13.03.2014

Tani, ryzykowny i dochodowy

Czym tak naprawdę jest start-up? Facebook to jeden z jego licznych przykładów.

Start-upami nazywamy usługi i produkty, np. aplikacje internetowe i mobilne, stworzone w celu dostarczenia wartości potencjalnym użytkownikom. Start-up ma rozwiązać problem, z jakim boryka się przeciętny internauta, lub pomóc mu w jego rozwiązaniu. Takie przedsięwzięcie zazwyczaj ma początek w hobby i jest prowadzone po kosztach.
Kto może tworzyć start-up? Właściwie każdy, kto ma pomysł i ludzi do jego realizacji. Co ciekawe , najbardziej znane start-upy powstały przypadkiem. Najczęściej pomysły na nie pojawiały się w sytuacjach, gdy innowator sam potrzebował innego niż dotychczasowe rozwiązania już istniejącego problemu.

firma

Gdy kilkanaście lat temu brakowało w sieci miejsca do wymiany plików muzycznych, Sean Parker postanowił stworzyć serwis Napster, dzięki któremu mogliśmy łatwo pobrać utwory znajdujące się na dysku naszego komputera i udostępniać je.

Firmy na etapie start-upu mogą powstać w dowolnej dziedzinie oraz branży. Najczęściej jednak związane są z nowymi technologiami. Do charakterystycznych cech przedsiębiorstwa start-upowego zalicza się:
Niskie koszty rozpoczęcia działalności - pierwotna wersja powstaje zazwyczaj w małym gronie osób, które, posiadając umiejętności związane z programowaniem i projektowaniem grafiki komputerowej, tworzą makietę oraz prototypową wersję start-upu. Do rozpoczęcia pracy nad start-upem nie potrzeba specjalistycznych maszyn czy narzędzi, dlatego łatwiej niż w przypadku firmy tworzącej prawdziwy produkt zdecydować się na jego realizację.
Wyższe niż w przypadku standardowych przedsięwzięć ryzyko - podczas tworzenia start-upu nie ma pewności, że produkt przyjmie się na rynku. Zdarza się, że powstaje on bez modelu biznesowego, który przyniósłby monetyzację pomysłu. Dzięki analizie, testom i podejmowaniu prób realizacji nowych pomysłów na rozwój, start-upy zmieniają sposób zarabiania na swoim produkcie. Najpopularniejsze z nich (te, które stały się dobrze prosperującymi firmami) dopiero po kilkunastu miesiącach działalności rozpoczęły próby zarabiania na oferowanych usługach.
Wyższy niż w przypadku standardowych przedsięwzięć zwrot z inwestycji - najważniejsza dla start-upu nie jest, jak mogłoby się wydawać, milionowa inwestycja, ale odnalezienie się na rynku i zdobycie znacznej liczby zaangażowanych użytkowników. Zespoły tworzące start-upy potrafią w odpowiednim czasie znaleźć inwestorów oraz cennych współpracowników, co przekłada się również na sukces finansowy.

Fragment książki Adama Łopusiewicza "Start-up. Od pomysłu do sukcesu", Wydawnictwo Samo Sedno

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0