Dobroczyńca z podatkiem VAT
Wspieranie ubogich, zwłaszcza w okresie przedświątecznym to szlachetny zwyczaj, który chętnie kultywują również przedsiębiorcy. Muszą oni jednak pamiętać, że od przekazanych darów żywnościowych muszą odprowadzić podatek VAT.
- Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega co prawda odpłatna dostawa towarów, ale pojęcie to obejmuje także niektóre dostawy nieodpłatne. Tak jest w przypadku, gdy przedsiębiorca chciałby zużyć należące do firmy towary na cele osobiste, albo przekazać je komuś innemu, o ile przy nabyciu tych towarów w części lub w całości przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT-u – tłumaczy Katarzyna Rola–Stężycka, z firmy Tax Care. - Oznacza, to że przekazując nieodpłatnie np. żywność przedsiębiorca powinien taką czynność opodatkować (oczywiście, jeżeli wcześniej przysługiwało mu prawo do odliczenia). W takim przypadku podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia.
Od powyższej reguły są jednak wyjątki. Istnieje bowiem specjalne zwolnienie z podatku dla producentów wspierających organizacje pożytku publicznego, które pozwalają na przekazanie żywności bez konieczności naliczenia podatku, nawet wtedy, gdy odliczenie VAT-u miało już miejsce. Podatku nie trzeba płacić tylko i wyłącznie w przypadku przekazania żywności do organizacji pożytku publicznego i jedynie wtedy, gdy zostanie ona przeznaczona na cele charytatywne. Zwolnienie obejmuje artykuły spożywcze z wyłączeniem napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 proc. oraz napojów alkoholowych, będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 proc.
- Zwolnienie zostało wprowadzone przy okazji nowelizacji ustawy o VAT w 2009 r. na etapie prac w Senacie, jednak jest ono niezgodne z regulacjami unijnymi. Chociaż weszło w życie w takim kształcie i obowiązuje cały czas, to jego zakres - pomimo postulatów organizacji pożytku publicznego - nie został rozszerzony o inne podmioty, które zajmują się dystrybucją żywności – wyjaśnia Katarzyna Rola–Stężycka.
Dobroczynność może być jednak opłacalna. Chociaż właściciele sklepów nie mogą skorzystać z odliczenia podatku VAT, to mogą dokonać odliczenia na gruncie podatku dochodowego. Darowizna może wówczas stanowić koszty uzyskania przychodu.
- Stanie się tak gdy przedmiotem darowizny jest żywność przekazywana organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem wyłącznie na cele charytatywne. Wtedy koszt podatkowy stanowi koszt wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych. Do kosztów można zaliczyć także podatek VAT, który nie mógł być odliczony. Oczywiście z rozliczenia w kosztach przekazywanej żywności (tylko bez VAT-u) mogą skorzystać także jej producenci – mówi Katarzyna Rola–Stężycka.
(mak)
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Choć rynek w branży spożywczej jest bardzo konkurencyjny, nadal można na nim otwierać rentowne sklepy – mówi Monika Kosz-Koszewska, rzecznik prasowy Grupy Chorten.
Dawid Maciołek po wielu latach pracy dla dużej korporacji, otworzył sklep Kraina Serów. Dlaczego zdecydował się na tę markę?
Już 15 i 16 marca na Targach Franczyza na PGE Narodowym pojawi się mniej więcej 50 wystawców. Wśród nich firmy z branży spożywczej.
Sieć sklepów Stokrotka oferuje wsparcie franczyzobiorcom w wysokości do 1 mln zł. Franczyzodawca szuka obecnie partnerów przede wszystkim na Podkarpaciu.
Kiryla Valadkievych pochodzi z Białorusi, a w Polsce mieszka od trzech lat. Najpierw pracował w firmie budowlanej, potem kurierskiej. Aż w końcu zdecydował się na franczyzę.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Od 300 do nawet 1,5 tys. sztuk – tyle pączków dziennie sprzedaje się w punktach Dobrej Pączkarni. Czy w takim razie pączki to opłacalny biznes?
Franczyzodawca Sayuri Sushi zapewnia, że restauracje pod tym szyldem są rentowne od pierwszego miesiąca działalności.
McDonald’s w Polsce to 550 restauracji, które w ponad 90 proc. są prowadzone przez lokalnych przedsiębiorców.
Już w serialu „Czterdziestolatek” Janusz Gajos żartował, że w Złotym Linie trzeba uważać na Rolexy, bo można zatracić się w zabawie. Tajniki tego sukcesu zdradza właściciel Złotego Lina, Jakub Olszewski.
POPULARNE NA FORUM
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów
Nowe warunki współpracy dla franczyzobiorców
Widzę ,że przestępczość zorganizowana od nowego roku w natarciu na Franchising.pl:)
Franczyza, która daje niezależność
No no i tutaj polecę jutrzejszy program Anity Gargas. Redakcjo opamiętajcie się i przestańcie promować reklama i tekstami natywnymi przestępczość zorganizowana....