Tomasz Kammel: Życie po aferze wizerunkowej

Rynek odbiorców szkoleń bardzo się wyedukował. Kursanci otwarcie komunikują swoje potrzeby, więc nie sprzeda się nic, co ma piękną otoczkę, a niewiele treści.
Tomasz Kammel, dziennikarz, trener wizerunku, właściciel firmy Personal Reactor
Poniedziałek
13.01.2014
- Gdy osoba lub firma przeżywa kryzys wizerunkowy, to radzę im zachować milczenie. Każda wypowiedź powoduje, że dostarcza się paliwo do nakręcania afery - mówi Tomasz Kammel, dziennikarz, właściciel firmy Personal Reactor.
 

Ma pan firmę szkoleniową. Kogo Tomasz Kammel uczy zachowania przed kamerą i wystąpień publicznych?
W moich szkoleniach uczestniczą przeróżni ludzie, począwszy od zarządów firm, poprzez menedżerów, na przedstawicielach handlowych skończywszy. Zdarza mi się też szkolić uczestników imprez firmowych.

W pana karierze zdarzył się poważny kryzys wizerunkowy. Przez media przetoczyła się tzw. Kammelgate. Jaki jest pana sposób na to, żeby takim kryzysom zaradzić?
Ludzie, którzy przechodzą kryzys wizerunkowy, bardzo często odczuwają olbrzymi żal i mają poczucie krzywdy. W takich sytuacjach bardzo potrzebny jest ktoś, kto spojrzy na sprawę obiektywnie, bez otoczki żalu i poczucia niesprawiedliwości; ktoś, kto jest w stanie na trzeźwo ocenić sytuację i czasem przemówić do rozsądku. Bardzo łatwo popełnić błąd, który zaważy np. na dalszej karierze. Dlatego w podobnych sytuacjach doradzam ludziom milczenie. Zwłaszcza gdy za sprawą nic się nie kryje, a tak było w moim przypadku. Nigdy nie szkoliłem dla żadnego z banków, o których mowa była w tej aferze, nie miałem z nimi żadnych związków. Nie pozostało mi więc nic innego, jak raz powiedzieć, że takie zdarzenia nie miały miejsca, i nie wchodzić w żadne dywagacje.

Podobnie trzeba zachowywać się, jeśli mamy kryzys wizerunkowy w firmie?
Wszystko zależy od sytuacji. Kiedy Boeing miał gigantyczne problemy wizerunkowe po katastrofie jednego z samolotów, agentka PR zainkasowała 700 tys. dolarów za radę: nie komentować. Oczywiście, to są zawsze bardzo delikatne sprawy i każdy przypadek jest inny. Cała struktura działań, kiedy firma ma kryzys wizerunkowy, czy też związany z jej działalnością, musi być odpowiednio zaplanowana. Jedna z podstawowych zasad postępowania w takich przypadkach mówi, że szef nigdy nie wypowiada się jako pierwszy, bo zdanie szefa nie może być zmienione. Na pierwszy ogień wystawia się ludzi, których wypowiedzi mogą być odwołane: rzecznika, kierownika danego działu czy filii, a prezes wypowiada się na końcu, żeby mógł przedstawić tę ostateczną i najbardziej wiarygodną wersję.

Fragment wywiadu opublikowanego w miesięczniku "Własny Biznes Franchising" nr 11/2013.

POPULARNE NA FORUM

Punkt przesyłek kurierskich

A czy taki punkt mogłabym otworzyć na terenie firmy: http://www.milex.net.pl/?

89 wypowiedzi
ostatnia 14.08.2018
Punkt przesyłek kurierskich

Z jakich usług kurierskich korzystasz? Zacząłem używać https://www.parcelabc.pl/content/couriers/inpost/29 jestem bardzo zadowolony z ich usług, są one szybkie w...

89 wypowiedzi
ostatnia 14.08.2018
Punkt przesyłek kurierskich

Z jakich usług kurierskich korzystasz? Zacząłem używać https://www.parcelabc.pl/content/couriers/fedex/28 jestem bardzo zadowolony z ich usług, są one szybkie w...

89 wypowiedzi
ostatnia 13.08.2018
Co sądzicie o myjni bezdotykowej??

A mógłby ktoś polecić jakiś dobry odkurzacz na taką myjnię

55 wypowiedzi
ostatnia 06.08.2018
Punkt przesyłek kurierskich

Ja zaś wysyłam paczki za pośrednictwem ParcelABC. Polecam, bo przesyłki kurierskie są tu naprawdę tanie, a czas dostawy niezwykle krótki....

89 wypowiedzi
ostatnia 06.08.2018
zdobienie szkła

Hej hej! Jestem znudzoną kurą domową która chciałaby malować na szkle (wazoniki i butelki itd.). Wydaje mi się że zdobienie szkła to interesujące zajęcie. I szukam...

1 wypowiedzi
ostatnia 02.08.2018
Biznes na spółkę z franczyzodawcą

Też sie tam wybiorę. Sprawdziłem kilka ofert i Less Mess rzeczywiście najlepiej wypada.

7 wypowiedzi
ostatnia 01.08.2018
Biznes na spółkę z franczyzodawcą

Dzięki! Sprawdzę ten Kryspinów na pewno

7 wypowiedzi
ostatnia 29.07.2018