"Made in Poland" podbija świat

W ramach kampanii „Made in Poland“ będziemy zachęcać m.in. biznes z Czech, Niemiec, Ukrainy, Chin oraz Rosji do nawiązywania relacji handlowych z polskimi przedsiębiorcami.
Janusz Piechociński, minister gospodarki
Wtorek
17.12.2013
Sprawdź, które polskie produkty są naszym hitem eksportowym.
 

Jabłka, wędliny, jachty, buty, biżuteria bursztynowa, a nawet norweski i szkocki łosoś. Polskie produkty eksportowe podbijają świat. W ciągu ostatnich 13 lat wartość polskiego eksportu wzrosła dwukrotnie - z 71,4 mld euro w 2005 roku do 141,9 mld euro w roku ubiegłym.
Według wstępnych danych GUS eksport w I kwartale 2013 roku osiągnął wartość 36,2 mld euro i był wyższy o 5,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Z danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że wzrost dotyczył głównie krajów spoza Unii Europejskiej, przede wszystkim Norwegii, Singapuru, Stanów Zjednoczonych oraz Chin. Nadal jednak głównym polskim rynkiem eksportowym pozostają Niemcy. To właśnie tam naszych produktów trafia najwięcej. W dalszej kolejności plasują się Wielka Brytania, Francja i Czechy.

Polska jachtami stoi

Eksportujemy niemal wszystko: od olejów, ropy naftowej, miedzi, po koks, urządzenia mechaniczne, sprzęt komputerowy, leki, samochody osobowe, meble, odzież, kosmetyki i żywność. Naszymi hitami eksportowymi są już nie tylko jabłka i zboże, ale coraz częściej także jachty. W Polsce działa prawie tysiąc firm, które produkują jachty i osprzęt jachtowy. Z danych szacunkowych wynika, że rocznie wyjeżdża z nich ponad 6 tys. łódek. Większość trafia na rynki Europy Zachodniej - głównie do Francji, Niemiec, Holandii, ale także do Rosji, Australii, Stanów Zjednoczonych. Ostatnie dane mówią, że eksportujemy około 95 proc. wytworzonych u nas jednostek. Polskim hitem eksportowym jest też miedź. KGHM Polska Miedź SA. to ósmy producent miedzi górniczej i pierwszy producent srebra na świecie. Aż 76 proc. przychodów KGHM to eksport, co stawia firmę w czołówce największych polskich eksporterów.

Okna i meble

Ogromnym zainteresowaniem za granicą cieszą się też polskie meble. Pod względem ich eksportu zajmujemy czwarte miejsce na świecie i trzecie w Europie. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli szacuje wartość eksportu mebli w 2013 roku na blisko 29 mld zł. Nasze wyroby trafiają przede wszystkim do Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i Czech. Poza Unią Europejską największymi rynkami zbytu są Rosja i Stany Zjednoczone. Nie mniejszy sukces odnoszą też polskie okna. Blisko 1/3 wyprodukowanych u nas okien trafia na rynki zagraniczne. W 2011 roku z polskich zakładów na eksport trafiło niemal 3 mln okien i drzwi z PCV o wartości 475 mln euro. W 2012 roku polskie firmy wyeksportowały ich blisko 4,15 mln. Największym odbiorcą polskiej stolarki otworowej są Niemcy. W dalszej kolejności Czechy, Francja i Belgia.

Made in Poland

Coraz większą rolę odgrywa też w Polsce przetwarzanie produktów kupionych za granicą i ich późniejszy zbyt. Wyspecjalizowaliśmy się w przetwarzaniu herbaty, kawy, a nawet łososia norweskiego. W ten sposób eksportujemy też biżuterię z bursztynu. Polscy jubilerzy sprowadzają ją głównie z Rosji. W naszym kraju bursztyn łączony jest ze złotem i srebrem, a następnie gotowy produkt jubilerski trafia na eksport, głównie do Chin. W ciągu ostatnich 13 lat wartość polskiego eksportu wzrosła dwukrotnie z 71,4 mld euro w 2005 roku do 141,9 mld euro w roku ubiegłym. Aby jeszcze bardziej go podkręcić, Ministerstwo Gospodarki rusza z kampanią „Made in Poland“. Jej celem jest wzmocnienie wizerunku Polski wśród zagranicznych inwestorów. Ministerstwo wytypowało 15 branż o szczególnym potencjale eksportowym.

– Naszą propozycję wsparcia kierujemy głównie do producentów stolarki okiennej i drzwiowej, mebli, jachtów i łodzi rekreacyjnych, kosmetyków, biżuterii, przedstawicieli przemysłu budowlanego, biotechnologicznego, farmaceutycznego czy wytwórców polskiej żywności – wymieniał Janusz Piechociński, minister gospodarki. – W ramach kampanii „Made in Poland“ będziemy zachęcać m.in. biznes z Czech, Niemiec, Ukrainy, Chin oraz Rosji do nawiązywania relacji handlowych z polskimi przedsiębiorcami – dodał.
Na efekty kampanii przyjdzie poczekać kilka lat, mamy już jednak spore powody do dumy.


Portal Skarbiec.Biz – niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce.


Kancelaria Prawna Skarbiec

POPULARNE NA FORUM

Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Znam osoby gdzie rocznie zarabiają 300 tys złotych prosze nie łżeć że hodowla się nie opłaca.

4 wypowiedzi
ostatnia 10.02.2023