08.12.2015

Siedem kroków do porażki

Pomyłki w prowadzeniu biznesu nie muszą być powodem do wstydu, pod warunkiem, że wyciągnie się z nich wnioski.

– Pomyłki stanowią nieodłączną część prowadzenia biznesu. Możemy podzielić je na te, które realnie zagrażają istnieniu przedsiębiorstwa oraz mniej groźne, których popełnienie pozwala przedsiębiorcy na wyciągnięcie przydatnej nauki, która w efekcie może wzmocnić firmę – uważa Alain Kaj, dyrektor generalny Inventage Polska, francuskiej firmy zajmującej się optymalizacją podatków. – Warto podkreślić, że potknięcia nie dotyczą tylko początkujących firm. Błędy popełniają zarówno firmy świetnie prosperujące jak i te, które chylą się ku upadkowi.

Załamana bizneswomen Fot. Freeimages

Dobór partnera biznesowego pod kątem potencjalnych korzyści jest kluczowym elementem sukcesu. Dużym błędem jest opieranie całej współpracy na wzajemnym zaufaniu, a także przejęcie zbyt dużej liczby obowiązków lub podejmowanie zbyt wysokiego ryzyka.

Alain Kaj wymienia siedem podstawowych błędów, najczęściej popełnianych przez przedsiębiorców.

1. Naiwność, brak doświadczenia oraz dramat genialnego pomysłu

To klasyczne błędy, popełniane przez początkujących przedsiębiorców, którzy nie mają jeszcze doświadczenia w kierowaniu organizacją. – Błąd genialnego pomysłu wynika z naiwności oraz braku samokrytyki. Faktem jest, iż nierzadko dobry biznes rodzi się z pomysłu, jednak to nie on decyduje o pozytywnej informacji zwrotnej z rynku – mówi Alain Kaj. Mówiąc w skrócie – to co nam wydaje się genialne, wcale nie musi przyjąć się na rynku. Błędem nowicjusza jest również bezgraniczne zaufanie wobec innych oraz nawiązywanie relacji z nieuczciwymi ludźmi, podkradającymi dobre pomysły.

2. Niewłaściwe działania przygotowawcze

Błąd ten występuje często w duecie z „błędem genialnego pomysłu”. Przed wprowadzeniem produktu bądź usługi na rynek, należy szczegółowo zbadać potrzeby oraz oczekiwania potencjalnych klientów. Założenie że „każdy produkt można jakoś sprzedać”, jest nierealne. Powszechnym błędem jest również tworzenie dóbr i usług „dla wszystkich”, bez skonkretyzowanego targetu.

3. Niewłaściwe osoby na niewłaściwych stanowiskach

Bywa, że pracodawcy zatrudniają pracowników, których tak naprawdę nie potrzebują lub osoby, które nie mają odpowiednich kompetencji do zajmowanego stanowiska. Skala problemu rośnie proporcjonalnie do pozycji danej osoby w firmie – wszak kompetencje zatrudnianych menedżerów są kluczowe dla właściwego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Źle zarządzane zespoły nie wykorzystują swoich możliwości, a to prowadzi do obniżenia potencjalnych zysków finansowych firmy oraz w ekstremalnych przypadkach – do kryzysów wizerunkowych i złej opinii na rynku.

4. Wybór i współpraca z nietrafionym partnerem

Partnerstwo biznesowe jest niezbędne, gdy w grę wchodzi duże przedsięwzięcie wymagające znacznych nakładów finansowych lub specjalistycznej wiedzy merytorycznej. Istnieją różne formy współpracy: networkingowe, handlowe, w zakresie produkcji. Dobór partnera biznesowego pod kątem potencjalnych korzyści jest kluczowym elementem sukcesu. Dużym błędem jest opieranie całej współpracy na wzajemnym zaufaniu, a także przejęcie zbyt dużej liczby obowiązków lub podejmowanie zbyt wysokiego ryzyka. Niezależnie od tego, czy naszym partnerem jest osoba poznana na spotkaniu branżowym czy wieloletni znajomy, każdy szczegół inwestycji powinien zostać opisany w umowie, która będzie zabezpieczać wspólne interesy.

5. Źle ukierunkowane działania marketingowe i handlowe

Błędem jest zbytnie skupienie się na produkcie lub usłudze, bez podejmowania próby obejrzenia ich przez pryzmat otoczenia i klientów. Zdarza się przecież, iż pomimo tego, że obiektywnie rzecz biorąc produkt jest pozbawiony wad, nie cieszy się zainteresowaniem. Dlatego należy zainteresować klienta nie tylko samą możliwością nabycia produktu czy skorzystania z usługi, ale również szerszymi korzyściami, jakie ze sobą niosą. Często zapomina się też o dokonaniu pomiaru skuteczności akcji handlowych i marketingowych.

6. Brak przygotowania do negocjacji

Negocjacje biznesowe stanowią nieodłączną część życia przedsiębiorstwa. Występują w różnych formach: mogą dotyczyć zarówno rozwiązywania konfliktu, jak i spraw finansowych, a ich sukces polega na osiągnięciu porozumienia, które prowadzi do maksymalizacji zysku. Częsty błąd popełniany podczas negocjacji to brak odpowiedniego przygotowania do każdego z etapów rozmów. Niewłaściwe jest również przyjęcie założenia, iż wygrana następuje zawsze kosztem drugiej strony oraz poleganie tylko na łatwo dostępnych informacjach, bez próby analizy całości problemu.

7. Brak kontroli nad kosztami stałymi

Częstym błędem w kwestiach finansowych jest brak kontroli kosztów stałych i brak prób ich optymalizacji. Niektóre koszty stałe powinny być traktowane w sposób ruchomy, np. pensja pracowników powinna opierać się na godnej podstawie i być uzupełniana o ambitny system premiowania. Warto również szukać oszczędności w obszarach związanych z dostawcami (np. energii elektrycznej).

Statystyki pokazują, że 80 proc. nowo powstałych firm upada w pierwszych dwóch latach działalności. W samym 2014 roku upadło pięć na 100 już funkcjonujących na polskim rynku firm.
– Często dzieje się tak, że przedsiębiorcy planując swoje działania biorą pod uwagę tylko optymistyczną wersję wydarzeń – wyjaśnia Alain Kaj. – Na sytuację rynkową warto jednak spojrzeć bardziej obiektywnie. Dlatego planując strategię należy zaangażować ekspertów, którzy mają doświadczenie w przewidywaniu zmian rynkowych i tworzeniu wariantów biznesowych dostosowanych do różnych sytuacji. Przy ich pomocy będziemy w stanie szerzej spojrzeć na swój biznes, zidentyfikować szanse i zagrożenia i zawczasu wdrożyć działania, które pomogą w kontrolowanym rozwoju firmy.