Pieniądze na start / Kapitał potrzebny na start inwestycji licencjodawca Stavy szacuje na 50-80 tys. zł. W tej kwocie zawiera się już opłata licencyjna.
Środa
14.08.2019
Firma Stava ma już 25 oddziałów w całej Polsce. Franczyzobiorców szuka nie tylko w dużych miastach.
 

Stava to firma kurierska, świadcząca usługi dla gastronomii. Zajmuje się dowożeniem posiłków z lokali do klientów. W tej chwili działają już 22 oddziały, a w trakcie przygotowań do otwarcia są trzy kolejne.
– W ostatnich miesiącach uruchomiliśmy placówki w Toruniu, Krakowie, Częstochowie i Poznaniu – wylicza Paweł Aksamit, prezes firmy Stava. – Natomiast w przygotowaniu są oddziały w Gdańsku, Olsztynie i Nowym Sączu, zostaną uruchomione jeszcze w tym roku. Sądzę, że to nie będzie koniec tegorocznych otwarć, być może do końca 2019 roku uda nam się osiągnąć liczbę 30 oddziałów.
Kapitał potrzebny na start inwestycji licencjodawca szacuje na 50-80 tys. zł. W tej kwocie zawiera się już opłata licencyjna, która w zależności od wielkości miasta wynosi od 20 do 40 tys. zł. Wydatki początkowe to przede wszystkim zakup pojazdów oraz wyposażenia dla kierowców: smartfonów, terminali płatniczych, toreb termicznych oraz oczywiście wyposażenia biura. Potrzebne są też samochody, ale franczyzobiorca nie musi ich kupować, może skorzystać z opcji najmu długoterminowego.
Licencjodawca uprzedza, że docelowa kwota, jaką należy zainwestować w oddział, jest wyższa. Franczyzobiorcy są bowiem zobowiązani do rozbudowy placówki, poszerzania portfolio klientów, a co za tym idzie także floty i liczby kierowców. Całkowity potrzebny kapitał może wynieść nawet do 400 tys. zł.
Stava chce mieć swoje oddziały w miastach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców. W Polsce jest ich ok. 90. 
– Ale liczba mieszkańców to nie wszystko – zastrzega Paweł Aksamit. – Zawsze dokładnie analizujemy lokalny rynek i sprawdzamy czy jest na nim potencjał dla naszej działalności. Rozwijamy współpracę z dużymi krajowymi i międzynarodowymi sieciami gastronomicznymi, co może sprawić, że nawet w mniejszych miastach ten biznes będzie dla naszych partnerów rentowny.
Franczyzobiorcy przechodzą szkolenia w centrali firmy. Poznają funkcjonowanie całego oddziału i uczą się, jak wygląda praca na poszczególnych stanowiskach: dostawcy, koordynatora, sprzedaż usług. Wspólnie z licencjodawcą odbywają też spotkania z restauratorami w swoim mieście i podpisują pierwsze umowy. Stava udostępnia im oprogramowanie, które w 100 proc. automatycznie rozdziela zlecenia kurierom i pozwala optymalizować ich pracę.


Zlecenia z automatu / Stava udostępnia franczyzobiorcom oprogramowanie, które automatycznie rozdziela zlecenia kurierom i pozwala optymalizować ich pracę.