Firma zbudowana na wiedzy

Dzięki pomocy firmy prowadzącej badania przedsiębiorcy mogą dowiedzieć się, jak ich marka jest odbierana na rynku, sprawdzić satysfakcję i lojalność klientów.
Poniedziałek
08.04.2013
Czy badania marketingowe są potrzebne małej firmie, czy można sobie bez nich poradzić?
 

Badania marketingowe powinny zostać przeprowadzone przed każdym nowym przedsięwzięciem biznesowym – czy będzie to założenie całkiem nowego biznesu, wypuszczenie na rynek nowego produktu, czy też zmiana wizerunku firmy. Zebranie informacji o otaczającej nas rzeczywistości biznesowej pozwala przede wszystkim zminimalizować ryzyko niepowodzenia związanego z podejmowaniem decyzji w firmach.

- W skrócie można powiedzieć, że badania marketingowe dostarczają wiedzy o tym, jak osiągnąć sukces – mówi Agata Matuszewska-Pyc, dyrektor ds. badań i rozwoju w firmie badawczej Open Research. – Pozwalają zminimalizować ryzyko niepowodzenia związanego z podejmowaniem decyzji, np. w przypadku otwarcia nowej restauracji wyniki badań marketingowych pozwalają oszacować potencjał popytu i podaży, przybliżają reakcję potencjalnych klientów na wprowadzenie na rynek nowego produktu, czy zmianę logo.

Wyniki badań marketingowych dostarczają też konkretnych rekomendacji w kontekście planowanych działań, takich jak wybór odpowiedniej lokalizacji dla danej działalności popartej badaniami zapotrzebowania na dane usługi w konkretnej okolicy, czy też informacje od klientów dotyczące ich reakcji na zmiany opakowania produktu, czy modyfikacje oferty produktowej.

Marketing dla małego i dużego

Badania marketingowe muszą dostarczyć firmie użytecznych wskazówek dotyczących jej dalszych działań. Dzięki pomocy firmy prowadzącej badania przedsiębiorcy mogą dowiedzieć się, jak ich marka jest odbierana na rynku, sprawdzić satysfakcję i lojalność klientów. Wyniki przynoszą informację pochodzącą bezpośrednio od finalnego klienta, co pozwala poprawić ofertę, dopasować ją do konkretnych potrzeb klientów, budować lojalność klientów, ale też sięgnąć po klientów konkurencji.

- Jednym z badań, jakie prowadzimy są badania sił sprzedaży, które pozwala dopasować procedury i standardy do strategii firmy oraz pozwala na usprawnienie przepływu informacji w firmie. Jest ona wykorzystywana do budowania skutecznego zespołu sprzedaży i wzrostu zadowolenia pracowników – mówi Agata Matuszewska-Pyc.

Można również przeprowadzić tzw. badania shopperowe (zachowania klientów, drzewo decyzyjne, ścieżki w punkcie sprzedaży, ocena materiałów POS), które pozwalają ocenić wpływ działań producenta na decyzje podejmowane przez konsumentów w punkcie sprzedaży. Dostarczają one informacji o tym, jak postrzegana jest marka i czy zachowana jest spójność komunikacji, dzięki temu przedsiębiorcy otrzymują wskazówki dotyczące planowania skutecznych działań wspierających sprzedaż.

Na podstawie wyników badań satysfakcji i lojalności klienta przedsiębiorcy mogą uzyskać bezpośrednią i pełną informację o tym, jakie są oczekiwania dotyczące oferty i jakie czynniki wpływają na lojalność klientów. W ten sposób można również zdobyć informacje o tym, co może skłonić klientów konkurencji do sięgnięcia po nasze produkty bądź usługi. Efekty badań siły sprzedaży mogą pomóc w dopasowaniu procedur i standardów do strategii firmy oraz oczekiwań partnerów biznesowych. Ich wyniki pozwalają na usprawnienie przepływu informacji w firmie, co może pomóc np. w budowaniu skutecznego zespołu sprzedaży.

– Firmy zajmujące się badaniami marketingowymi starają się dopasować rodzaj badania czy stosowaną metodologię do wymagań klienta, chociaż oczywiście można wskazać flagowe rozwiązania stosowane w poszczególnych branżach, np. charakterystyczne dla branży FMCG są badania shopperowe, badania marki i reklamy – znajomość, wizerunek oraz badania satysfakcji i lojalności klientów – wymienia Agata Matuszewska-Pyc. – Branże usługowe, np. telekomunikacja, czy placówki medyczne realizują zazwyczaj badania marki i reklamy, satysfakcji i lojalności klientów. Sprawdzają również, jak przyjmą się nowe usługi, badając wrażliwość cenową klientów i szacując popyt.

Wydawać by się mogło, że kryzys nie jest najlepszym czasem na inwestycje w marketing, tymczasem właśnie teraz firmy powinny starać się jeszcze lepiej zrozumieć swoich klientów, przewidzieć ich zachowania. Tylko precyzyjna wiedza pozwoli na szybką reakcję i dostosowanie się do zmieniających się warunków.

Magdalena Krocz


Magdalena Krocz

POPULARNE NA FORUM

Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Znam osoby gdzie rocznie zarabiają 300 tys złotych prosze nie łżeć że hodowla się nie opłaca.

4 wypowiedzi
ostatnia 10.02.2023