13.07.2012

Jak odrzucić reklamację klienta

Nie każda reklamacja jest zasadna. Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego daje kupującemu prawo do reklamacji, ale również nakłada na niego obowiązki.

Wady znane w chwili zakupu

Sprzedawca może nie uznać reklamacji klienta, który skarży się na wady, które istniały już w chwili kupna towaru. Będzie to jednak możliwe tylko wtedy, gdy klient o niezgodności towaru z umową wiedział w momencie dokonywania zakupu lub oceniając sprawę rozsądnie powinien był wiedzieć. Innymi słowy, jeśli towar został przeceniony z uwagi na fakt, że wypłowiał na wystawie, to tejże utraty koloru kupujący nie będzie mógł reklamować.

Obsługa klienta w restauracji

Jeśli klient we wskazanym czasie nie podejmie działań zmierzających do zareklamowania towaru, to jego roszczenia ulegną przedawnieniu.

Zgłoszenie wady po czasie

Klient, który zauważy, że produkt się psuje ma obowiązek powiadomić o tym fakcie sprzedawcę. Termin, w jakim powinien to uczynić, wynosi dwa miesiące. Biegnie on od chwili, gdy kupujący stwierdzi niezgodność towaru z umową. Jeśli więc kupujący zgłasza się do sprzedawcy i chce zareklamować produkt, który zepsuł się pół roku temu, to reklamację można odrzucić. Zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej bowiem uchybienie terminowi zawiadomienia sprzedawcy o wadzie skutkuje utratą uprawnień reklamacyjnych.

Usterka wykryta po dwóch latach od zakupu

Sprzedawca odpowiada jedynie za te niezgodności towaru z umową, które ujawnią się w okresie dwóch lat od dnia wydania produktu. Częstym błędem sprzedających jest twierdzenie, że klient może zareklamować produkt tylko przez okres dwóch lat. Termin ten dotyczy jednak ujawnienia się wady, nie zaś samej możliwości zgłaszania roszczeń. Oznacza to, że kupujący może stwierdzić rozklejenie się butów w ostatnim dniu dwuletniego okresu i fakt ten zaś zgłosić w terminie dwóch miesięcy. Sprzedawca nie będzie mógł wtedy odrzucić reklamacji. Jeśli usterka produktu ujawni się po upływie dwóch lat od wydania towaru, to reklamacja klienta jest bezzasadna.

Ciężar dowodu

Przepisy przewidują, że po upływie sześciu miesięcy od dnia wydania towaru kupującemu, to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że towar był niezgodny z umową z chwili jego wydania. Jeśli więc klient, który zgłasza reklamację po np. roku czasu od kupna nie przedstawia żadnych okoliczności uprawdopodobniających istnienie wady już wydania towaru, to można taką reklamację odrzucić.

Przedawnienie roszczeń

Konsument ma określony czas na dochodzenie swoich praw wynikających ze złożonej reklamacji. Jego roszczenia przedawniają się z upływem roku od dnia stwierdzenia niezgodności towaru z umową, ale nie wcześniej niż przed upływem dwóch lat od wydania towaru. Jeśli więc klient we wskazanym czasie nie podejmie działań zmierzających do zareklamowania towaru, to jego roszczenia ulegną przedawnieniu. Oznacza to, że w razie wytoczenia sprawy w sądzie sprzedawca będzie mógł podnieść ten fakt i tym samym uchylić się od zaspokojenia żądań klienta.

Kancelaria Prawna Skarbiec Sp.K., która specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych

Logo Kancelarii Prawnej Skarbiec.Biz

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0