Blaski i cienie Eurocashu
Eurocash to bez wątpienia najsilniejszy gracz, jeśli chodzi o franczyzę na rynku sklepów spożywczym. W swoim portfolio ma choćby takie marki, jak ABC – największy koncept na rynku, czy Delikatesy Centrum, sieć uchodzącą za najbardziej dopracowanych systemów franczyzowych w branży, z szeroką ofertą szkoleń dla franczyzobiorców i ich pracowników. W skład grupy Eurocash wchodzą też sieci m.in. Lewiatan, Groszek czy 1minute. I choć wszystkie cieszą się stabilną pozycją w branży, to franczyzodawca do końca zadowolony być nie może. W jego wynikach finansowych widać bowiem, że utrzymywanie pozycji lidera nie przychodzi mu łatwo.
Rozwój kosztuje
W czwartym kwartale 2016 r. przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash wyniosły 5,34 mld zł i były o blisko 6 proc. większe niż w analogicznym okresie 2015 r. W całym ubiegłym roku sprzedaż grupy przekroczyła 21,2 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 4 proc. Problem w tym, że wyższe przychody nie przekładają się na wzrost zysku trafiającego do kieszeni właścicieli. W czwartym kwartale Eurocash zarobił na czysto 73 mln zł – o 36 mln zł mniej niż rok wcześniej. W skali całego roku zysk netto wyniósł 190 mln zł, ale w 2015 roku był wyższy o 40 mln zł. O 13 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem spadł również wskaźnik EBITDA, mówiący o wyniku finansowym firmy bez uwzględnienia poczynionych inwestycji.
Przedstawiciele grupy tłumaczą, że na działalność Eurocashu wpływ ma bardzo wiele czynników – nie tylko rynkowych.
– W czwartym kwartale 2016 roku pojawiła się inflacja, co jest zjawiskiem pozytywnym dla naszej branży. Z drugiej strony, gorsza pogoda miała niekorzystny wpływ na dynamikę sprzedaży w sklepach małoformatowych. Ponadto wciąż nasila się presja dyskontów na niezorganizowane, mniejsze sklepy – mówi Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
Zyski grupy w dół ciągną inwestycje w rozwój konceptów franczyzowych. Jednym z kosztownych udoskonaleń był wdrożony w ubiegłym roku system dystrybucji produktów świeżych skierowanych do franczyzobiorców Delikatesów Centrum.
– W rozwój dystrybucji produktów świeżych do Delikatesów Centrum oraz rozwój nowych formatów detalicznych zainwestowaliśmy w całym 2016 r. około 39 mln zł. Inwestycje te obciążają bieżące wyniki Grupy Eurocash, czego efektem jest niższa rentowność na poziomie EBITDA i netto, ale jesteśmy przekonani, że przyniosą one pozytywne długofalowe rezultaty. Warto zaznaczyć, że projekt Faktoria Win zaczął już na siebie zarabiać – w 2016 r. osiągnął próg rentowności. Inwestujemy w przyszłość naszych klientów, a więc również naszą – mówi Jacek Owczarek.
Widoki na przyszłość
Inwestycje kosztują, ale pozwalają sklepom zrzeszonym w sieciach Eurocashu sukcesywnie powiększać swój rynkowy zasięg. W ubiegłym roku ich łączna liczba powiększyła się o ponad 1,1 tys. Najszybciej rosła marka Abc, która po otwarciach 920 punktów na koniec 2016 roku mogła pochwalić się 8,6 tys. lokalizacji. Liczba sklepów partnerskich i franczyzowych obsługiwanych przez Eurocash Dystrybucję (Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, PSD) zwiększyła się natomiast w ciągu ubiegłego roku o ponad 190 placówek, do 4,7 tys. sklepów.
Na ścieżkę wzrostu w czwartm kwartale ubiegłego roku powróciła także sieć Delikatesy Centrum. W ciągu trzech ostatnich miesięcy 2016 r. zwiększyła liczbę o 46 placówek, dzięki czemu na koniec roku zrzeszonych w niej było blisko 1,1 tys. sklepów.
Poza tym Eurocash cały czas szuka okazji do przejęć. Pod koniec 2016 roku spółka kupiła 50 proc. udziałów w spółkach FHC-2 iMadas (będących de facto franczyzobiorcami sklepów Delikatesy Centrum) oraz 100 proc. udziałów w spółce Polska Dystrybucja Alkoholi. Na początku 2017 r. Eurocash sfinalizował natomiast przejęcie Eko Holdingu, właściciela sieci blisko 250 supermarketów Eko. Łączna sprzedaż przejętych firm w ubiegłym roku wyniosła blisko 1,5 mld zł – to kwota, która w tym roku prawdopodobnie zasili konto nowego właściciela.
Walka o rynkowy tort z dyskontami to plan na lata, ale Luis Amaral, właściciel i prezes Eurocashu nie raz pokazał, że na biznes patrzy w perspektywie długoterminowej. W tej branży liczy się skala, a tej Eurocashowi nie brak.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Marka chce się stać dla lokalnych sklepów platformą technologiczną, która usprawnia ich funkcjonowanie.
Produkty spożywcze sprzedają się bez względu na sytuację gospodarczą. Jak otworzyć i prowadzić sklep, który je oferuje?
Nowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Sprawdź, jakie pomysły na biznes przeanalizowaliśmy w marcowym wydaniu magazynu.
Widmo powstania ustawy regulującej franczyzę, uruchomienie studiów Zarządzanie Franczyzą, powiększenie grona sygnatariuszy Kodeksu Dobrych Praktyk to zaledwie kilka z ważnych wydarzeń dla rynku franczyzy w Polsce w 2022 r.
Lagardère Travel Retail świętuje jubileusz a Odido i Bricomarché startują z nowymi formami współpracy franczyzowej. Przegląd tygodnia 7-13 listopada.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
McDonald’s w Polsce to 550 restauracji, które w ponad 90 proc. są prowadzone przez lokalnych przedsiębiorców.
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Z wykształcenia nawigator statku, z zawodu pilot samolotu. Konrad Hanc godzi pracę na etacie z prowadzeniem własnego biznesu. Od roku jest franczyzobiorcą sieci Fresh Bike.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
POPULARNE NA FORUM
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów
Nowe warunki współpracy dla franczyzobiorców
Widzę ,że przestępczość zorganizowana od nowego roku w natarciu na Franchising.pl:)
Franczyza, która daje niezależność
No no i tutaj polecę jutrzejszy program Anity Gargas. Redakcjo opamiętajcie się i przestańcie promować reklama i tekstami natywnymi przestępczość zorganizowana....