Na wyprzedażach zyskują sprzedawcy i klienci

Według badania ARC Rynek i Opinia wiedzę o promocjach czerpiemy zwykle z internetu. Chyba, że chodzi o produkty pierwszej potrzeby, wtedy częściej korzystamy z gazetek promocyjnych.
Piątek
02.01.2015
Niektórzy czekają na nie z większym utęsknieniem niż na pierwszą gwiazdkę w Wigilię. Część klientów wyda wtedy ponad tysiąc złotych.
 

Trwają zimowe wyprzedaże. Dla klientów to dobry moment na zakupy w dużo niższej cenie, dla właścicieli sklepów szansa na pozbycie się gorzej rotujących towarów, ale nie ukrywajmy także na zysk. To wszystko mimo zniżek sięgających nawet 70 proc. Wszystko zależy od marży nałożonej na towar przed wyprzedażą oraz skutecznego marketingu. Jak wynika z sondy Silesia City Center przeprowadzonej w połowie grudnia na grupie 500 osób w tym roku 74 proc. Polaków robiących zakupy w centrach handlowych wybiera się na zimowe wyprzedaże. To o 5 proc. więcej niż przed rokiem.

- Wyprzedaże zaczynają się co roku coraz wcześniej i z wyższym procentem, trwają także o wiele krócej niż jeszcze 3-4 lata temu, są za to intensywniejsze i bardziej dynamiczne - mówi Piotr Gajda, dyrektor Silesia City Center. - W tym roku aż 41 proc. robiących zakupy w galeriach handlowych przeznaczy na nie od 200 do 400 zł. 20 proc. będzie chciało zmieścić się w przedziale od 100 do 200 zł. Rekordziści sięgną do portfela głębiej, 7 proc. deklaruje,  że wyda więcej niż 1000 zł - wynika z sondy.

Co będziemy w tym roku kupować? 89 proc. wybierze się po ubrania, 64 proc. po buty lub dodatki, a 38 proc. kupi wyposażenie do mieszania lub domu. Na wyprzedażach poszukamy także kosmetyków (32 proc.) i sprzętu sportowego (21 proc.). Na liście wyprzedażowych zdobyczy znajdą się także książki oraz sprzęt elektroniczny. - Nieraz rezygnujemy nawet z określonych zakupów w okresie przedświątecznym, na rzecz zakupów na wyprzedażach, które zaraz po święta „wskakują” w handlowy kalendarz - dodaje Piotr Gajda.

Reklama(cje)

Zarówno właściciele sklepów jak i klienci powinni zapoznać się z zasadami dotyczącymi uwzględniania ewentualnych reklamacji towarów kupionych w ramach wyprzedaży. W przypadku wadliwego produktu, tak samo jak w przypadku towaru kupionego po normalnej cenie, każdy może złożyć reklamację u sprzedawcy w ciągu dwóch lat od zakupu, ale nie później po dwóch miesięcach od wykrycia wady. Konieczne będzie okazanie paragonu. Konsument kupując przeceniony produkt, ma tyle samo praw, co w przypadku zakupu po cenie regularnej. Jeżeli wartość zapłacona przy kasie jest wyższa niż cena podana na półce, a klient zauważył różnicę, powinien żądać zwrotu pieniędzy, które nadpłacił. Mamy prawo kupić towar po cenie, która widnieje na półce. Zgodnie z prawem, sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć produktu, który nie jest wadliwy – zależy to tylko od jego dobrej woli. Jeżeli sprzedawca zapewnił klienta o możliwości oddania produktu w wyznaczonym terminie, warto udać się z nim do sklepu. Sklep może również zastrzec warunki dokonania zamiany na inny produkt, np. pod warunkiem dostarczenia pudełka czy kompletu metek.

Większość sprzedawców informuje o wyprzedaży wywieszając na witrynach plakaty z wartością obniżki: 30, 50 lub 70 proc. Jednak taka procentowa forma zachęty działa coraz słabiej, bo klienci traktują ją jako zwykłe ogłoszenie marketingowe. Skuteczniejsze może się okazać zaoferowanie bonu o wartości 20 zł za dokonanie zakupów powyżej 200 zł. Klient widzi konkretną wartośc wyrażoną kwotowo, a przy tym ta forma promocji jest stosunkowo tania. Upust wynosi bowiem zaledwie 10 proc. Aby obniżka była skuteczna, wielu sprzedawców tuż przed jej zastosowaniem podnosi cenę taniejącego produktu. Zwiększając jego wartość na przykład o 20 proc., może potem pochwalić się 40-proc. spadkiem. Podczas wyprzedaży w najlepszych miejscach powinny znaleźć się właśnie przecenione towary, tak aby mogły być szybko dostrzeżone. Pozostałe można ułożyć gdzie indziej. Klienci i tak po nie sięgną, gdy będą zadowoleni z zakupów, dzięki którym udało im się zaoszczędzić. (dw)

 


POPULARNE NA FORUM

Jaki program komputerowy polecacie do obsługi sklepu

Warto sprawdzić wikipedia

15 wypowiedzi
ostatnia 17.10.2018
Jaki program komputerowy polecacie do obsługi sklepu

Polecam sprawdzić wikipedie, która zna odpowiedź na wszystkie pytania https://pl.wikipedia.org/wiki/System_CRM

15 wypowiedzi
ostatnia 17.10.2018
Jaki program komputerowy polecacie do obsługi sklepu

Giving your daughter a unique name can be a bit of a challenge. You want a name that helps her stand out but not one that she'll hate. Read this for more details unique girl...

15 wypowiedzi
ostatnia 17.10.2018
nadruk na odzieży roboczej

You have done a great job. I will definitely dig it and personally recommend to my friends. I am confident they will be benefited from this site my gmail login

9 wypowiedzi
ostatnia 15.10.2018
Powrót po wielu latach

Great info! I recently came across your blog and have been reading along. I thought Iwould leave my first comment. Thanks Puzzle Games

3 wypowiedzi
ostatnia 13.10.2018
Powrót po wielu latach

Thank you for sharing your easy steps for the creation of a successful blog. Arcade Games

3 wypowiedzi
ostatnia 13.10.2018
Jaki program komputerowy polecacie do obsługi sklepu

Bez względu na to jak duży jest to sklep, warto zainwestować w dobre oprogramowanie. Zarządzanie, zwłaszcza sprzedażą w firmie, może być dość kłopotliwe,...

15 wypowiedzi
ostatnia 09.10.2018
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??

Trzeba próbować swoich sił, jak masz dobry pomysł, ciekawy asortyment to warto spróbować. Ja próbuję swoich sił ze swoim sklepem https://sensistore.pl/ , nie jest...

80 wypowiedzi
ostatnia 09.10.2018