Cel musi być SMART

Cel musi mieć termin, w jakim chcemy go osiągnąć. Gdy mamy harmonogram, w którym widnieje data początku i zakończenia realizacji celu głównego, jak również jego poszczególnych etapów – wiemy, czego się trzymać. Nasze działanie i zarządzanie czasem jest wówczas skuteczne.
Grzegorz Frątczak, trener biznesu, autor bloga Projektantczasu.pl
Poniedziałek
20.02.2017
Jeśli chcemy skutecznie realizować cele, zarówno te życiowe, jak i zawodowe, należy je przede wszystkim prawidłowo wyznaczyć.
 

SMART to akronim od pięciu angielskich słów: simple, measurable, achievable, relevant, timely defined. Jaki więc powinien być cel?

Simple – prosty i konkretny
Cel nie może być ogólnikowy. Należy prosto, ale dokładnie określić, co chcesz osiągnąć. Jak często słyszałeś, gdy ktoś mówi do dziecka: „zajmij się nauką”? To typowy błąd. Gdy chcemy, aby dziecko naprawdę się czegoś nauczyło, trzeba wydać konkretne polecenie, np. „Przeczytaj tekst z podręcznika na stronach 49-62”. A w firmie? Źle sformułowany cel będzie wyglądał następująco: wzrost zadowolenia klienta, zwiększenie sprzedaży. Ale już: zwiększenie sprzedaży o 10 proc. w stosunku do poprzedniego roku – jest w porządku.

Measurable – mierzalny
Czyli tak sformułowany, by można było liczbowo wyrazić lub inaczej zmierzyć stopień jego realizacji. Cel powinien mieć ściśle określone parametry. Musimy wiedzieć, kiedy ma się rozpocząć i zakończyć oraz jakie etapy zawierać. Powinniśmy też ustalić, po czym poznamy, że dany etap został ukończony. Wróćmy do dziecka. Zleciliśmy mu zapamiętanie treści z konkretnych stron. Jeżeli będzie nam potrafiło opowiedzieć, czego dotyczył tekst, będzie to znak, że zadanie zostało wykonane. A więc zmierzymy to.

Achievable – osiągalny
Tzn. możliwy do realizacji. Cel zbyt ambitny podkopuje wiarę w jego osiągnięcie i zmniejsza motywację. Załóżmy, że masz w firmie wiele faktur, za które nie dostajesz zapłaty w terminie. Zlecasz komuś, aby zdyscyplinował dłużników i zmniejszył liczbę przeterminowanych należności o połowę. Tylko czy będzie to osiągalne? Raczej się zastanów, czy w ogóle masz odpowiednio przeszkoloną kadrę w kierunku windykacji. Jeżeli nie, to aby osiągnąć cel, najpierw zrób szkolenie wybranej osobie lub zleć windykację specjalistycznej firmie.

Relevant – istotny, mający znaczenie
Cel powinien być ważnym krokiem naprzód, a jednocześnie musi stanowić określoną wartość dla tego, kto będzie go realizował. Należy obrać taki cel, aby np. realizujący go pracownicy mogli się z nim utożsamić. Tylko wtedy, gdy uznają, że jest słuszny i ma sens, będą skutecznie dążyć do jego osiągnięcia. Dobrym na to sposobem jest po prostu uzgadnianie zadań z pracownikami.

Timely defined – określony w czasie
Cel musi mieć termin, w jakim chcemy go osiągnąć. Gdy mamy harmonogram, w którym widnieje data początku i zakończenia realizacji celu głównego, jak również jego poszczególnych etapów – wiemy, czego się trzymać. Nasze działanie i zarządzanie czasem jest skuteczne. Najczęstszym błędem jest przyjęcie nierealistycznego założenia, że wykonamy zadanie w zbyt krótkim terminie.


Grzegorz Frątczak

POPULARNE NA FORUM

Witam

Witam wszystkich użytkowników. Właśnie dołączyłem do waszego grona.

1 wypowiedzi
ostatnia 07.12.2018
Ubezpieczenie samochodu

Orientujecie sie moze gdzie najlepiej bedzie je wykupic?

1 wypowiedzi
ostatnia 15.11.2018
Sklep z odżywkami w Poznaniu

Olimp trzyma poziom, znam ich suple od lat i zawsze się po nich dobrze czuję, czy buduję masę, czy spalam, to zawsze te efekty są przyśpieszone, zdrowe, naturalne....

9 wypowiedzi
ostatnia 03.10.2018
Jaka reklama się opłaca?

Teraz wszyscy stawiają na reklamę internetową, profil na FB/Instagramie, a moim zdaniem ważna jest też reklama lokalna, jakaś reklama w gazecie, ulotki czy baner. Moja...

82 wypowiedzi
ostatnia 01.10.2018
Agencja Tłumaczeń Przysięgłych

Ja korzystam z biura tłumaczeń w Białymstoku, ProLingua. Pan Bagiński to tłumacz przysięgły, bardzo fachowy i solidny. Wykonuje tłumaczenia specjalistyczne ( w tym...

5 wypowiedzi
ostatnia 17.09.2018
Pozycjonowanie

A czy nie lepiej zaangażować się po prostu w promowanie firmy w social mediach?

1 wypowiedzi
ostatnia 03.09.2018
Zakładamy własną firmę - procedury krok po kroku

Racja na początku warto uzyskać pewną wiedzę na temat prowadzenia własnej działalności, otwarcia jej. Między innymi taką wiedzę uzyskałam dzięki tym ekspertom z...

30 wypowiedzi
ostatnia 31.08.2018
Zakładamy własną firmę - procedury krok po kroku

Własna firma to mega wyzwanie i odpowiedzialność. Ja bym nie ryzykowała i nie strzelała w ciemno w razie wątpliwości tylko pierw, trzeba się wszystkiego dowiedzieć. ...

30 wypowiedzi
ostatnia 29.08.2018