Klient zyska, firma zapłaci

Już za kilka dni, 25 grudnia 2014 r., wejdzie w życie Ustawa o prawach konsumenta, co oznacza wiele nowych obowiązków dla przedsiębiorców i większą ochronę praw konsumentów. Najważniejsze zmiany, które mają chronić konsumentów to m.in. wydłużenie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy (np. pokazy) lub na odległość (np. przez nternet) z 10 do 14 dni – bez podawania przyczyny. Przedsiębiorca będzie musiał poinformować konsumenta o wzorze formularza odstąpienia od umowy. Po wejściu w życie Ustawy o prawach konsumenta, przedsiębiorca będzie miał obowiązek zapewnić, aby konsument w momencie składania zamówienia np. przez internet wyraźnie potwierdził iż „wie, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty”.
Nowa ustawa wprowadza również wymóg uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli związania się umową – zarówno w przypadku umów zawieranych przez internet, jak i pozostałych, przedsiębiorca będzie miał obowiązek uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na każdą dodatkową płatność, wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie. Jeśli przedsiębiorca nie otrzyma wyraźnej zgody klienta, lecz założył jej istnienie przez zastosowanie domyślnych opcji, konsument klient miał prawo do zwrotu uiszczonej płatności dodatkowej.
Bez telefonu ani rusz
Zgodnie z nową ustawą w umowach zawieranych przez internet, przedsiębiorca będzie zobowiązany do podania konsumentowi m.in. numeru telefonu lub faksu, pod którymi konsument będzie mógł szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą. Mając na uwadze, że niektóre modele biznesowe w ogóle nie przewidywały komunikacji telefonicznej z klientami, dostosowanie się takich przedsiębiorstw do nowych przepisów będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami.
Przedsiębiorca będzie miał obowiązek przekazania konsumentowi potwierdzenia zawarcia umowy przez internet na trwałym nośniku w rozsądnym czasie po jej zawarciu, najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi.
Telemarketing na minusie
Po wejściu w życie Ustawy o prawach konsumenta nie będzie już możliwe zawarcie przez przedsiębiorcę umowy z konsumentem wyłączenie przez telefon, np. za pośrednictwem telemarketera. Wymagane będzie bowiem potwierdzenie treści proponowanej umowy na papierze lub innym trwałym nośniku. Oświadczenie o przyjęciu oferty (zawarciu umowy) przez konsumenta będzie skuteczne, jeśli takie oświadczenie także zostanie utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy.
W przypadku wad zakupionego towaru konsument będzie mógł wybrać między naprawą, wymianą, obniżeniem ceny a odstąpieniem od umowy. Od konsumenta będzie zależało, z której z tych możliwości skorzysta. Projekt ustawy nakłada przy tym na przedsiębiorcę m.in. obowiązek poinformowania konsumenta o przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość świadczenia, co de facto oznacza obowiązek udzielenia konsumentowi porady prawnej.
Za nieprzestrzeganie przepisów nowej ustawy grozić będzie kara grzywny do 5 tys. zł.
Radosław Płonka, ekspert prawny BCC
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Zmiany ustaw podatkowych miały wpłynąć na sytuację polskich przedsiębiorców , którzy są właścicielami zagranicznych spółek. Czy tak się stało?
Czy moment, w którym ujmuje się w deklaracji transakcje objęte odwrotnym obciążeniem, powinien rozstrzygać o tym, kiedy można odliczyć podatek VAT?
Jak chronić siebie i majątek firmy przed przyszłymi wierzycielami? Są na to sposoby.
Czy opłaca się założyć firmę na Ukrainie? A jeśli tak, jak to zrobić?
Od początku swojej kadencji rząd intensywnie wprowadza kolejne zmiany w prawie podatkowym. Co czeka podatników w 2018 roku?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Franczyzodawca marki JedenŚlad buduje sieć skuterów na wynajem w Warszawie i szuka franczyzobiorców, którzy zrobią to samo w innych miastach.
Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.
Marka Coccodrillo oprócz tradycyjnych sklepów uruchamia też placówki sezonowe. Pierwsze zaczynają działać już w kwietniu.
Teletorium unowocześnia swój model sprzedaży, wprowadzając m.in. wirtualnego sprzedawcę. Co zyskają na tym franczyzobiorcy?
Zanim zainwestujemy we własny biznes spróbujmy oszacować jego rentowność.
POPULARNE NA FORUM
Franchising - jak to jest po polsku?
Thanks for your post. There is a lot of information needed for me Happy Room
Siłownia
ciekawe wiadomości i strona 192.168 ll
Faktoring a franczyza
Faktoring jest sposobem na uzyskanie dodatkowej gotówki-moim zdaniem lepsze to niz pakowanie się w kredyt. Niestety nie wiem czy mając juz franczyzę mozesz starać się o...
Jaka reklama się opłaca?
Tradycyjna reklama jak baner czy plandeka zawsze się sprawdzi. My zamawialiśmy jedno i drugie od http://erka.gdansk.pl/plandeki/ i z obu rzeczy jesteśmy zadowoleni,...
Tani biznes dla początkującego
Przy rozwijaniu swojego biznesu zdecydowanie dobrze jest wziąć pod uwagę fachową pomoc czyli firmę consultingową. My korzystaliśmy z usług...
Własny biznes z małym kapitałem
Mały kapitał to nie problem. Problemy zaczynają się wtedy,gdy nie radzimy sobie w zarządzaniu. W takim przypadku należy zainteresować się...
Oczaruj klienta
Świetny tekst! Bez tych wskazówek żaden sklep nie ma prawa bytu. Długo nikt nie wytrzyma. Dzisiejszym rynkiem rządzą klienci, więc trzeba przewidywać ich potrzeby....
Żony milionerów też zarabiają
Today the weather is quite beautiful. I like this. It makes me comfortable and works better. But I tried my best and try to finish the contest with a fierce determination to...