Kawiarnia w dobrym stylu
Na przestrzeni ostatnich lat mapa kawiarni w Polsce znacznie się zagęściła. Powstają kolejne lokale międzynarodowych sieci, a także niezależne kawiarnie o bardzo zróżnicowanym charakterze. W dużych miastach silnie rozwijają się także punkty, w których mała czarna, nie jest głównym powodem, dla którego lokal funkcjonuje. Kawa staje się jedynie dodatkiem, uzupełnieniem. Znajdziemy więc lokale będące połączeniem kawiarni z księgarnią, cukiernią, galerią sztuki, miejscem pracy, czy klubem dla małych dzieci. Wystrój wnętrza, klimat pomieszczenia i odpowiednia aranżacja stały się więc równie ważne, jak jakość kawy czy menu lokalu. Nie bez przyczyny właściciele kawiarni i cukierni coraz większą wagę przywiązują do wyboru materiałów, które użyte zostaną do aranżacji pomieszczenia.
Modernistycznie, akustycznie
Trendy się jednak zmieniają. Minęła moda na lokale stylizowane na XIX wieczną kamienicę, czy styl kolonialny. Wnętrza z materiałowymi kotarami, kwiecistymi tapetami na ścianach i dużą ilością bibelotów są dziś niemodne. Nowoczesne kawiarnie urządzone są zazwyczaj w stylu modernistycznym, wypełnione prostymi formami, bez zbędnych ozdób. Wnętrza ocieplać mają jedynie barwy: pastele i brązy. Wiele lokali ma także charakter bardziej ascetyczny. Przypominają raczej jasne wnętrza w stylu skandynawskim, bądź loftowe przestrzenie z surową ścianą z cegieł lub betonu.
Wprowadzenie do wnętrz gładkich, twardych powierzchni powoduje jednak pogorszenie akustyki. Dźwięki odbijają się od ścian i mebli. Na to nakładają się odgłosy rozmów, hałas urządzeń m.in. klimatyzacji i ekspresu, szuranie krzeseł, często także hałas z zewnętrz, gdyż wiele lokali otwiera się na ulicę lub alejki w centrach handlowych. Poziom hałasu w restauracji i kawiarni często przekracza 70 dB. A takie warunki przestają już być komfortowe dla przebywających w pomieszczeniu osób. Najskuteczniejszym sposobem, by osiągnąć odpowiednią akustykę wnętrza jest zastosowanie sufitów podwieszanych z wełny mineralnej. Dlaczego akurat z wełny? Ma ona doskonałe właściwości pochłaniania dźwięku oraz zmniejszania pogłosu. W przeciwieństwie do sufitów z twardej zabudowy kartonowo-gipsowej, nie odbija dźwięków, a je absorbuje. Podnosi to komfort rozmowy i poprawia zrozumiałość mowy.
- Gdy kilku ludzi mówi jednocześnie, często trudno jest im się zrozumieć. Starają się więc rozmawiać coraz głośniej. Powstaje tzw. „efekt spotkania towarzyskiego”. Na skutek tego błędnego koła ciśnienie akustyczne w pomieszczeniu może osiągnąć bardzo wysoki poziom – zauważa Maria Chudkiewicz, menedżer ds. marketingu firmy Rockfon.
Montaż pochłaniających dźwięk elementów może obniżyć poziom hałasu w pomieszczeniu o ok. 7-10 dB. Jednak właściwości techniczne muszą iść w parze z estetyką. W kawiarniach, cukierniach czy restauracjach design wnętrza odgrywa ważną rolę.
– Styliści wnętrz i architekci mają bardzo duży wybór wśród akustycznych produktów. Mogą zdecydować się nie tylko na jednolity, gładki sufit, ale także podwieszane moduły o różnych kształtach. Takie akustyczne wyspy zajmują jedynie część sufitu, nadając wnętrzu niecodzienny charakter – wyjaśnia Maria Chudkiewicz.
Światło szyte na miarę
Podobnie jak elementy montowane na suficie i ścianach, także oświetlenie dopasowywane jest indywidualnie do każdego wnętrza. Oprawa oświetleniowa pozwala nadać odpowiedni klimat pomieszczeniu. Zaznaczyć wybrane punkty, czy dekoracje.
- Nie ma jednej zasady określającej sposób podejścia do projektu oświetlenia dla lokalu użyteczności publicznej. Za każdym razem czynniki określające koncepcję są inne. Zależy ona od lokalizacji, potencjalnej grupy docelowej, ale przede wszystkim od charakteru, który chcemy uzyskać – mówi Klaudia Konsor-Osmęda, zastępca dyrektora handlowego firmy Lako, projektującej i produkującej oświetlenie.
Przy projektowaniu oświetlenia właściciele lokalu i styliści powinni pamiętać o bardzo istotnym podziale na cztery strefy, jakie można wyróżnić w przestrzeni kawiarni, cukierni lub restauracji. Są nimi: strefa wejścia, wyboru, zakupu oraz strefa konsumpcji. Ogólnie przyjęta zasada mówi, iż w każdej ze stref powinno się zastosować inny rodzaj oświetlenia, pełniący inną rolę. Ważne jest nie tylko nasycenie świtałem, czy jego barwa. Istotne znaczenie ma także kształt i oprawa punktów świetlnych.
- Poprzez zastosowanie różnego rodzaju opraw możemy uzyskać diametralnie inne efekty wizualne, budujące nastrój i atmosferę wnętrza – zauważają projektanci z firmy Lako.
Sufity podwieszane i oświetlenie mogą ze sobą współgrać technicznie, jak również na płaszczyźnie estetyki. Jak oceniają eksperci Rockfon, patrząc na realizacje z ostatnich lat, widać, że wśród właścicieli kawiarni rośnie świadomość konieczności odpowiedniej aranżacji i akustyki wnętrz. Nie wykluczone więc, że w Polsce powstaną kawiarnie i restauracje, które staną się swoista ikoną stylu.
(awh)
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Od 300 do nawet 1,5 tys. sztuk – tyle pączków dziennie sprzedaje się w punktach Dobrej Pączkarni. Czy w takim razie pączki to opłacalny biznes?
Franczyzodawca Sayuri Sushi zapewnia, że restauracje pod tym szyldem są rentowne od pierwszego miesiąca działalności.
W ubiegłorocznym sezonie Lodolandia pobiła rekordy sprzedaży. Wśród franczyzobiorców marki jest dużo kobiet, które bardzo dobrze radzą sobie w biznesie.
– Sukces naszych lokali potwierdza słuszność idei otwierania wine barów, w opozycji do dużych restauracji z kartami win – mówi Piotr Stryszowski z Subtilité Wine&Bar.
Szwedzka marka Taco Bar chce wejść na polski rynek. Jakie warunki współpracy proponuje?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Już w serialu „Czterdziestolatek” Janusz Gajos żartował, że w Złotym Linie trzeba uważać na Rolexy, bo można zatracić się w zabawie. Tajniki tego sukcesu zdradza właściciel Złotego Lina, Jakub Olszewski.
Franczyza pojawiła się na polskim rynku wraz z upadkiem komunizmu, a dziś jest fundamentem rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości. W 2023 roku chętni do założenia firmy mają do wyboru 1350 konceptów franczyzowych.
Nowoczesny sprzedawca musi przełamywać schematy i ciągle zaskakiwać klienta. Tylko wtedy będzie mógł zwiększyć skuteczność swoich działań i pozyskiwać atrakcyjne kontrakty.
Aby zarobić, trzeba sprzedać rzecz należącą do klienta, którą czasowo przechowujemy, bo nie jest naszą własnością. Lombardy świetnie prosperują, a pożyczki pod zastaw są wysoko oprocentowane.
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali