12.07.2013

SMS - spam, czy reklama?

Krótkie wiadomości tekstowe nie generują kosztów, a mogą wspierać sprzedaż w niemal każdej branży.

Start własnego biznesu i początek aktywnych działań na rzecz pozyskania pierwszych klientów to dla każdego przedsiębiorcy czas wytężonej pracy. Wbrew pozorom ta aktywność niekoniecznie musi generować wysokich kosztów. Coraz częściej zamiast tradycyjnych form reklamy, wybór pada na kanał mobilny, mailing czy social media, a nierzadko udane kampanie stanowią połączenie tych elementów.

Dwoje ludzi pisze SMSy. Fot. sxc.hu

SMS marketing jest jednym z narzędzi marketingu bezpośredniego przynoszącym najwyższy zwrot z inwestycji. Jedna zainwestowana złotówka może przełożyć się na kilkaset a nawet kilka tysięcy złoty zysku.

Krótko i treściwie

Według agencji badawczej Nielsen aż 46 proc. osób przyznało, że podjęło decyzję zakupową pod wpływem komunikatu otrzymanego na swój telefon komórkowy. Niewiele innych środków komunikacji marketingowej może przynieść podobne efekty. Komunikacja SMS spotyka się więc z coraz większym zainteresowaniem ze strony biznesu. Wysoka efektywność to jednak zasługa nie samego kanału, co raczej przemyślanej strategii jego wykorzystania.

Szczególnie pierwsza kampania SMS jest zazwyczaj sporym wyzwaniem dla przedsiębiorców. Aby skutecznie omijać powszechne błędy, wystarczy pogłębić swoją wiedzę z tego zakresu i w swoim planie działania uwzględnić kilka dodatkowych elementów. Zanim wyślemy pierwszego SMS-a najlepiej:

  • wyznaczyć konkretne cele do osiągnięcia,
  • zbierać i systematycznie rozbudowywać własne bazy danych,
  • zaplanować schemat komunikacji, dostosowując go do profilu grupy docelowej,
  • rozważyć korzystanie z takich funkcji jak: targetowanie i personalizacja,
  • zastanowić się, w jaki sposób kampania będzie rozliczana (pomiar efektywności).

W przypadku marketingu SMS priorytetem jest najczęściej bezpośrednie wsparcie sprzedaży. Takie założenie jest więc realizowane przez wysyłkę SMS-owych kuponów zniżkowych, a jego efektywność mierzona poprzez obliczenie odsetka klientów, którzy skorzystali z oferty i średnie wyniki sprzedaży w czasie objętym promocją. Rozliczenie kampanii to jednak dopiero ostatni etap kampanii.

Tylko do wybranych

Skuteczny komunikat marketingowy charakteryzuje się przede wszystkim tym, że przyciąga uwagę potencjalnego konsumenta i bezpośrednio motywuje go do podjęcia konkretnego działania. Jak uzyskać taki efekt za pomocą wiadomości SMS? Przede wszystkim poprzez prawidłowe targetowanie (selekcjonowanie bazy), nadanie komunikatowi indywidualnych cech oraz przygotowanie komunikatu dostosowanego do potrzeb klientów. Podkreśleniu wyjątkowości i indywidualnego charakteru danej oferty służy natomiast funkcja personalizacji, czyli zwrócenie się do rozmówcy po imieniu.

Pamiętajmy też o tym, że to, jak opinia o marce będzie się kształtowała w gronie klientów, zależy więc w dużej mierze właśnie od 160-znakowego komunikatu. Wysiłek włożony w przygotowanie odpowiedniego tekstu i stworzenie wartości dodanej z pewnością zaprocentuje. Komunikujmy się więc jasno, przejrzyście i uczciwe. Nie zapominajmy także o odpowiednich godzinach wysyłki (pon–pt, 9.00-18.00) oraz częstotliwości (maksymalnie raz na tydzień).

Andrzej Ogonowski, dyrektor marketingu i PR SMSAPI; Anna Isakow, specjalista ds. PR SMSAPI; (boa)

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

12

Bolesław Adamiec

dziennikarz
Napisz do autora