Instrukcja obsługi terminala

W Polsce działają cztery największe centra akceptacyjne kart, które dzierżawią terminale. Są to m.in. bank Pekao, Polbank, firma eService należąca do banku PKO BP czy największy w Polsce agent rozliczeniowy – Polcard.
Czwartek
19.07.2012
Punkty sprzedaży, lokale gastronomiczne i usługowe czy stacje paliw to miejsca, gdzie transakcje bezgotówkowe to codzienność.
 

Ponieważ coraz popularniejszym sposobem regulowania należności są transakcje bezgotówkowe, coraz więcej przedsiębiorców instaluje w swoich placówkach terminale POS (ang. point of selling). Są to niewielkie urządzenia elektroniczne służące przede wszystkim do akceptowania kart płatniczych, lecz nie tylko. W portfelach polaków znajdują się obecnie łącznie 32 miliony kart debetowych, obciążeniowych, kredytowych oraz coraz popularniejszych kart zbliżeniowych pay-pass.

Prowizja za prąd

Chcąc umożliwić swoim klientom możliwość płacenia kartą przedsiębiorca musi podpisać umowę z acquirerem, czyli agentem rozliczeniowym. Jego rolę może pełnić bank albo instytucja finansowa, która będzie pośredniczyć pomiędzy placówką a emitentem, to jest wydawcą karty. Pośrednik zapewnia autoryzację co oznacza, że przyjmuje na siebie wszelkie obowiązki wynikające z transakcji. Pobiera jednak za to stosowną prowizję zwaną opłatą autoryzacyjną. Jej wysokość ustalana jest indywidualnie i zależy od rodzaju prowadzonej działalności, lokalizacji punktu i wysokości obrotów. Przeważnie waha się w granicach od 1 do 4 proc. wartości transakcji.

Same terminale zazwyczaj są wypożyczane, dlatego co miesiąc trzeba uiszczać dodatkową opłatę za ich dzierżawę. Także ta opłata może być różna w zależności od agenta rozliczeniowego, jak i rodzaju urządzenia. Na rynku dostępnych jest już bardzo wiele modeli zarówno stacjonarnych, jak i bezprzewodowych. Te drugie są droższe, za to wygodniejsze i idealnie sprawdzają się np. w restauracjach.

To nie koniec opłat związanych z korzystaniem z terminala. Sprzedawca płaci również za połączenia autoryzacyjne. Mogą być one realizowane przez stacjonarną linię telefoniczną, komórkę lub internet. W tym wypadku stawka zależy od operatora telekomunikacyjnego, z którego usług korzystamy. Konieczność ponoszenia wszystkich opłat może skutecznie zniechęcić do zainstalowania terminala POS, jednak przedsiębiorca, zanim podejmie decyzję, powinien zastanowić się nad tym, jakich korzyści mu on przysporzy.

Wielofunkcyjna maszynka

Podstawową korzyścią zamontowania terminala jest dostęp większej puli potencjalnych klientów. Karty płatnicze stają się coraz popularniejsze i bardziej dostępne przez co rośnie też liczba osób ceniących sobie wygodę korzystania z nich. Wprowadzenie bezgotówkowej formy rozliczeń oznacz również wygodę dla przedsiębiorcy. Jeśli prowadzi on punkt, gdzie odbywa się duży przepływ pieniędzy to może on m.in. ograniczyć koszty związane z odprowadzaniem utargu i konwojowania gotówki do banku. Z kolei w przypadku mniejszej działalności jak np. sklep zmniejsza się ryzyko przyjęcia fałszywych pieniędzy oraz utraty środków podczas ewentualnego rabunku. Udowodniono również, że w przypadku spontanicznych zakupów posiadacze kart płatniczych wydają więcej.

Dzięki terminalowi płatniczemu można prowadzić także usługę sprzedaży elektronicznych doładowań telefonów komórkowych działających na zasadzie pre-paid. Specjalny kod zamiast na tradycyjnej zdrapce znajduje się na wydruku z terminala. Przedsiębiorca może w ten sposób oferować doładowania do dowolnego operatora na dowolną kwotę bez potrzeby wcześniejszego zakupu produktu.

Największe organizacje płatnicze VISA oraz Mastercard rozwijają również dodatkową usługę cashback. Umożliwia ona wypłacenie gotówki bezpośrednio w placówce, pod warunkiem dokonania uprzednio zakupu i zapłaty za niego kartą płatniczą. Jest to kolejny sposób, w jaki przedsiębiorca dzięki terminalowi może pozyskiwać nowych klientów. W tym wypadku zwłaszcza z rejonów, gdzie nie ma zbyt wielu bankomatów.

Cierpliwość popłaca

Instalując terminal płatniczy trzeba pamiętać, że transakcje przez niego wykonanie nie wpłyną natychmiast na nasze konto. Zazwyczaj trwa to kilka dni.

Przedsiębiorca przed podpisaniem umowy z agentem rozliczeniowym powinien poznać ofertę konkurencji i spróbować wynegocjować dla siebie jak najkorzystniejsze warunki. Najważniejsze punkty w takiej umowie to wysokość prowizji i miesięcznych opłat za dzierżawę urządzeń oraz czas, po którym pieniądze z transakcji wpłyną na nasze konto.

(boa)


Bolesław Adamiec, dziennikarz
Bolesław Adamiec
dziennikarz

NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Jaki biznes się opłaci w 2018? /01.12.2017

Sprawdziliśmy, w jaki biznes warto zainwestować w nadchodzącym roku. Tłumaczymy, jak otworzyć i z sukcesem prowadzić spaghetterię, sklep z bielizną, pączkarnię, agencję Mikołajów, park trampolin oraz firmę sprzedającą kosze prezentowe. Opisujemy też sprawdzone franczyzy z branży usługowej. Radzimy, jak przeprowadzić remanent w firmie.

Franczyza - czym to się je? /27.10.2008

Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.

Kto może mieć McDonalda? /29.08.2015

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach /08.06.2015

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest kosztowne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają.

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.

POPULARNE NA FORUM

Jaką firmę założyć?

Można powiedzieć, że co człowiek to inny pomysł na biznes. Są jednak branże w których znajdują się usługi, na które zawsze będzie popyt. Jako firma może...

2 wypowiedzi
ostatnia 21.06.2018
Pieniądze na rozwój przedsiębiorstwa

Wszystko zależy od profilu Twojej działalności. Faktycznie dobrze jest korzystać z takich dotacji bo przedsiębiorca na początku nie ma łatwo. My ze znajomym niedawno...

34 wypowiedzi
ostatnia 20.06.2018
Pieniądze na rozwój przedsiębiorstwa

Wszystko zależy od profilu Twojej działalności. Faktycznie dobrze jest korzystać z takich dotacji bo przedsiębiorca na początku nie ma łatwo. My ze znajomym niedawno...

34 wypowiedzi
ostatnia 20.06.2018
Reklama w social media

Jeśli podobają ci się projekty agencji i macie ze sobą dobry kontakt, to nie widzę przeciwwskazań by rozpocząć współpracę. My znaleźliśmy swoją agencję do...

5 wypowiedzi
ostatnia 18.06.2018
Tłumacz dla biznesu na Śląsku

A programy w stylu memoQ integration? Korzystał ktoś w pracy? https://knowledgebase.xtrf.eu/display/XTRFHelp/memoQ+Integration

2 wypowiedzi
ostatnia 15.06.2018
Gadżety reklamowe - co zamówić?

My ostatnio w firmie postawiliśmy na plakaty reklamowe i była to bardzo dobra decyzja. Efekt robił wrażenie i same plakaty zostały wydrukowane z największą...

234 wypowiedzi
ostatnia 15.06.2018
Gadżety reklamowe - co zamówić?

My ostatnio w firmie postawiliśmy na plakaty reklamowe i była to bardzo dobra decyzja. Efekt robił wrażenie i same plakaty zostały wydrukowane z największą...

234 wypowiedzi
ostatnia 15.06.2018
Windykacja we franczyzie

Great topic and franchising are based on a marketing concept which can be adopted by an organization as a strategy for business expansion. Topcelebs Jackets

7 wypowiedzi
ostatnia 14.06.2018