Podstawową różnicą między tradycyjną windykacją a faktoringiem jest moment zakupu usługi.
Niedziela
13.04.2014
Firmy faktoringowe wychodzą naprzeciw problemom finansowych małych i średnich przedsiębiorstw.
 

Jednym z problemów, z którymi mogą spotkać się małe i średnie przedsiębiorstwa jest trudność w uzyskaniu spłaty należności od dłużników. Długie terminy oczekiwania na uregulowanie należności powodują zatory finansowe w firmie i mogą prowadzić ją do utraty płynności finansowej.
- Ten problem często pojawia się przy realizacji projektów infrastrukturalnych. Mali podwykonawcy dochodzący wypłaty należnych im środków są zwykle na straconej pozycji. Zarówno generalny wykonawca, jak i sam inwestor mogą sobie pozwolić na szukanie powodów, aby odraczać spłatę wymagalnej wierzytelności w nieskończoność – mówi Grzegorz Pardela, członek zarządu i dyrektor handlowy w Pragma Faktoring.

Samodzielnie prowadzona windykacja często nie przynosi skutków, a wysokie koszty postępowania egzekucyjnego skutecznie zniechęcają wierzycieli do powierzenia jej  firmom zewnętrznym. W takich sytuacjach dobrym rozwiązaniem może być skorzystanie z usług firm faktoringowych.  Wierzyciel sprzedaje należność faktorowi, który od tej pory bierze na siebie proces windykacji. Przedsiębiorca otrzymuje zapłatę w formie gotówki od razu po podpisaniu faktury. Uzyskane środki pozwalają mu na spłatę bieżących zobowiązań i kredytów, dzięki czemu firma odzyskuje płynność finansową.

Podstawową różnicą między tradycyjną windykacją a faktoringiem jest moment zakupu usługi. Windykator najczęściej wkracza w momencie, gdy inne metody odzyskania płatności zostały już wyczerpane, a dłużnik dalej nie płaci. Faktoring opiera się głównie na działaniu zapobiegawczym, przedsiębiorca decyduje się na takie rozwiązanie zwykle krótko po zawarciu transakcji, gdy należności nie osiągnęły jeszcze swojego terminu spłaty. Firma faktoringowa pobiera też dużo mniejszą prowizję od usługi – ok. 2-3 proc. wartości wierzytelności, podczas gdy za interwencję windykatora przedsiębiorca zapłaci nawet do 30 proc. wartości długu. Poza tym, oprócz wsparcia gotówkowego, faktoring pomaga także opracować inne rozwiązania pozwalające zachować płynność finansową.

- Od chwili rozpoczęcia współpracy z firmą faktoringową przedsiębiorca ma za sobą wsparcie dużej instytucji. W cenie usługi ekspert będzie mu służył wsparciem w zakresie wywiadu gospodarczego, weryfikacji prawnej zawartych umów i kontraktów, monitoringu spłat, czy sprawnym odzyskaniu należności na etapie zarówno polubownym, jak i sądowym – mówi Grzegorz Pardela.

Istnieją trzy rodzaje faktoringu: pełny, częściowy i mieszany. W pierwszym przypadku faktor nieodwołalnie bierze na siebie obowiązek spłaty całości zadłużenia. W drugiej sytuacji firma faktoringowa może odstąpić od wykonania umowy, jeśli dłużnik konsekwentnie nie płaci. Wierzytelność wraca wtedy do pierwotnego właściciela i to on jest zobowiązany do prowadzenia dalszej egzekucji. Trzeci, mieszany model, jest rozłożeniem odpowiedzialności pomiędzy faktora i  przedsiębiorcę - faktor przejmuje należność dłużnika, ale wyłącznie do pewnej kwoty,  reszta zobowiązań spoczywa dalej na wierzycielu.
(mt)

 


Profil kobiety
Małgorzata Tomczak
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

Sale na konferencje i spotkania

Jeśli konferencja jest organizowana także dla klientów obcojęzycznych, warto wynająć profesjonalnego tłumacza. Wysokiej jakości tłumaczenia ustne wykonuje biuro...

4 wypowiedzi
ostatnia 24.09.2018
Własny biznes - wentylacje

We have all the information that you need to setup SBCGlobal email on your tablet. The primary thing you need is the right SBCglobal mail settings, which we know, so why waste...

29 wypowiedzi
ostatnia 24.09.2018
Gdzie najtaniej zamówić banery reklamowe?

Zależy czego oczekujesz. Dla mnie oczywiście cena była ważna, ale też wykonanie, trwały materiał no i przede wszystkim projekt. Nie powiem, trochę się naszukałam :P...

102 wypowiedzi
ostatnia 20.09.2018
Imprezy integracyjne

Cześć, znalazłem firmę Raut która organizuje imprezy integracyjne dla firmy różnego porkoju od pikników po konferencje na prawdę warto właśnie sobie z socjalnych...

1 wypowiedzi
ostatnia 14.09.2018
Jaki internet do firmy?

Kasia31 No niestety często jest tak, że te mobilne mają limit i nawet jak nie wzrastaja opłaty to zwalnia net do minimum. Kiedyś próbowałam i nawet maila nie mogłam...

8 wypowiedzi
ostatnia 30.08.2018
Gadżety reklamowe - co zamówić?

Długopisy, kubki, to już przeżytek. Teraz lepiej postawić na coś co oryginalnego. Może np. power bank z logo firmy?

240 wypowiedzi
ostatnia 30.08.2018
Reklama w social media

Ja bardzo polecam pozycjnowanie bo dzięki niemu dotarłam do dużej liczby klientów ;) a pomogła mi w tym agencja z Wrocławia Proformat ;)

10 wypowiedzi
ostatnia 29.08.2018
Jak pozycjonować stronę internetową?

Myślę, że warto postawić na dobre, oryginalne teksty, odpowiednio zoptymalizowane pod SEO. Może warto też pomyśleć o prowadzeniu bloga.

188 wypowiedzi
ostatnia 29.08.2018