Tego klienci nie lubią

Jedno z pytań ankiety brzmiało: Co Panu/i najbardziej przeszkadza podczas N=508 wizyty w restauracji?
Czwartek
08.01.2015
Właściciele restauracji powinni skupić się na czystości swoich lokali. Ankietowani powiedzieli, co im najbardziej przeszkadza.
 

Prawie co drugi Polak (48 proc.) nie chodzi do restauracji. Pozostali bywają głównie w sieciowych pizzeriach (65 proc.). Ponad połowa badanych wskazuje brak higieny (55 proc.), nieświeże produkty (54 proc.) i niesmaczne jedzenie (61 proc.) jako elementy, które przeszkadzają im w czasie wizyt w restauracjach. Badanie „Konsument w restauracji” zrealizowane przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia przy współpracy ze Szkołą Główną Handlową pokazało słabości polskiej gastronomii i niski poziom profesjonalizmu w prowadzeniu badanych restauracji.

- Z naszego badania wyłania się obraz Polaka, który nie chodzi często do restauracji, a jak chodzi to wybiera zazwyczaj restaurację zlokalizowaną w pobliżu jego miejsca zamieszkania. Chcemy przede wszystkim chodzić do czystych restauracji, w których można zjeść smaczny i świeży posiłek. Konsument jest coraz bardziej świadomy i, mając do wyboru szeroką gamę lokali, może być wybredny i z tej możliwości korzysta. Jeżeli klient jest zadowolony z restauracji, to do niej wraca oraz rekomenduje ją swoim znajomym, co jest niezwykle istotnym czynnikiem przy wyborze restauracji – komentuje wyniki dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Konsumenci krytycznie ocenili elementy, które powinny stanowić podstawę prowadzenia restauracji, kawiarni czy pubu, czyli higienę lokali. Czystość w samej restauracji, jak i w jej toaletach to podstawa, bo właściciel odpowiada za zdrowe żywienie gości restauracji.
- Niestety te elementy te, jak stanowią słabą stronę badanych restauracji. Nieświeże produkty używane do przygotowania posiłków, na które skarży się ponad połowa ankietowanych konsumentów, to kolejny przejaw braku profesjonalizmu w podejściu do prowadzenia biznesu. Oszczędności czynione kosztem zdrowia konsumentów to bardzo niebezpieczna i krótkotrwała koncepcja prowadzenia restauracji – komentuje prof. Teresa Taranko, kierownik Katedry Rynku, Marketingu i Jakości w SGH.

Goście różnego typu lokali gastronomicznych mają  subiektywne  preferencje co do stylu proponowanej kuchni czy charakteru wystroju wnętrza restauracji, ale ich oczekiwania wobec jakości i świeżości serwowanych posiłków są takie same. Poszukują tam także szeroko rozumianych pozytywnych doświadczeń. - Z badania wynika, że właściciele badanych restauracji przejawiają nikłe zainteresowanie estetyką przyjmowania swoich gości. Badani konsumenci wskazywali jako słabe strony ocenianych restauracji takie elementy jak nieprzyjemny zapach i zbyt głośną muzykę - dodaje Teresa Taranko. (dw)


Daniel Wilk
dziennikarz