04.09.2012

Podatek rozliczony przez internet

Właściciele firm jeszcze w tym roku będą zwolnieni z konieczności odwiedzania urzędu skarbowego. Formularze VAT-7 i PCC-3 będą mogli wysłać przez internet.

Październikową deklarację VAT-7 przedsiębiorcy będą mogli wysłać drogą elektroniczną. Również rozliczenie podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC-3) nie będzie już wymagało wizyty w urzędzie skarbowym. Do tej pory możliwość złożenia deklaracji bez konieczności odwiedzania fiskusa była dostępna przede wszystkim dla podatników PIT. Pozostali, którzy chcieli złożyć e-deklarację musieli dokonać zakupu bezpiecznego podpisu elektronicznego.

Osoba wypełniająca dokumenty.

Zmiany już w zakresie sposobu rozliczania VAT-u może odczuć około 1,2 mln podatników.

- Chociaż zmiany te nie oznaczają, że bezpieczny podpis elektroniczny nie będzie już przedsiębiorcom potrzebny w innych sytuacjach, na przykład dla składania deklaracji/informacji do ZUS, to należy je ocenić pozytywnie. Dla różnych deklaracji przewidziane są bowiem różne terminy, co oznacza, że przedsiębiorca niejednokrotnie nawet kilka razy w miesiącu odwiedza różne urzędy albo udaje się na pocztę. Proponowane zmiany oznaczają, że właściciele firm mogą mieć przynajmniej o jedną wizytę w miesiącu lub kwartale mniej – w zależności od wybranego okresu rozliczeniowego, a w urzędzie skarbowym mogą w zasadzie w ogóle nie bywać by dokonać rozliczeń - komentuje Katarzyna Rola-Stężycka z firmy Tax Care.

Inaczej wygląda sytuacja osób prawnych (m.in. spółki akcyjne, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) oraz jednostek organizacyjnych. Przedsiębiorcy, którzy rozliczają się z CIT dalej muszą uzyskać kwalifikowany podpis elektroniczny, jeżeli chcą przesyłać e-deklaracje. Dotyczy to zarówno deklaracji CIT jak i VAT.

(dw)

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0