15.12.2014

Klient zyska, firma zapłaci

Za kilka dni wejdzie w życie Ustawa o prawach konsumenta. Przedsiębiorcy poniosą dodatkowe koszty.

Już za kilka dni, 25 grudnia 2014 r., wejdzie w życie Ustawa o prawach konsumenta, co oznacza wiele nowych obowiązków dla przedsiębiorców i większą ochronę praw konsumentów. Najważniejsze zmiany, które mają chronić konsumentów to m.in. wydłużenie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy (np. pokazy) lub na odległość (np. przez nternet) z 10 do 14 dni – bez podawania przyczyny. Przedsiębiorca będzie musiał poinformować konsumenta o wzorze formularza odstąpienia od umowy. Po wejściu w życie Ustawy o prawach konsumenta, przedsiębiorca będzie miał obowiązek zapewnić, aby konsument w momencie składania zamówienia np. przez internet wyraźnie potwierdził iż „wie, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty”.

Call center Telefonii Dialog.

Po wejściu w życie Ustawy o prawach konsumenta nie będzie już możliwe zawarcie przez przedsiębiorcę umowy z konsumentem wyłączenie przez telefon. Za nieprzestrzeganie przepisów nowej ustawy grozić będzie kara grzywny do 5 tys. zł.

Nowa ustawa wprowadza również wymóg uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli związania się umową – zarówno w przypadku umów zawieranych przez internet, jak i pozostałych, przedsiębiorca będzie miał obowiązek uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na każdą dodatkową płatność, wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie. Jeśli przedsiębiorca nie otrzyma wyraźnej zgody klienta, lecz założył jej istnienie przez zastosowanie domyślnych opcji, konsument klient miał prawo do zwrotu uiszczonej płatności dodatkowej.

Bez telefonu ani rusz

Zgodnie z nową ustawą w umowach zawieranych przez internet, przedsiębiorca będzie zobowiązany do podania konsumentowi m.in. numeru telefonu lub faksu, pod którymi konsument będzie mógł szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą. Mając na uwadze, że niektóre modele biznesowe w ogóle nie przewidywały komunikacji telefonicznej z klientami, dostosowanie się takich przedsiębiorstw do nowych przepisów będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami.

Przedsiębiorca będzie miał obowiązek przekazania konsumentowi potwierdzenia zawarcia umowy przez internet na trwałym nośniku w rozsądnym czasie po jej zawarciu, najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi.

Telemarketing na minusie

Po wejściu w życie Ustawy o prawach konsumenta nie będzie już możliwe zawarcie przez przedsiębiorcę umowy z konsumentem wyłączenie przez telefon, np. za pośrednictwem telemarketera. Wymagane będzie bowiem potwierdzenie treści proponowanej umowy na papierze lub innym trwałym nośniku. Oświadczenie o przyjęciu oferty (zawarciu umowy) przez konsumenta będzie skuteczne, jeśli takie oświadczenie także zostanie utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy.

W przypadku wad zakupionego towaru konsument będzie mógł wybrać między naprawą, wymianą, obniżeniem ceny a odstąpieniem od umowy. Od konsumenta będzie zależało, z której z tych możliwości skorzysta. Projekt ustawy nakłada przy tym na przedsiębiorcę m.in. obowiązek poinformowania konsumenta o przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość świadczenia, co de facto oznacza obowiązek udzielenia konsumentowi porady prawnej.

Za nieprzestrzeganie przepisów nowej ustawy grozić będzie kara grzywny do 5 tys. zł.

Radosław Płonka, ekspert prawny BCC

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0