28.02.2014

Jak ustalić cenę produktu?

Istnieje wiele metod. Podajemy trzy najpopularniejsze.

  • Metoda kosztowa – cenę ustalasz na podstawie ponoszonych kosztów, do których dodajesz zakładany zysk. Pamiętaj, żeby bardzo dokładnie policzyć wszystkie (!) wydatki, jakie musisz ponieść, żeby wyprodukować towar i wprowadzić go na rynek.
  • Metoda popytowa – w tym wypadku głównym czynnikiem kształtującym wysokość ceny są twoi klienci. Ustalasz taką opłatę, jaką wg ciebie będą skłonni zapłacić nabywcy.
  • Metoda opierająca się na konkurencji – ceny ustalasz na podstawie cen konkurentów albo średniej rynkowej.

firma

Zanim wycenisz swój produkt oceń go. Co konkretnie oferujesz? Z czego jest wykonany produkt? Jaki jest jego skład? Jakie jest wzornictwo, opakowanie, jakoś wykonania? Jakie są inne elementy, które wpływają na postrzeganie produktu przez klienta? Czy budujesz własną markę?

Warto też pamiętać o innych ważnych czynnikach, takich jak:
- warunki rynkowe, na ceny wpływa sezonowość (pomyśl, ile kosztują choinki tydzień przed Bożym Narodzeniem, a ile w Wigilię po południu), koniunktura gospodarcza (w czasie ożywienia ceny niektórych produktów rosną, a podczas kryzysu – spadają),
- marże u dystrybutorów – jeśli w branży, w której działasz, pośrednicy zarabiają standardowo np. 20 proc. jest mała szansa, że któryś zgodzi się zarabiać na produktach nowej firmy tylko 10 proc.,
- polityka firmy, zastanów się, czy chcesz być postrzegany jako właściciel drogiej czy taniej marki.

W praktyce podczas ustalania cen bierze się pod uwagę kilka czynników. Jeśli twoje ceny są wyższe niż konkurentów, warto pokazać klientom, dlaczego twój produkt jest lepszy. Może ma lepsze wzornictwo, jest bardziej innowacyjny, wykonano go z lepszych materiałów itp.

fragment książki „Jak założyć i rozwinąć własną firmę” Katarzyny Zachariasz, Wydawnictwo Samo Sedno

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0

Maksymilian Wudecki

doradca we franczyzie
Napisz do autora