07.04.2011

Jaki klient, taki sklep

Nawet najlepsza kolekcja ubrań wyeksponowana w niewłaściwy sposób skazana jest na rynkową porażkę.

Nie wystarczy wynajęcie atrakcyjnego lokalu i zatowarowanie go najmodniejszym asortymentem, żeby właściciele sklepów odzieżowych mogli zza kasy liczyć swoje zyski. Klient, zanim wejdzie do sklepu, poddaje go surowej ocenie. Najpierw widzi szyld, potem witrynę z wystawioną kolekcją oraz plakaty informujące na temat ewentualnych promocji. Inne elementy zachęcające (lub zniechęcające) do wejścia to umeblowanie punktu, muzyka i zapach. Trudno określić, co ma największy wpływ na zachowanie konsumenta, ale na wszelki wypadek warto zadbać o każdy najdrobniejszy szczegół.

Krawaty leżące na regale Norco.

Ważny jest przejrzysty sposób ekspozycji – wykorzystanie różnych form prezentacji, w tym wieszaków, stołów ekspozycyjnych i manekinów.

– Wnętrze sklepu odzieżowego powinno odzwierciedlać panujące trendy. Jednocześnie bardzo ważna jest uniwersalność, która pozwala zaaranżować przestrzeń handlową do szybko zmieniającej się mody, a co za tym idzie – wprowadzenia nowej kolekcji ubrań – wyjaśnia Rafał Kilian, dyrektor zarządzający w firmie Norco.

Ważny jest przejrzysty sposób ekspozycji – wykorzystanie różnych form prezentacji, w tym wieszaków, stołów ekspozycyjnych i manekinów. Wpływ na ekspozycję ma także powierzchnia sklepu. Nie lubimy ciasnoty, dlatego w intencji właściciela jest takie rozplanowanie towaru, żeby klient mógł zobaczyć najlepszą ofertę sklepu, a przy tym nie miał klaustrofobii. Nie zawsze duża powierzchnia jest atutem, bo może wtedy wydawać się, że w sklepie jest mało klientów. A brak kupujących w lokalu nie daje marce najlepszego świadectwa, zupełnie jak w restauracji.

Należy pamiętać, że projekt mebla to zarówno jego wygląd, jak i materiał, z którego został wykonany.

– Dobór mebli zależy od docelowej grupy klientów. W sklepach z ubraniami młodzieżowymi dominuje wystrój industrialny, natomiast w sklepach z bielizną atmosfera powinna być bardziej intymna. W tej chwili wygrywają marki o czytelnej tożsamości, co przejawia się wykorzystaniem odpowiednich kolorów, kształtów, oświetlenia i zapachu. Norco od 20 lat świadczy kompleksowe usługi w zakresie wyposażenia powierzchni handlowej. Przez ten czas nastąpiły olbrzymie zmiany w polskich sklepach, ale obecnie estetyka wykończenia naszych sklepów nie odbiega od tych, które możemy zobaczyć w innych miastach Europy – dodaje Rafał Kilian.

Aranżacja sklepu trwa od tygodnia do trzech miesięcy. Najpierw właściciel sklepu ocenia wizualizację komputerową swojego lokalu. Po jej akceptacji sprowadza się i instaluje meble.

(dw)

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0