31.01.2013

Muzyczny marketing

By odtwarzać muzykę w lokalu nie wystarczą głośniki, trzeba opłacić jeszcze tantiemy. Niektóre firmy przygotowują muzykę bez dodatkowych opłat.

Odpowiednio dobrana muzyka może sprawić, że klient dłużej zostanie w danym lokalu, chętniej do niego wróci i będzie miał z nim pozytywne skojarzenia. Dlatego też, tło muzyczne jest istotnym elementem budującym atmosferę i uzupełniającym wystrój placówki.
- Muzyka w sklepie powinna oddawać charakter marki i być z nią kojarzona. W Polsce jeszcze daleko nam do zachodnich standardów, gdzie firmy skrupulatnie dobierają i przestrzegają list odtwarzania - mówi Jakub Kornafel, prezes Marpa Studios.

Mikser studyjny.

Muzyka Marpa Studios jest wolna od opłat na rzecz tantiem autorskich. Dzięki temu przedsiębiorca może nawet czterokrotnie obniżyć koszty związane z publicznym odtwarzaniem muzyki w lokalu.

Polskie prawo autorskie nakłada obowiązek na przedsiębiorców odprowadzania opłat na rzecz tantiem autorskich dla organizacji zbiorowego zarządzania z tytułu publicznego odtwarzania muzyki. Na naszym rynku działają cztery tego typu instytucje. Koszt publicznego odtwarzania muzyki w sklepie o wielkości 200 m2 może wynieść nawet 5 tys. zł rocznie, gdyż miesięczne składki na ZAiKS, ZPAV, STO ART i SAWP w takim wypadku to ok 400 zł.

Firmy takie jak Marpa Studios przygotowują znacznie tańszą ofertę dla przedsiębiorców, dzięki której zwolnieni są oni z opłat na rzecz wymienionych wcześniej organizacji. Wszystkie utwory należą do usługodawcy i nie są zarejestrowane w instytucjach typu ZAiKS. Oznacza to, że nagrania zwolnione są z tantiem, a ich właściciel sam nimi zarządza i osobiście dochodzi swoich praw autorskich.

- Nikt nie ma obowiązku rejestrowania swojej twórczości w organizacjach zbiorowego zarządzania. Robią to artyści, którzy wolą, by ktoś za nich chronił ich interesy twórcze. My świadomie tego unikamy, by umożliwić przedsiębiorcom tańsze odtwarzanie muzyki w lokalu – dodaje Jakub Kornafel.

Marpa Studios oferuje przygotowanie kompilacji w różnych gatunkach muzycznych, specjalnie pod określony rodzaj działalności. W ramach abonamentu właściciel lokalu otrzymuje, oprócz muzyki, także dostęp do radia internetowego oraz fachowego doradcę z zakresu audiomarketingu. W pakiecie jest również naklejka na drzwi informująca, że korzysta on z utworów skomponowanych specjalnie dla niego. Tym, którzy zwlekają, bądź nie płacą tantiem warto przypomnieć, że grozi im nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dotyczy to zarówno utworów zarejestrowanych na nośnikach audio, jak i muzyki emitowanej przez stacje radiowe.

(boa)

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0

Bolesław Adamiec

dziennikarz
Napisz do autora