25.08.2014

Kup auto i sprzedaj z zyskiem

To możliwe, ale tylko 8 kategorii pojazdów pozwala zarobić fanom motoryzacji.

Czy zakup aut w celu odsprzedaży z zyskiem stanie się w naszym kraju coraz bardziej popularny?
Jeden z banków wprowadził w ostatnich tygodniach do oferty usługę doradztwa przy inwestowaniu w
auta. Do niedawna istniała na polskim rynku tylko jedna firma, która świadczyła usługi doradztwa w zakresie
inwestowania w samochody klasyczne. Chodzi o Stilnovisti założoną w 2006 r. przez znanego na rynku
alkoholi fund managera Krzysztofa Maruszewskiego. Teraz z podobną ofertą wychodzi Lion’s Bank. Czy to
rozrusza rynek inwestycji alternatywnych w naszym kraju?

Samochód zabytkowy Fot. Sxc.hu

Trzeba pamiętać, że w przypadku inwestowania bardziej przystępnych kwot, ewentualne zyski z tytułu wzrostu wartości aut mogą zostać zniwelowane przez koszty utrzymania samochodów w nienagannym stanie.

Najwięcej pasjonatów i kolekcjonerów samochodów mieszka w USA oraz najbardziej rozwiniętych krajach Europy Zachodniej, takich jak Francja czy Wielka Brytania. Na tych rynkach odbywają się aukcje pojazdów kolekcjonerskich; działają pośrednicy pomagający w nabywaniu ciekawych samochodów. Miłośnicy i inwestorzy nie muszą jednak korzystać z usług pośredników. Mogą zakupić auto klasyczne, nawet jeśli nie jest w idealnym stanie i je odrestaurować. Zarówno w Polsce, jak i za granicą istnieje sporo firm, które pomagają doprowadzić klasyczne samochody, które zostały nadgryzione zębem czasu do idealnego wręcz stanu. W Wielkiej Brytanii – która uchodzi za największy rynek aut klasycznych w Europie – dobrą estymą cieszą się takie firmy jak Classic Car Workshop (Irlandia) czy Classic Cars Restoration z Norwich w hrabstwie Norfolk. W Polsce również nie brakuje warsztatów zajmujących się tego typu działalnością – wystarczy wymienić kilka, choćby Classic Cars Restoration ze wsi Kowala koło Radomia, Pretor z Lubiszyna (strona www DoctorClassic.eu), Old Timer Centrum z Dąbrowy Górniczej czy Classic Motors Polska z Wołomina.

Z pewnością w rozwoju rynku inwestowania w auta mogą pomóc pozytywne stopy zwrotu, jakie zostały ostatnio osiągnięte na tym aktywie. Ceny zabytkowych aut wzrosły w ciągu 10 lat o 456 proc. W tym samym czasie kolekcjonerskie monety zdrożały przeciętnie o 227 proc., a meble staniały o 19 proc. - wynika z danych zebranych przez Lion’s Bank. Warto jednak pamiętać, że rynek aut zabytkowych związany jest ze sporymi barierami wejścia.
- Aby poważnie rozważać inwestycję na tym rynku trzeba bowiem dysponować kwotą rzędu 600 tys. złotych. Mniejsze budżety, nawet rzędu 10-30 tys. zł, pozwalają wybierać z bardziej przystępnych cenowo modeli rodzimej produkcji, których ceny od kilku lat zaczęły rosnąć. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku inwestowania bardziej przystępnych kwot, ewentualne zyski z tytułu wzrostu wartości aut mogą zostać zniwelowane przez koszty utrzymania samochodów w nienagannym stanie – napisali analitycy Lion’s Banku w raporcie o inwestowaniu w auta opublikowanym w lipcu tego roku.

Kolekcjonowanie samochodów nie musi oznaczać posiadania wyłącznie klasycznych, zabytkowych aut.
- Wiek pojazdu rzadko jest głównym elementem determinującym jego atrakcyjność jako lokaty kapitału. Budowę własnej kolekcji można rozpocząć od inwestycji w samochody nowe, lecz rzadkie. To właśnie rzadkość określa wartość samochodu jako alternatywnej inwestycji kolekcjonerskiej – zwraca uwagę Michał Wróbel, analityk Lion’s Banku.

Oto osiem kategorii pojazdów wyszczególnionych przez Lion’s Bank, które warto kolekcjonować pod kątem
lokaty kapitału. Są to:
1. Samochody wyprodukowane w małej liczbie (poniżej 100 egzemplarzy).
2. Auta krótkich serii, budowane przez studia designu samochodowego.
3. Auta zabytkowe, klasyczne.
4. Samochody-gwiazdy: flagowe modele producentów samochodowych.
5. Samochody marzeń (Aston Martin, Porsche, Ferrari, Bentley, Rolls-Royce).
6. Auta oryginalne, odnalezione po wielu latach, z minimalnym przebiegiem.
7. Samochody z ciekawą historią lub należące do znanych osób.
8. Auta z limitowanych serii lub o rzadkich rozwiązaniach technicznych.

Logo portalu Skarbiec.Biz
Portal Skarbiec.Biz – niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce.

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0