PKN Orlen przejmuje Lotos
Decyzja zapadła – PKN Orlen przejmie kontrolę kapitałową nad Grupą Lotos. We wtorek 27 lutego list intencyjny w tej sprawie podpisali Minister Energii Krzysztof Tchórzewski oraz Orlenu, Daniel Obajtek. Kierowana przez niego spółka kupi co najmniej 53 proc. udziału w kapitale zakładowym Lotosu.
– Koncepcja połączenia PKN ORLEN i Grupy LOTOS jest obecna w sferze gospodarczej od kilkunastu lat, zabrakło jednak determinacji, aby ten proces zrealizować. Może dlatego, że tak ważna decyzja biznesowa rozpatrywana była głównie w kategorii emocji, a nie twardych faktów i liczb – mówi Daniel Obajtek. – Procesy konsolidacyjne na tym rynku trwają od wielu lat i żeby być konkurencyjnym musimy nadrobić zaległości i być gotowym na nowe stojące przed branżą wyzwania. Skonsolidowany koncern może lepiej konkurować na otwartym rynku europejskim.
Transakcja ma pozwolić na stworzenie silnego, zintegrowanego koncernu zdolnego do lepszego konkurowania w wymiarze międzynarodowym, odpornego na wahania rynkowe, m. in. poprzez wykorzystanie synergii operacyjnych i kosztowych pomiędzy PKN Orlen i Grupą Lotos.
– Budowa silnego, zintegrowanego koncernu paliwowo-petrochemicznego to decyzja biznesowa niezbędna z kilku perspektyw: przyszłości biznesowej obu firm, budowania wartości firmy dla akcjonariuszy, bezpieczeństwa energetycznego Polski, ale również interesu klientów indywidualnych – dodaje prezes Orlenu.
Połączenie spółek (o ile zgodę na nią wyda urząd antymonopolowy – UOKiK) odczuje nie tylko branża paliwowa, ale też m.in. rynek franczyzy. Obie firmy są bowiem również franczyzodawcami – udzielają licencji na prowadzenie stacji paliw pod swoimi szyldami prywatnym przedsiębiorcom. Pod tymi szyldami działa łącznie ponad 2,1 tys. placówek, z których znaczna część należy do franczyzobiorców właśnie. Informacja o fuzji rodzi więc w naturalny sposób pytanie – co czeka biorców licencji, w szczególności tych, którzy postawili na żółte barwy Lotosu?
Wiele zależy od tego, czy przejęcie kapitałowe będzie oznaczać również integrację obu marek. W takim wypadku franczyzobiorcy Lotosu najpewniej byliby zmuszeni do zmiany szyldu na logo z orłem. Niewykluczone, że musieliby ponieść koszty takiej operacji. Koszty rebrandingu i remodellingu w sieciach franczyzowych najczęściej leżą po stronie franczyzobiorców (przynajmniej w zakresie montażu elementów wizualizacji – tak było np. w przypadku McDonald’s czy DaGrasso, które w ostatnich latach prowadziły tego typu działania).
Rzecz w tym, że nie wiadomo, czy w ogóle do takiego połączenia dojdzie. O los franczyzobiorców Lotosu w kontekście ewentualnej fuzji zapytaliśmy głównego rozgrywającego, czyli PKN Orlen. Odpowiedź nie wykraczała jednak poza to, co można przeczytać w oficjalnym komunikacie.
– Model przygotowywanej transakcji, harmonogram oraz szczegółowe zasady jej realizacji wymagają przeprowadzenia szczegółowych analiz i będą obecnie wypracowywane. Zgodnie z założeniami stron listu intencyjnego, celem transakcji jest stworzenie silnego, zintegrowanego koncernu zdolnego do lepszego konkurowania w wymiarze międzynarodowym, odpornego na wahania rynkowe, m. in. poprzez wykorzystanie synergii operacyjnych i kosztowych pomiędzy PKN Orlen i Grupą Lotos – poinformowało biuro prasowe Orlenu.
Służby prasowe Orlenu natomiast poinformowały redakcję Franchising.pl, iż sprawy nie komentują. Nieoficjalnie jednak udało nam się dowiedzieć, że spekulacje dotyczą połączenia obu brandów są prawdopodobnie zbyt daleko posunięte. Niewykluczone, że na rynku pozostaną obie marki, a skutki połączenia dostrzegalne będą na zupełnie innych poziomach organizacyjnych. Być może więcej informacji na ten temat uzyskamy w przyszłym tygodniu, kiedy to planowana jest konferencja prasowa poświęcona fuzji.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Franczyzodawca Handlarzyki.pl zapewnia, że minimalna marża na sprzedaży używanego auta to 2-3 tys. zł, a czasem nawet dwa razy więcej.
Franczyzodawca Blinkee.city zapewnia, że inwestycja w jego biznes zwraca się przeważnie w jeden sezon.
Marka Giant szuka partnerów, którzy otworzą wraz z nią sklep rowerowy.
Polacy coraz chętniej zamiast kupować samochód, decydują się na jego wynajem. Trend ten zamierza wykorzystać firma Rentis, która szuka partnerów zainteresowanych uruchomieniem nowoczesnej wypożyczalni samochodów.
Inwestycja w sklep LucArt Automotive to 80 tys. zł. Jak szybko może się zwrócić?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie! Cena rocznej subskrybcji to 59 zł – oszczędzasz czas i 61 zł. Nowe wydanie wyślemy co miesiąc pocztą na wskazany adres, a przesyłka nic Cię nie będzie kosztować.
Sfinks podsumowuje pierwszy kwartał, a Żabka namawia do nauki. Przegląd tygodnia 6-12 kwietnia.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Balijski masaż, ręcznie robiona biżuteria, a może decluttering – Polacy nie oszczędzają na wygodzie. Na jakich produktach i usługach premium można dzisiaj zarobić?
Planujesz zostać franczyzodawcą i chcesz rozwinąć sieć, ale nie wiesz jak? Eksperci od franczyzy podpowiedzą, jak to zrobić.
POPULARNE NA FORUM
Opłacalność franczyzy PKN Orlen
jeśli myślisz o wejściu w biznes z franczyzą Orlenu, to pewnie warto zacząć od jakiegoś researchu. Spróbuj skontaktować się bezpośrednio z przedstawicielami Orlenu,...
Ankieta dla posiadaczy stacji franczyzowej PKN Orlen SA
Dzień dobry, uprzejmie proszę o pomoc i wypełnienie ankiety dotyczącej opłacalności franczyzy stacji paliw PKN Orlen SA. Z góry dziękuję za poświęcony czas...
Opłacalność franczyzy PKN Orlen
Czy jest ktoś właścicielem franczyzy Orlenu i byłby w stanie mniej więcej podać jakich zysków można się spodziewać? Albo może ktoś posiada takie informacje?
Pieniądze z moto-sklepu
Rzeczywiście jest to forma biznesu która może zaciekawić wiele osób, a szczególnie warto połączyć ją np. jak ktoś ma z warsztatem samochodowym gdzie klienci na pewno...
Pieniądze z moto-sklepu
Zgadzam się, że dobrze działający biznes w branży motoryzacyjnej to LucArt który moim zdaniem jest świetną alternatywą dla osób które się tym interesują. Dają...
Pieniądze z moto-sklepu
Warto pójść w stronę franczyzy. W branży motoryzacyjnej najkorzystniejsza jest franczyza z Lucart Automotive. Wiem z doświadczenia :)
Pieniądze z moto-sklepu
To prawda wygląda bardzo obiecująco też sobie sprawdzę jak ta sieć się rozwija i jak klienci też są zadowoleni to będę miał trudne przemyślenia czy nie pójść...
Pieniądze z moto-sklepu
Chyba będę musiał sam się co do nich przekonać i sprawdzić jak to dokładnie wszystko działa i co najważniejsze czy ceny są rzeczywiście tak konkurencyjne względem...