Biznes (nie)odpowiedzialny społecznie
Społeczna odpowiedzialność biznesu to koncepcja, w myśl której zarządzający firmą, oprócz kwestii finansowych, mają na uwadze również interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy, jak np. pracowników, klientów, skarb państwa czy lokalne społeczności. W ostatnich latach o społecznej odpowiedzialności firm (CSR – Corporate Social Responsibility) mówi się w Polsce coraz więcej. Mówi się – i na tym koniec. Bo w większości przypadków dbanie o CSR w ogóle nie istnieje w świadomości przedsiębiorców. A jeśli istnieje, to raczej w sferze deklaracji i nierealizowanych planów.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez JBcomm, polskie firmy niechętnie rozwijają swoje kompetencje w zakresie CSR, a działania w tym kierunku planują krótkoterminowo, rzadko doszkalając się czy poszukując fachowego wsparcia.
- Sytuacja nieco lepiej wygląda w dużych firmach, jednak i one – jak sektor MŚP – mają do przełamania barierę samotności w działaniach CSR. W Polsce tylko połowa z nich posiada wdrożoną strategię CSR. Wśród małych i średnich przedsiębiorstw strategię dpowiedzialności społecznej znajdziemy raptem w co piątej firmie – mówi Joanna Bartnik, dyrektor zarządzająca JBcomm.
Niemal wszystkie firmy (84 proc. w sektorze MŚP i 87 proc. dużych firm) przygotowują strategie działań CSR samodzielnie. Połowa dużych, i aż 2/3 małych i średnich firm nie mierzy z kolei, czy te działania mają rzeczywiste przełożenie na wyniki finansowe. Dane są o tyle niepokojące, że już za 2 lata może wejść w życie obowiązek dorocznego raportowania przez firmy m.in. kwestii społecznych, środowiskowych i pracowniczych – czyli wszelkich elementów, jakie obejmuje społeczna odpowiedzialność biznesu. Tymczasem polskie przedsiębiorstwa są dopiero na początku drogi do zrównoważonego rozwoju.
Trudności nastręcza już samo pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu. co piąta osoba decydująca o społecznym zaangażowaniu w dużej firmie (powyżej 500 pracowników) nie jest w stanie podać jej definicji. Jeszcze gorzej wypada na tym tle sektor MSP, gdzie aż 39 proc. przedstawicieli przyznało się do nieznajomości tego pojęcia.
- Świadomość CSR wśród polskich firm kuleje – tłumaczy Joanna Bartnik, dyrektor zarządzająca JBcomm. – Nieznajomość definicji to zaledwie czubek góry lodowej. Znacznie groźniejsze jest spłycenie postrzegania społecznej odpowiedzialności i sprowadzenie jej do działań charytatywnych.
A rozbieżności w jego pojmowaniu są duże - firmom zatrudniającym powyżej 500 pracowników działania odpowiedzialnie społecznie kojarzą się najczęściej ze wsparciem społeczności lokalnej oraz rozwojem pracowników, natomiast dla sektora MSP to głównie odpowiedzialne kierowanie firmą i uczciwość w prowadzeniu biznesu.
- To paradoks, że małym firmom znacznie bliżej do właściwego rozumienia kwestii CSR niż dużym korporacjom – dodaje Joanna Bartnik.
Grzegorz Morawski
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Bez odpowiedniej promocji z nowym biznesem ani rusz. Jak sprawić, żeby to klienci czekali na otwarcie firmy, a nie firma na klientów?
Każdy przedsiębiorca walczy o dochody, a kiedy je w końcu ma, wypłaca dywidendę i od razu zaczyna się zamartwiać. Bo wie, że pieniądze powinny pracować, a nie leżeć.
Jako inwestycja alternatywna auta typu oldtimer i youngtimer są coraz lepszą lokatą kapitału. W dodatku zarobić można na tych nie tylko z najwyższej półki.
Każda godzina bez dostępu do prądu może przynieść firmie ogromne straty. Dlatego warto mieć przygotowaną strategię działania na wypadek przerw w dostawie energii.
Firmy telekomunikacyjnych są zobowiązane do przekazywania do GUS danych osobowych abonentów usług telefonicznych. Po co władzom te informacje?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie! Cena rocznej subskrybcji to 59 zł – oszczędzasz czas i 61 zł. Nowe wydanie wyślemy co miesiąc pocztą na wskazany adres, a przesyłka nic Cię nie będzie kosztować.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Sfinks podsumowuje pierwszy kwartał, a Żabka namawia do nauki. Przegląd tygodnia 6-12 kwietnia.
Planujesz zostać franczyzodawcą i chcesz rozwinąć sieć, ale nie wiesz jak? Eksperci od franczyzy podpowiedzą, jak to zrobić.
Balijski masaż, ręcznie robiona biżuteria, a może decluttering – Polacy nie oszczędzają na wygodzie. Na jakich produktach i usługach premium można dzisiaj zarobić?
POPULARNE NA FORUM
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy
Znam osoby gdzie rocznie zarabiają 300 tys złotych prosze nie łżeć że hodowla się nie opłaca.