Rewolucja technologiczna w sklepach

Poniedziałek
09.05.2005
Bez względu na nasz sentyment do małych rodzinnych sklepików, przyszłość handlu należy do nowoczesnych, zinformatyzowanych sieci. To one mogą odegrać główną rolę w poprawie wydajności pracy w Europie.
 

Co noc serwery w gdańskiej centrali LPP zliczają kilkanaście tysięcy transakcji zawartych minionego dnia w prawie 200 sklepach jej sieci odzieżowych Reserved i Cropp. Rano przekazują dane do centrum logistycznego firmy. Tak działa amerykański system informatyczny Retek, w który giełdowa LPP zainwestowała kilkanaście milionów złotych.
- System pomaga odpowiedzieć na kluczowe pytania w handlu odzieżą: czy jakiś produkt leży na półce zbyt długo i jaki towar do którego sklepu wysłać. Daje możliwości zmniejszenia zapasów do niezbędnego minimum, pomaga w analizie marży i zarządzaniu wyprzedażą - wylicza dla "Rzeczpospolitej" zalety inwestycji Dariusz Pachla, wiceprezes LPP.

- Jako sieć jesteśmy w czołówce światowych rozwiązań technologicznych - twierdzi Dariusz Pszeniczka, dyrektor ds. IT w Żabce Polskiej. Jako jedna z niewielu sieci od początku była budowana na bazie nowoczesnego systemu informatycznego SAP Retail. Założyciele Żabki, którzy w latach dziewięćdziesiątych rozwinęli sieć dyskontowych Biedronek (odkupioną potem przez Jeronimo), zaczęli ekspansję nowej firmy od skomputeryzowania centrum dystrybucji. Dziś, gdy łączne inwestycje w kolejne moduły systemu przekroczyły 10 mln zł, centrala firmy na bieżąco steruje działaniem 1400 Żabek, koordynując dostawy i ceny tysięcy towarów. Połączone z centralą komputery sklepów co noc wymieniają z nią informacje.

Do systemu włączony jest też magazyn sieci, który w rozliczeniach z dużymi dostawcami, np. z Coca-Colą, stosuje EDI, czyli ogólnoświatowy standard wymiany elektronicznych dokumentów; system sprawdza, czy dostawy zgadzają się z fakturami. Jak wspomina Dariusz Pszeniczka, przed wprowadzeniem elektronicznych rozliczeń sieć 300 wówczas Żabek zatrudniała 10 osób do obsługi Coca-Coli. Dziś ta sama liczba pracowników obsługuje prawie pięciokrotnie większą sieć.

Dzięki takim firmom jak LPP, czy Eldorado, które umiejętnie wykorzystują nowoczesne technologie, rośnie wydajność pracy w Europie.

Więcej: Anita Błaszczak, "Rzeczpospolita", 9 maja 2005 r.
Rzeczpospolita

POPULARNE NA FORUM

Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Znam osoby gdzie rocznie zarabiają 300 tys złotych prosze nie łżeć że hodowla się nie opłaca.

4 wypowiedzi
ostatnia 10.02.2023