27.10.2014

Przepis na udany adres

Właściwie dobrana domena w krótkim czasie pozwala dotrzeć do odbiorców z pobliskiego osiedla, miasta bądź całego kraju.

Sukces każdego przedsiębiorstwa zależy w dużej mierze od jego lokalizacji. Firmy początkujące zakładają swoje biura w centrum miasta. Dobra lokalizacja ułatwia pozyskiwanie klientów, szczególnie na początku działalności. Podobnie jest w internecie. Odpowiednio dobrany adres w sieci pozwala na szybkie odnalezienie go w morzu innych ofert. Krótki i chwytliwy wpływa na łatwość zapamiętania firmy i zwiększa szansę powrotu klientów. Wirtualnym odpowiednikiem klasycznego adresu siedziby jest domena. To ona służy do odnalezienia szukanego miejsca w internecie przez użytkowników.
- Umiejętne wybranie nazwy domeny zwiększa potencjał promocyjny firmy i jest pierwszym krokiem do zaistnienia w sieci - mówi Jarosław Dolega z Domeny.pl. - Co więcej wpływa na budowanie marki, gdyż wokół niej tworzy się strategię promocji. Podczas szukania i tworzenia pomysłów na idealny adres internetowy należy pamiętać o kilku ważnych zasadach.

Użytkownik komputera pisze na klawiaturze.

Odpowiednio dobrana domena pomaga wyróżnić się wśród konkurencji. Dobry adres w bezpośredni sposób przekłada się na łatwość wyszukania usługi w sieci, co wpływa na wzrost liczby klientów.

Tylko końcówka, a tak ważna

Nazwa domeny składa się z dwóch części: z nazwy i jej rozszerzenia oraz poprzedzającej go nazwy właściwej. Obie części składowe są ważne w ujęciu strategicznym dla sukcesu firmy. Jest wiele rozszerzeń, na które napotykamy w sieci .pl , .com , .eu i inne. Dla polskich przedsiębiorstw najpopularniejszym rozszerzeniem jest .pl. Odbiorcom sugeruje to polską zawartość witryny i wskazuje Polskę jako obszar działania firmy. W przypadku małych firm lokalnych dobrze sprawdzają się domeny regionalne np. .waw.pl czy .Katowice. Poprzez zastosowanie takich końcówek sugerujemy lokalny charakter działalności. Dodatkowo domeny regionalne dają nam więcej możliwości wyboru nazwy adresu www w szczególności, gdy interesująca nas nazwa w domenie .pl jest już zajęta. Nie trudno to sobie wyobrazić, gdy dodamy, że spośród zarejestrowanych ponad 2,5 mln polskich adresów aż 1,8 mln to domeny pierwszego stopnia, czyli zawierające tylko rozszerzenie pl.

W celu podkreślenia profilu międzynarodowego lub europejskiego firmy wybierają coraz częściej rozszerzenie .com bądź .eu. Analogicznie jak dla Polski istnieją rozszerzenia przypisane innym krajom np. .de dla Niemiec lub .es dla Hiszpanii. Niedawno na rynku pojawiły się nowe domeny. Setki końcówek, które dotyczą rozmaitych obszarów działalności np. .agency czy .hotel, czeka na nowych użytkowników. Nowe domeny to nowe możliwości znalezienia wolnego,  krótkiego i unikalnego adresu www.

Rozszerzenie  domeny ma na celu wskazanie obszaru działania naszej firmy. Kluczowym elementem jest jednak nazwa właściwa. - Ważne jest, aby potencjalny klient widząc domenę przez zaledwie kilka sekund na billboardzie czy w reklamie łatwo ją zapamiętał. Dzięki temu, gdy będzie potrzebował danej usługi szybko odnajdzie adres strony, a co za tym idzie firmę w sieci - mówi Jarosław Dolega z Domeny.pl. - Należy pamiętać, aby nazwa była chwytliwa i logiczna.

Nazwa domeny powinna cechować się łatwością w jej zapamiętaniu, dlatego powinna być przyjazna fonetycznie, czyli dobrze brzmieć. Stosowna, czyli kojarząca się z profilem działalności, pozwala na szybkie odnalezienie jej w sieci. Dodatkowo zawarcie branży ułatwia identyfikację domeny i firmy z jej profilem działalności. Ważne jest, aby wybrana nazwa była intuicyjna. Jeśli w prosty i logiczny sposób kojarzy się z oferowaną usługą przyniesie zainteresowanie większej ilości odbiorców. Należy jednak uważać, aby zbytnio jej nie uprościć. Może to zadziałać przeciwnie do oczekiwanego efektu. Dlatego należy poszukać złotego środka, zawrzeć nazwę firmy oraz usługę - krótko i na temat w sposób chwytliwy.

Jak uchronić się przed konkurencją?

Wybierając adres internetowy warto zarejestrować kilka nazw, które mogą nas interesować. Przemawiają za tym trzy argumenty. Po pierwsze domeny rejestrowane są na zasadzie kto pierwszy ten lepszy, więc domena wolna w tej chwili już jutro może być zajęta. Po drugie wymyślona nazwy może w dłuższym czasie nie być już taka dobra. Kilka zarejestrowanych domen daje nam czas na zastanowienie, konsultacje z otoczeniem i wybór tej najlepszej. Po trzecie posiadanie nazw alternatywnych np. z różnymi końcówkami i w różnych wariantach pisowni (m.in. z polskimi znakami lub bez) może uchronić przed wrogimi działaniami konkurencji, chcącej przejąć cześć ruchy na naszą stronę www. Rejestracji domeny na pierwszy rok w serwisie Domeny.pl kosztuje ok. 10 zł. Dlatego zajęcie więcej niż jednej domeny nie będzie stanowiło obciążenia dla firmowego budżetu.

Pułapki czyhające na początkujących

Istnieje wiele opinii na temat tworzenia i wyboru adresu www. Nie wszystkie jednak są słuszne. Wiele firm zaleca za nazwę domeny przyjąć słowo kluczowe. Może to pomóc w uzyskaniu wyższych pozycji w wyszukiwarce. Adres domeny jest jednym z wielu elementów pozycjonowania i może w pewnym stopniu wpływać na pozycję w wyszukiwarce. Nic jednak nie zastąpi dobrze zoptymalizowanej strony i jej zawartości oraz odpowiedniego zaplecza wartościowych linków.

Kolejnym argumentem jest wpisywanie przez użytkowników fraz w postaci adresu np. kawiarnia.pl etc. Niestety nie jest to do końca prawdą. Nazwy potoczne straciły na swoim znaczeniu. Należy więc uważać, aby w nazwie domeny nie znalazł się jedynie profil działalności. Takich domen jest wiele i łatwo je pomylić z konkurencją. Aby szybko odnieść sukces i poszerzać bazę klientów, należy wyróżnić się w tłumie.

Mam pomysł i co dalej?

Wybór rejestratorów domen na polskim rynku jest szeroki. Dokonując go warto zwrócić uwagę na zakres oferty oraz długoletnie doświadczenie. To nie cena powinna być czynnikiem decydującym, a jakość i dostępność wsparcia oraz gwarancja profesjonalizmu, jaką oferują jedynie oficjalni partnerzy organizacji, zarządzających rejestrami domen np. NASK lub EURid. Usługodawca powinien oferować również inne usługi potrzebne do prowadzenia działalności w internecie, np. serwery, certyfikaty SSL i ewentualnie kreator stron www.
Lucyna Kozioł, Domeny.pl; (dw)

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0