkę, często nawet zmuszając ich do zamknięcia działalności.

- Organizatorzy konceptów franczyzowych, duże, sprawnie działające organizacje są w stanie przeciwstawić się konkurencji, zapewniając jednocześnie swoim partnerom nie tylko atrakcyjne warunki handlowe, ale również wsparcie finansowe, profesjonalną logistykę, nowe technologie, rozwiązania operacyjne i dynamiczny marketing. Dodatkowo, wejście w struktury dużej sieci, otwiera przed właścicielami małych sklepów nowe możliwości rozwoju własnych przedsiębiorstw - mówi Marcin Jeżyna.

Dużo łatwiej utrzymać się na rynku ze wsparciem silnego partnera, całym zapleczem technicznym i logistycznym oraz znaną marką. Dlatego sklep U Józka coraz częściej zmienia logo na Groszek, Żabkę czy inną znaną sieć franczyzową, a profity z tej zmiany czerpią obie strony.

(mak)


POPULARNE NA FORUM

Piotr i Paweł na sprzedaż

Szkoda, że sprzedają tego Piotra i Pawła. Widocznie z Biedronką nikt wygrać nie może. ___________________________ Inżynierskie prace - pomoc

3 wypowiedzi
ostatnia 20.04.2018
Zdrowa żywność w kolejnych miastach

Z tym jedzeniem Eco to jest prawdziwy bum. _____________________ Pisanie prac inżynierskich z informatyki

17 wypowiedzi
ostatnia 20.04.2018
Zyski z automatu

To rzeczywiście może być dobry biznes. _____________________________ Informatyka

2 wypowiedzi
ostatnia 20.04.2018
Twarda woda

Witajcie, jak tam z Waszą wodą w kranach? My niestety mamy twardą i nie wiemy jak sobie z nią poradzić. Słyszałam co nieco o filtrach oczyszczających kranówkę i...

1 wypowiedzi
ostatnia 16.04.2018
Blaski i cienie Eurocashu

Eurocash - kto by pomyślał, że ta firma, może robić jakieś złe rzeczy. Ciekawa sprawa. ____________________ Tematy prac magisterskich z kosmetologii

5 wypowiedzi
ostatnia 16.04.2018
Zyski z automatu

Mnie to do dzisiejszego dnia dziwi, że Polska nie widzi w tym dużego potencjału. Zarabiaj i oszczędzaj z ToPolecam

2 wypowiedzi
ostatnia 14.04.2018
Blaski i cienie Eurocashu

Zawsze staram się, aby uważać na potencjalne minusy z korzystania z eurocashu. Tutaj wymienili sporo minusów: https://vindicat.pl/faq/vindicat-how-it-works/ Warto się...

5 wypowiedzi
ostatnia 13.04.2018
Sklepy spożywcze 2014

Dużo promocji jest na bilbordach, tam są te najciekawsze zazwyczaj.. Nawet inne sklepy mają na wystawach najlepsze swoje wyposażenie sklepów odzieżowych

11 wypowiedzi
ostatnia 06.04.2018
zobacz więcej na forum