Przedsiębiorcy na rozdrożu
Jakie główne cele stawia sobie pan jako nowy prezes sieci Spar?
Zdecydowanie skupię się na działaniach prosprzedażowych, które będą skutkowały zwiększeniem obrotów w sklepach, poprawą warunków handlowych i co za tym idzie zwiększeniem konkurencyjności. Chcę, aby Spar kojarzył się z jakością nie tylko pod kątem wizualizacji, wyglądu sklepów czy też obsługi, ale też usług, jakie świadczymy dla naszym partnerom – franczybiorcom, producentom i dostawcom. Będziemy bardziej skuteczni i będziemy bliżej sklepów, aby każdego dnia czuły wsparcie ze strony naszej organizacji.
Czym właściwie sieć Spar ma się wyróżnić na rynku?
Sklepy Spar to przyjazne supermarkety o różnych (obecnie trzech) formatach, które wyróżniają się dużym asortymentem, działami produktów świeżych, przyjazną obsługą oraz markami własnymi Spar i Lubię. To sklepy, gdzie można szybko zrobić zakupy, znaleźć dobrą, dyskontową cenę, ale również wysłać kupon Lotto, zapłacić rachunki, wypić kawę bądź zjeść kanapkę. W przypadku Spar można mówić o modelu sklepu, który w zależności od formatu i lokalizacji spełnia rolę i dyskontu, i supermarketu, i zarazem małego centrum handlowego.
Prezes Grupy Kapitałowej Bać-Pol, do której należy Spar Polska, podkreśla polskość przedsięwzięcia, jakim jest Spar na naszym rynku. Ale przecież to międzynarodowa marka, o zagranicznych korzeniach. Nie dostrzegają państwo paradoksu, zarzucając Eurocashowi i Jeronimo Martins to, że reprezentują zagraniczny kapitał?
Spar to międzynarodowy brand obecny już w 37 krajach korzystający z 82-letniego doświadczenia. Spar International jest organizacją spółdzielczą, która łączy rzesze prywatnych przedsiębiorców pod jednym logo. Nie ma powiązań kapitałowych z poszczególnymi krajami. Spar Polska to wyłącznie polski kapitał - właścicielem 100 proc. akcji jest BaćPol - firma na wskroś polska, dziąłajaca w Polsce i tu płacąca podatki. Sieć tworzą również polscy właściciele sklepów.
W jakim kierunku będzie rozwijał się rynek FMCG w Polsce? Czy można nakreślić jakiś docelowy stan równowagi pomiędzy głównymi siłami, jakimi są małe sklepy, dyskonty, super- i hipermarkety?
Rynek FMCG ewoluuje. Obecnie pozycję dominującą osiągnęły sieci dyskontów, ale jeszcze kilka lat temu „rządziły” hipermarkety. Nikt nie przypuszczał, że polski rynek tradycyjny będzie dalej miał się całkiem dobrze, jeżeli weźmiemy pod uwagę jaki jest „młody” i jak bardzo doskwiera mu brak dostępu do kapitału. Mimo że co roku zamyka się kilka tysięcy sklepów, to w ich miejsce powstają nowe. Liczba sklepów maleje, gdyż przedsiębiorcy nauczyli się liczyć pieniądze i z większą ostrożnością inwestują ciężko zarobione środki. Uważam, że właśnie teraz nadszedł czas konsolidacji polskiego detalu. Wszyscy właściciele sklepów powinni odpowiedzieć sobie na pytanie: gdzie widzą siebie i swój biznes za kilka lat. Czy są w stanie sami osiągnąć w najbliższym czasie rentowność zapewniającą im nie tylko „przeżycie”, ale przede wszystkim rozwój i godziwe zyski w przyszłości. Grupa Kapitałowa BaćPol i Spar wpisują się mocno w działania konsolidacyjne i potrafią odpowiedzieć właścicielom sklepów na zadane wcześniej pytania. Przykładem jest nasz strategiczny alians z Piotrem i Pawłem, Topazem i Polomarketem .Wspólne działania pozwolą skutecznie rywalizować z konkurencją m. in. dzięki wspólnej marce ekonomicznej „Lubię”.
Rozmawiał (gum)
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Choć rynek w branży spożywczej jest bardzo konkurencyjny, nadal można na nim otwierać rentowne sklepy – mówi Monika Kosz-Koszewska, rzecznik prasowy Grupy Chorten.
Dawid Maciołek po wielu latach pracy dla dużej korporacji, otworzył sklep Kraina Serów. Dlaczego zdecydował się na tę markę?
Już 15 i 16 marca na Targach Franczyza na PGE Narodowym pojawi się mniej więcej 50 wystawców. Wśród nich firmy z branży spożywczej.
Sieć sklepów Stokrotka oferuje wsparcie franczyzobiorcom w wysokości do 1 mln zł. Franczyzodawca szuka obecnie partnerów przede wszystkim na Podkarpaciu.
Kiryla Valadkievych pochodzi z Białorusi, a w Polsce mieszka od trzech lat. Najpierw pracował w firmie budowlanej, potem kurierskiej. Aż w końcu zdecydował się na franczyzę.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Od 300 do nawet 1,5 tys. sztuk – tyle pączków dziennie sprzedaje się w punktach Dobrej Pączkarni. Czy w takim razie pączki to opłacalny biznes?
Franczyzodawca Sayuri Sushi zapewnia, że restauracje pod tym szyldem są rentowne od pierwszego miesiąca działalności.
McDonald’s w Polsce to 550 restauracji, które w ponad 90 proc. są prowadzone przez lokalnych przedsiębiorców.
Już w serialu „Czterdziestolatek” Janusz Gajos żartował, że w Złotym Linie trzeba uważać na Rolexy, bo można zatracić się w zabawie. Tajniki tego sukcesu zdradza właściciel Złotego Lina, Jakub Olszewski.
POPULARNE NA FORUM
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów
Nowe warunki współpracy dla franczyzobiorców
Widzę ,że przestępczość zorganizowana od nowego roku w natarciu na Franchising.pl:)
Franczyza, która daje niezależność
No no i tutaj polecę jutrzejszy program Anity Gargas. Redakcjo opamiętajcie się i przestańcie promować reklama i tekstami natywnymi przestępczość zorganizowana....