Kawiarnia w dobrym stylu

Minęła moda na lokale stylizowane na XIX wieczną kamienicę, czy styl kolonialny. Wnętrza z materiałowymi kotarami, kwiecistymi tapetami na ścianach i dużą ilością bibelotów są dziś niemodne. Nowoczesne kawiarnie urządzone są zazwyczaj w stylu modernistycznym, wypełnione prostymi formami, bez zbędnych ozdób.
Piątek
17.05.2013
Dobrze zaaranżowana kawiarnia musi mieć odpowiednią akustykę wnętrz oraz dopasowane oświetlenie.
 

Na przestrzeni ostatnich lat mapa kawiarni w Polsce znacznie się zagęściła. Powstają kolejne lokale międzynarodowych sieci, a także niezależne kawiarnie o bardzo zróżnicowanym charakterze. W dużych miastach silnie rozwijają się także punkty, w których mała czarna, nie jest głównym powodem, dla którego lokal funkcjonuje. Kawa staje się jedynie dodatkiem, uzupełnieniem. Znajdziemy więc lokale będące połączeniem kawiarni z księgarnią, cukiernią, galerią sztuki, miejscem pracy, czy klubem dla małych dzieci. Wystrój wnętrza, klimat pomieszczenia i odpowiednia aranżacja stały się więc równie ważne, jak jakość kawy czy menu lokalu. Nie bez przyczyny właściciele kawiarni i cukierni coraz większą wagę przywiązują do wyboru materiałów, które użyte zostaną do aranżacji pomieszczenia.

Modernistycznie, akustycznie

Trendy się jednak zmieniają. Minęła moda na lokale stylizowane na XIX wieczną kamienicę, czy styl kolonialny. Wnętrza z materiałowymi kotarami, kwiecistymi tapetami na ścianach i dużą ilością bibelotów są dziś niemodne. Nowoczesne kawiarnie urządzone są zazwyczaj w stylu modernistycznym, wypełnione prostymi formami, bez zbędnych ozdób. Wnętrza ocieplać mają jedynie barwy: pastele i brązy. Wiele lokali ma także charakter bardziej ascetyczny. Przypominają raczej jasne wnętrza w stylu skandynawskim, bądź loftowe przestrzenie z surową ścianą z cegieł lub betonu.

Wprowadzenie do wnętrz gładkich, twardych powierzchni powoduje jednak pogorszenie akustyki. Dźwięki odbijają się od ścian i mebli. Na to nakładają się odgłosy rozmów, hałas urządzeń m.in. klimatyzacji i ekspresu, szuranie krzeseł, często także hałas z zewnętrz, gdyż wiele lokali otwiera się na ulicę lub alejki w centrach handlowych. Poziom hałasu w restauracji i kawiarni często przekracza 70 dB. A takie warunki przestają już być komfortowe dla przebywających w pomieszczeniu osób. Najskuteczniejszym sposobem, by osiągnąć odpowiednią akustykę wnętrza jest zastosowanie sufitów podwieszanych z wełny mineralnej. Dlaczego akurat z wełny? Ma ona doskonałe właściwości pochłaniania dźwięku oraz zmniejszania pogłosu. W przeciwieństwie do sufitów z twardej zabudowy kartonowo-gipsowej, nie odbija dźwięków, a je absorbuje. Podnosi to komfort rozmowy i poprawia zrozumiałość mowy.

- Gdy kilku ludzi mówi jednocześnie, często trudno jest im się zrozumieć. Starają się więc rozmawiać coraz głośniej. Powstaje tzw. „efekt spotkania towarzyskiego”. Na skutek tego błędnego koła ciśnienie akustyczne w pomieszczeniu może osiągnąć bardzo wysoki poziom – zauważa Maria Chudkiewicz, menedżer ds. marketingu firmy Rockfon.

Montaż pochłaniających dźwięk elementów może obniżyć poziom hałasu w pomieszczeniu o ok. 7-10 dB. Jednak właściwości techniczne muszą iść w parze z estetyką. W kawiarniach, cukierniach czy restauracjach design wnętrza odgrywa ważną rolę.

– Styliści wnętrz i architekci mają bardzo duży wybór wśród akustycznych produktów. Mogą zdecydować się nie tylko na jednolity, gładki sufit, ale także podwieszane moduły o różnych kształtach. Takie akustyczne wyspy zajmują jedynie część sufitu, nadając wnętrzu niecodzienny charakter – wyjaśnia Maria Chudkiewicz.

Światło szyte na miarę

Podobnie jak elementy montowane na suficie i ścianach, także oświetlenie dopasowywane jest indywidualnie do każdego wnętrza. Oprawa oświetleniowa pozwala nadać odpowiedni klimat pomieszczeniu. Zaznaczyć wybrane punkty, czy dekoracje.

- Nie ma jednej zasady określającej sposób podejścia do projektu oświetlenia dla lokalu użyteczności publicznej. Za każdym razem czynniki określające koncepcję są inne. Zależy ona od lokalizacji, potencjalnej grupy docelowej, ale przede wszystkim od charakteru, który chcemy uzyskać – mówi Klaudia Konsor-Osmęda, zastępca dyrektora handlowego firmy Lako, projektującej i produkującej oświetlenie.

Przy projektowaniu oświetlenia właściciele lokalu i styliści powinni pamiętać o bardzo istotnym podziale na cztery strefy, jakie można wyróżnić w przestrzeni kawiarni, cukierni lub restauracji. Są nimi: strefa wejścia, wyboru, zakupu oraz strefa konsumpcji. Ogólnie przyjęta zasada mówi, iż w każdej ze stref powinno się zastosować inny rodzaj oświetlenia, pełniący inną rolę. Ważne jest nie tylko nasycenie świtałem, czy jego barwa. Istotne znaczenie ma także kształt i oprawa punktów świetlnych.

- Poprzez zastosowanie różnego rodzaju opraw możemy uzyskać diametralnie inne efekty wizualne, budujące nastrój i atmosferę wnętrza – zauważają projektanci z firmy Lako.

Sufity podwieszane i oświetlenie mogą ze sobą współgrać technicznie, jak również na płaszczyźnie estetyki. Jak oceniają eksperci Rockfon, patrząc na realizacje z ostatnich lat, widać, że wśród właścicieli kawiarni rośnie świadomość konieczności odpowiedniej aranżacji i akustyki wnętrz. Nie wykluczone więc, że w Polsce powstaną kawiarnie i restauracje, które staną się swoista ikoną stylu.

(awh)


ZOBACZ W KATALOGU

7th Street - Bar&Grill
A.Blikle
Bafra Kebab
Berlin Döner Kebap
Biesiadowo
Bike Café
Bistro Krówka i Połówka
Bobby Burger
BoBoQ
Burgerownie, Pizzerie, Trattorie, Kawiarnie
Carte d’Or Cafe
Chop Chop Lody Tajskie
Cleopatra
CoffeeFeel
Coffeeloffee
Coffeeshop Company
Columbus Coffee
Cools
Crazy Bubble
Crazy Piramid Pizza
Da Grasso
Dolce Lato, Gelato...The Italian way
Domino’s Pizza
Easy Beer
Easy Wine
Erbil Doner Kebab
Express Oriental
Fabryka Pizzy
Felix Chicken
Fornetti
Frankie’s
Fresh Gelato
Gloria Jean’s Coffees
Gruby Benek
Jack’s Bar & Restaurant
Kebab King
Kiełbaskowo
Koku Sushi
Kołacz na okrągło
Krowarzywa
Kuchnia Marche
Lepione
Little Caesars Pizza
Lodolandia
Lodostrefa
Lody Bonano
Lody Mangatto
Lody Marsjano
Lody Przygoda & Lavazza
Lody Smaki Natury
Los Tacos
Makarun Spaghetti and Salad
McDonald’s
Meat & Fit – Slow Food
Mihiderka
Mini Melts
Ministerstwo Śledzia i Wódki
MOJITO LEMON
Mr Hamburger
Mr. Kebab
Naleśnikarnia Gramofon
New York Hot Dog
New York Pizza Department
Niko Spaghetti Bar
Olimp
Organic Coffee & more
Pan Naleśnik
Papa John’s Pizza
Pierogarnia Stary Młyn
Pijalnia Wódki i Piwa
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Pizza Dominium
Pizzeria Stopiątka
Przystanek Pierogarnia
Red Hot Chicken
Restauracje Sphinx
Rybkodajnia
Sbarro
Setka Bar
Sevi Kebab
Shrimp House
So! Coffee
Stara Pączkarnia
Stava - niezawodne dowozy
Subway
Tel Aviv
Telepizza
Tutti Santi
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Western Chicken
Western Tortilla
Willisch
Yogo Factory
Zapieksownia
Zdrowa Krowa Slow Food Fast
Z ogórem czy bez?

NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.

Kto może mieć McDonalda? /29.08.2015

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.

Franczyza - czym to się je? /27.10.2008

Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach /08.06.2015

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest kosztowne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają.

Biznesplan: jak policzyć przyszłe zyski /16.03.2009

Zanim zainwestujemy we własny biznes spróbujmy oszacować jego rentowność.

POPULARNE NA FORUM

Catering się opłata?

Słyszałem że catering okolicznościowy poznań jest rozwiązaniem niezwykle wygodnym, w sam raz dla zabieganych - nie trzeba robić zakupów ani gotować, otrzymujemy...

3 wypowiedzi
ostatnia 14.06.2018
Catering się opłata?

Pewnie że opłaca się prowadzić firmę cateringową, Mam znajomego który prowadzi, firmę Nelson - Catering & Events i mają bardzo dużo zamówień , na co dzień jak i...

3 wypowiedzi
ostatnia 13.06.2018
Jedzenie w dobrym miejscu

Lokalizacja jest bardzo ważna moim zdaniem, często widać że restauracje czy trucki z jedzeniem gdy stoją w słabym miejscu to mają mały ruch. Ostatnio w centrum...

3 wypowiedzi
ostatnia 13.06.2018
Jedzenie na zamówienie

Sprawdź sobie Pure&Fresh - catering dietetyczny, diety pudełkowe, dieta na życzenie. No ogólnie są świetni, jedzenie jest wręcz przepyszne. Biorę od nich pełną dietę...

21 wypowiedzi
ostatnia 11.06.2018
Catering się opłata?

Witam serdecznie. Od pewnego czasu już pracuję jako kucharz w firmie cateringowej Weranda - catering poznań . Rozmyślam nad założeniem własnej działalności właśnie w...

3 wypowiedzi
ostatnia 11.06.2018
McDonalds opinie o franczyzie

McDonald robi bardzo dobrą kawę. To im trzeba przyznać. ______________________ Praca licencjacka z marketingu

2 wypowiedzi
ostatnia 08.06.2018
Wynajem kelnerów

To może być bardzo dobra opcja biznesowa. _______________ Marketing

3 wypowiedzi
ostatnia 08.06.2018
Jedzenie na zamówienie

Moim zdaniem najwygodniejszą apką do zamawiania jest pizza portal, osobiście jeśli coś zamawiam to właśnie przez ich aplikację. Nie tylko pizza, ogólnie dobre jedzenie...

21 wypowiedzi
ostatnia 07.06.2018