Biznes od pierwszego wejrzenia

Mariusz Buchała, prezes sieci Kefirek
Poniedziałek
08.07.2013
Jak zrobić dobre wrażenie na franczyzodawcy? Nie wystarczy markowy garnitur, przyklejony uśmiech i błyskotliwe odpowiedzi.
 

Zanim dojdzie do spotkania między przedsiębiorcami, trwa wzajemne badanie się. Potencjalny franczyzobiorca weryfikuje wiarygodność franczyzodawcy w internecie, sprawdza pozycję jego firmy na rynku oraz analizuje ofertę współpracy franczyzowej. Często zdarza się, że partner zna markę, bo sam jest jej klientem. Łatwiej mu wtedy wyobrazić siebie w biznesie, na który licencję chce wykupić. Franczyzodawca, najczęściej reprezentowany przez menedżera odpowiedzialnego za rozwój sieci, ma do dyspozycji odpowiedzi z wypełnionej ankiety rekrutacyjnej. Trudno jednak wyciągać z niej daleko idące wnioski, bo papier jest w stanie przyjąć wszystko. Dlatego rozmowa w cztery oczy z kontrahentem jest niezastąpionym narzędziem w procesie rekrutacji franczyzobiorcy.

Sławne pierwsze wrażenie ważne jest nie tylko w prywatnych relacjach. Sympatia wobec rozmówcy w trakcie biznesowego spotkania jest równie istotna. Tylko że franczyzodawca pod innym kątem ocenia potencjalnego franczyzobiorcę swojej firmy niż pracodawca przyszłego pracownika, teściowa synową, a chłopak dziewczynę. Dla franczyzodawcy liczą się, oprócz osobowości, kompetencje i doświadczenie zawodowe. Z rozmowy musi wynikać, że obie strony są świadome warunków współpracy, na które się decydują, i że ta współpraca ma charakter długofalowy. Skoro od franczyzodawcy oczekuje się nie tylko wsparcia doraźnego przy otwieraniu sklepu, ale przez cały okres współpracy, jego właściciel też musi myśleć o strategii na kilka lat w przód. Te założenia należy omówić jeszcze przed podpisaniem umowy franczyzowej.

Dzielenie przedsiębiorców ze względu na płeć, wiek, wielkość miasta, z którego pochodzą, jest kiepskim rozwiązaniem. Psychologia biznesu nie jest tak ważna jak analiza otoczenia biznesowego firmy. Osobiście wolę dzielić właścicieli sklepów na prowadzących punkty o małej lub dużej powierzchni (dzięki temu można lepiej zaplanować powierzchnię sprzedażową i dobór asortymentu) oraz na tych, którzy mają w handlu wieloletnie doświadczenie lub dopiero zaczynają. Bez względu na doświadczenie liczymy, że franczyzobiorca będzie znał swoich przyszłych klientów i przynajmniej w części pozna ich preferencje zakupowe oraz zasobność portfeli.

Innym czynnikiem pomagającym przekuć biznes w sukces jest koordynator, który pozostaje w stałym kontakcie z franczyzobiorcą. Jest on trochę jak lider grupy sprzedawców w telemarketingu: nadzoruje pracę, motywuje, ocenia wyniki i wysyła na dodatkowe szkolenia. Wiara koordynatora w to, co robi, ma pozytywny wpływ na właścicieli sklepów oraz atmosferę w całej sieci.

Mariusz Buchała


Mariusz Buchała

POPULARNE NA FORUM

Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Znam osoby gdzie rocznie zarabiają 300 tys złotych prosze nie łżeć że hodowla się nie opłaca.

4 wypowiedzi
ostatnia 10.02.2023