Koszt tej usługi w sklepie o wielkości 200 m2 może wynieść nawet 5 tys. zł rocznie, gdyż miesięczne składki na ZAiKS, ZPAV, STO ART i SAWP to łącznie 404 zł.
Poniedziałek
03.09.2012
Badanie OBOP pokazuje, że dzięki muzyce klienci kupują więcej. Właściciel dużego sklepu wyda na odtwarzanie muzyki blisko 5 tys. zł. Jest sposób na ominięcie tak wysokiej opłaty.
 

Muzyka odtwarzana w sklepie korzystnie wpływa na samopoczucie klientów oraz ich decyzje zakupowe. Jest często najskuteczniejszym nośnikiem reklamy w miejscu sprzedaży. W 2010 roku TNS OBOP przeprowadził badanie „Wpływ muzyki na zachowania konsumentów”, w którym prawie 72 proc. Polaków zadeklarowało, że lubi chodzić do miejsc, w których obecne jest tło muzyczne.

Na polskim rynku działają cztery organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i wykonawczymi, do których przedsiębiorcy powinni odprowadzać tantiemy za prawo do publicznego odtwarzania utworów należących do światowej bazy muzyki. Koszt tej usługi w sklepie o wielkości 200 m2 może wynieść nawet 5 tys. zł rocznie, gdyż miesięczne składki na ZAiKS, ZPAV, STO ART i SAWP to łącznie 404 zł.

LD Holding SA, właściciel marek eLDe, Sieć34 i Livio przygotował dla swoich franczyzobiorców produkt w atrakcyjnej cenie. Roczny abonament na korzystanie z usług Radio Livio kosztuje ok. 420 zł za rok, co daje 35 zł co miesiąc. To dużo taniej, niż gdyby przedsiębiorcy musieliby zapłacić 4 wymienionym instytucjom.

- Świadomość konieczności uiszczania tantiem za prawo do publicznego odtwarzania muzyki stale rośnie - mówi Sebastian Larysz, specjalista ds. audio marketingu. - Dzieje się tak za sprawą coraz wyższej aktywności OZZPA w sferze egzekwowania tantiem. Wysokie ryzyko poniesienia kosztownej kary nie jednego przedsiębiorcę zmusił do uregulowania tej kwestii. Właśnie ta sytuacja otworzyła drogę rozwoju kategorii muzyki zwolnionej z opłat, na rynku funkcjonującej jako Royality Free Music.

Tym, którzy zwlekają, bądź nie płacą tantiem warto przypomnieć, że grozi im nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dotyczy to zarówno utworów zarejestrowanych na nośnikach audio, jak i muzyki emitowanej przez stacje radiowe.

(boa)


Bolesław Adamiec, dziennikarz
Bolesław Adamiec
dziennikarz

NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Jaki biznes się opłaci w 2018? /01.12.2017

Sprawdziliśmy, w jaki biznes warto zainwestować w nadchodzącym roku. Tłumaczymy, jak otworzyć i z sukcesem prowadzić spaghetterię, sklep z bielizną, pączkarnię, agencję Mikołajów, park trampolin oraz firmę sprzedającą kosze prezentowe. Opisujemy też sprawdzone franczyzy z branży usługowej. Radzimy, jak przeprowadzić remanent w firmie.

Franczyza - czym to się je? /27.10.2008

Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach /08.06.2015

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest kosztowne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają.

Kto może mieć McDonalda? /29.08.2015

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.