Na szkoleniach z savoir vivre’u przedsiębiorcy uczą się budowania wizerunku kompetentnego i wiarygodnego mówcy oraz tego, jak wykorzystać mowę ciała.
Środa
01.10.2014
Wiedza z zakresu dobrego obyczaju i protokołu pomaga biznesmenom w codziennej pracy, zwłaszcza w zjednywaniu sobie partnerów w interesach.
 

Funkcjonowanie w szeroko pojętym biznesie wymaga nie tylko odpowiednich kwalifikacji, ale i znajomości zasad savoir vivre. Przedsiębiorcy coraz chętniej uczęszczają na zajęcia, na których uczą się dobrych manier. Ale nie tylko oni. Nie od dziś wiadomo, że osoby reprezentujące firmę mają ogromny wpływ na postrzeganie całej organizacji. Z tego względu przedsiębiorcy nie tylko sami uczęszczają na zajęcia, ale organizują szkolenia dla swoich pracowników.

Etykieta w biznesie

Dla przedsiębiorców najważniejsza jest wiedza z zakresu etykiety w biznesie. Ta pomaga nie tylko w kontaktach biznesowych, ale i codziennych, między innymi z pracownikami. Zgłębiając tajniki etykiety w biznesie, przedsiębiorcy dowiadują się przykładowo, jak odpowiednio zredagować oficjalnego sms-a, e maila, jak elegancko wręczyć wizytówkę, jak taktownie przyjąć i wręczyć upominek, jak podać dłoń czy w jakiej kolejności zabierać głos. Te z pozoru błahe kwestie i takie, do których na co dzień nie przywiązuje się zbyt dużej wagi, mogą mieć ogromny wpływ na wizerunek przedsiębiorcy i całej firmy. Jak mówią eksperci, z powodu nieznajomości hierarchii miejsc przy stole, można na przykład obrazić swoich gości, doprowadzić do służbowego konfliktu lub narazić się swojemu szefowi. Bardzo popularne są również kursy z wystąpień publicznych, na których można nauczyć się, jak w sposób spójny i zrozumiały przekazywać informacje i jak opanować tremę związaną z przemawianiem przed zgromadzoną publicznością. Na takich szkoleniach przedsiębiorcy uczą się także budowania wizerunku kompetentnego i wiarygodnego mówcy czy wykorzystywania mowy ciała.

Zagraniczne faux pas

Wśród biznesmenów utrzymujących zagraniczne kontakty popularnością cieszą się natomiast szkolenia z etykiety dyplomatycznej. Dzięki nim dowiedzieć się można, jakich tematów nie należy poruszać, a na jakie rozmawiać z zagranicznymi gośćmi; jak zachować się, by nie obrazić zgromadzonych osób, nie dopuścić do niepotrzebnych konfliktów czy nieporozumień i przede wszystkim, jak odpowiednio się na taką okazję ubrać. Wiedza ta jest niezbędna. Wystarczy przypomnieć przypadek z 2002 roku, kiedy żona ówczesnego premiera Leszka Millera na spotkanie z cesarską parą japońską ubrała sukienkę z napisami „sexy, love”-  jej ubiór uznano wówczas za skandaliczny.

Samorząd i duchowni

Wiedza z zakresu savoir vivre interesuje nie tylko przedsiębiorców. – Najczęściej z naszych usług korzystają pracownicy średniego szczebla, pracujący w dużych przedsiębiorstwach oraz pracownicy sektora publicznego. Najbardziej interesuje ich wiedza z zakresu kultury języka, obsługi klienta i etykiety biznesu – mówi Piotr Kłyk ze Szkoły Dobrych Manier. Co ciekawe, bardzo często z umiejętności ekspertów od savoir vivre korzystają samorządowcy, politycy, a nawet duchowni.

– W moich kontaktach zawodowych widzę, że najczęściej o tę wiedzę upominają się przedstawiciele samorządów terytorialnych. Również duże firmy funkcjonujące na terenie całej Polski szkolą swoich pracowników, ale też małe hotele czy pensjonaty – twierdzi Maria Bujas-Łukaszewska z Akademii Dobrych Manier. Kursy oferowane przez szkoły dobrych manier są niezwykle różnorodne i dostosowane do oczekiwań ich uczestników, choć jak przyznają eksperci, największą popularnością cieszą się te poświęcone nauce savoir vivre. 

– Poszukiwana tematyka to najczęściej ABC savoir vivre, precedencja w przestrzeniach biznesowych, dress code, i etykieta przy stole. Ostatnio szkoliłam samorządowców w związku z wyjazdem do kraju europejskiego w celu prowadzenia interesów. Jako dodatkowy blok, przerabialiśmy różnice kulturowe i religijne w kontaktach zawodowych i prywatnych – mówi  Maria Bujas-Łukaszewska.

Monika Lorenc, Smart MBC
Portal Skarbiec.Biz – niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce.


POPULARNE NA FORUM

Gdzie najtaniej zamówić banery reklamowe?

Zależy czego oczekujesz. Dla mnie oczywiście cena była ważna, ale też wykonanie, trwały materiał no i przede wszystkim projekt. Nie powiem, trochę się naszukałam :P...

102 wypowiedzi
ostatnia 20.09.2018
Imprezy integracyjne

Cześć, znalazłem firmę Raut która organizuje imprezy integracyjne dla firmy różnego porkoju od pikników po konferencje na prawdę warto właśnie sobie z socjalnych...

1 wypowiedzi
ostatnia 14.09.2018
Jaki internet do firmy?

Kasia31 No niestety często jest tak, że te mobilne mają limit i nawet jak nie wzrastaja opłaty to zwalnia net do minimum. Kiedyś próbowałam i nawet maila nie mogłam...

8 wypowiedzi
ostatnia 30.08.2018
Gadżety reklamowe - co zamówić?

Długopisy, kubki, to już przeżytek. Teraz lepiej postawić na coś co oryginalnego. Może np. power bank z logo firmy?

240 wypowiedzi
ostatnia 30.08.2018
Reklama w social media

Ja bardzo polecam pozycjnowanie bo dzięki niemu dotarłam do dużej liczby klientów ;) a pomogła mi w tym agencja z Wrocławia Proformat ;)

10 wypowiedzi
ostatnia 29.08.2018
Jak pozycjonować stronę internetową?

Myślę, że warto postawić na dobre, oryginalne teksty, odpowiednio zoptymalizowane pod SEO. Może warto też pomyśleć o prowadzeniu bloga.

188 wypowiedzi
ostatnia 29.08.2018
Jak pozycjonować stronę internetową?

Ja raz,że nie mam kompletnie czasu na to by to robić samemu. Dwa- wolałam zlecić pozycjonowanie swojej firmy , zaufanej agencji, która wczesniej dla mnie stworzyła...

188 wypowiedzi
ostatnia 26.08.2018
Gadżety reklamowe - co zamówić?

Jeśli chcesz zamówić gadżety lub upominki reklamowe, a nie wiesz jakie będą najlepsze dla twojej branży, to skontaktuj się z firmą Lemach lemach.pl. Ich doświadczenie...

240 wypowiedzi
ostatnia 24.08.2018