Dłużnicy znikają wraz z kryzysem

Poniedziałek
07.02.2011
I nie chodzi o potajemne ucieczki zadłużonych kontrahentów. Wieści są dobre – firmy mają coraz mniejsze problemy ze spłacaniem zobowiązań.
 

Badania prowadzone kwartalnie od początku 2009 roku przez Krajowy Rejestr Długów i Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych po raz kolejny przyniosły optymistyczne wyniki. Odsetek firm, których sytuacja finansowa w ostatnim kwartale ubiegłego roku uległa poprawie wzrósł o blisko 2 proc. i wyniósł 26,9 proc. Co szósty przedsiębiorca twierdzi, że sytuacja jego firmy nie zmieniła się, a 14,8 proc. wskazuje na jej pogorszenie.

Projekt badawczy „Portfel należności polskich przedsiębiorstw” wykazał w ostatnim kwartale 2010 roku najniższy w swojej historii odsetek firm mających problemy z wyegzekwowaniem należności. Co piąty przedsiębiorca przyznaje, że nie ma żadnych kłopotów ze ściąganiem długów. Z 18,6 proc. do 17,7 proc. spadł też odsetek firm, wśród których tego rodzaju problemy narastają.

- Największe problemy ze egzekwowaniem należności ma budownictwo, natomiast najlepiej w tym zakresie radzi sobie sektor finansowy – mówi Andrzej Kulik, pełnomocnik zarządu Krajowego Rejestru Długów.

Cieszyć może również fakt, iż koszty nieterminowej obsługi zobowiązań przez klientów i kontrahentów sięgnęły rekordowo niskiego poziomu w okresie, w jakim Krajowy Rejestr Długów i Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych obserwują gospodarkę. W ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku 71 proc. przyznało, że koszty wynikające ze zwlekaniem przez dłużników z terminową spłatą zobowiązań są na poziomie jednej dziesiątej całkowitych kosztów firmy.

- Wciąż jednak 31 proc. przedstawicieli firm mówi, że problemy ze ściąganiem należności wstrzymują ich od rozpoczynania nowych inwestycji – mówi Andrzej Kulik.

Wydłużył się również czas oczekiwania na płatności. Przybywa zwłaszcza należności zaległych od ponad roku – takie ma swoim portfelu 16 proc. przedsiębiorstw. Przeciętny okres przeterminowania długu wynosi 4 miesiące i 12 dni.

Wiele wskazuje jednak na to, że problemy z należnościami będą w dalszym ciągu spędzać sen z powiek polskim przedsiębiorcom. Aż 56 proc. z nich przewiduje, że w obecnym kwartale kłopoty z dłużnikami wystąpią w takiej samej skali jak dotychczas, a co piąta firma spodziewa się ich nasilenia.

(gum)


POPULARNE NA FORUM

Ruszają regionalne targi franczyzy

Assignment Writing Service the writer affiliated with the writing companies are highly qualified as the criteria of being a professional writer is Master’s degree at least...

8 wypowiedzi
ostatnia 26.05.2018
Promocja firmy w katalogach internetowych

Jak maiłabym wybrać firmę, która ma moją firmę rozreklamować w katalogach, czy poprowadzić kampanię AdWords to zdecydowałabym się na popularnego i skutecznego...

3 wypowiedzi
ostatnia 25.05.2018
Jaka reklama się opłaca?

Może warto pomyśleć o filmie promocyjnym czy produktowym? Produkcja tego rodzaju filmów może się zająć http://www.imperiafilm.com/ z Krakowa. Dla nas zrobili...

202 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2018
Jak zareklamować mały sklep przez Internet?

Ja wynajęłam firmę https://www.grupafaro.pl/ do prowadzenia dla mnie reklam adwords w google i są skuteczni, przybywa mi wejść i klientów. Także mogę polecić, widać...

64 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2018
Majątek pod ochroną

Apk ideas makes no representations, warranties, or assurances as to the accuracy Read More

1 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2018
Jaka reklama się opłaca?

A może tak reklama tv?

202 wypowiedzi
ostatnia 23.05.2018
Szukam szkoleń dla bezrobotnego

Szkolenia zawodowe z zakresu spawania stali czy zgrzewania termoplastycznych tworzyw sztucznych możecie zrobić w ośrodku szkolenia zawodowego MAR-PLAST ...

30 wypowiedzi
ostatnia 23.05.2018
Skuteczna i tania reklama małej firmy

Reklama na samochodzie czyli oklejanie folią to tez dobra opcja. W Łodzi okleicie m.in. w http://verde-druk.pl/ Nam oni oklejali, u nich tez zamawialiśmy ulotki i...

400 wypowiedzi
ostatnia 23.05.2018