13.01.2014

Jacek Rozenek: Własna firma to nie telewizja śniadaniowa

- W polskich firmach jednym z największych problemów jest bariera "rodzicielstwa". Przedsiębiorca traktuje firmę jak własne dziecko, uważa że sam wszystko zrobi najlepiej - mówi Jacek Rozenek, aktor, coach i doradca biznesowy.

Aktor, doradca biznesowy i trener najwyższej kadry menedżerskiej w jednej osobie. Rzadko spotykane połączenie...
Od zawsze interesowałem się biznesem. W swojej karierze przeszedłem wiele szczebli zarządzani - od specjalisty do dyrektora generalnego. Wykładałem na kilku biznesowych uczelniach i prowadzę projekty rozwojowe w kilkunastu firmach. Specjalizuję się w projektowaniu procesów biznesowych podnoszących efektywność organizacji. W ciągu ostatnich dwóch lat przeszkoliłem ok. 4,5 tys. osób w tym 1,5 tys. pracowników, handlowców, doradców, 3 tys. menedżerów średniego szczebla o ok. 300 najwyższego szczebla. Stworzyłem także program szkolenia i coachingu dla kadry menedżerskiej wielu firm.

Jacek Rozenek, aktor, coach i doradca biznesowy

Bardzo często na szkoleniach spotykam się z reakcją: "Rozenek? Ten prezenter z telewizji śniadaniowej? A co on wie o biznesie?! A ja w ciągu ostatnich dwóch lat przeszkoliłem ok. 4,5 tys. osób.
Jacek Rozenek, aktor, coach i doradca biznesowy

Czego brakuje polskim firmom?
Za często w polskim biznesie rozwiązania są doraźne. Tylko że większość działań, które powodują natychmiastowy efekt, są w długim terminie po prostu groźne. Przypomina to efekt jo-jo. Jeśli ktoś ma nadwagę i - chcąc ją bardzo szubko zrzucić - nadużywa specyfików, osiągnie zamierzony cel, ale w dłuższej perspektywie musi się liczyć z powrotem kilogramów.

Trzeba jednak pamiętać o tym, że w wielu firmach za realizację strategii odpowiadają menedżerowie, którzy muszą wykazywać się wynikami - im szybciej, tym lepiej.
Zgadza się, ale to nie czas jest źródłem problemu, bo znam firmy, w których pracownicy wynagradzani są za właściwe decyzje menedżerskie, choć zatrudnia się ich na krótki okres. I system działa. a więc główną zmienną nie jest czas, w którym pracują, ale to, za co są wynagradzani, czyli jak jest zbudowana kultura organizacyjna. Niestety, wielu właścicieli firm uważa - i to mi się nie podoba - że źródłem problemów są pracownicy, którzy koncentrują się na krótkoterminowych celach, a jednocześnie sami stwarzają warunki do takiego właśnie działania. Naprawdę, mówię to z głębokim przekonaniem, w 90 proc. źródłem problemów w biznesie są właściciele firm i główni zarządzający. To oni zazwyczaj tworzą patologiczne sytuacje.

Fragment wywiadu opublikowanego w miesięczniku "Własny Biznes Franchising" nr 10/2013.

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0

PRENUMERATA miesięcznika Własny Biznes FRANCHISING

 
Prenumerata Własny Biznes

Zamawiając roczną prenumeratę otrzymujesz niższą cenę niż w kiosku. Prenumerata kosztuje tylko 39 zł i obejmuje 12 wydań miesięcznika Własny Biznes FRANCHISING. Magazyn jest wysyłany co miesiąc pierwszego dnia sprzedaży prosto do Twojego domu, a przesyłka nic Cię nie kosztuje.

Więcej informacji

Cena netto
36,11 zł
VAT
2,89 zł
Cena brutto
39,00 zł