Centra handlowe w Polsce

Nowoczesna przestrzeń handlowa wymaga przedefiniowania stylu i sposobu zarządzania. Rekomercjalizacja istniejących już obiektów i świeże spojrzenie na aktualnie powstające to jedyna droga do sukcesu w tej branży. Pomóc w tym mogą internetowe narzędzia ułatwiające holistyczne spojrzenie na przestrzeń jak i skupiające wszystkie strony handlu.
Niektórzy prognozują schyłek świetności nowoczesnych centrów handlowych. Wymusza to na ich właścicielach zmiany w zarządzaniu i lifting obiektów.
 

Najnowsze raporty obwieszczają nieuchronny schyłek świetności rynku nowoczesnych centrów handlowych. Nie istnieje nic bardziej mylnego niż przekonanie o końcu epoki handlu w galeriach. Niesłabnące potrzeby konsumpcyjne Polaków w starciu z nasyceniem rynku wymuszają na właścicielach i decydentach centrów handlowych intensywne zmiany oraz lifting podejścia do zarządzania i lokowania takich obiektów.

Najnowsze prognozy inwestorskie przewidują, iż całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w 2015 r. będzie o blisko 25% niższa niż w roku poprzednim i wyniesie łącznie 500 tys. m2.  Według raportu „Rynek handlowy w Polsce II kw. 2014 r.” opublikowanym przez JLL wskaźnik nasycenia powierzchnią najmu w tym sektorze wynosi 226 m2 na 1000 mieszkańców, co w porównaniu do reszty krajów Europejskich determinuje dość wysoki potencjał rozwojowy. Nie należy jednak spodziewać się nad wyraz intensywnej aktywności deweloperów, gdyż równolegle powiększa się wskaźnik pustostanów w obiektach handlowych spowodowanych ich niską rentownością. Według Cushman & Wakefield „Marketbeat Polska – Wiosna 2014” obecnie urósł on do poziomu 6 %.

Patowa sytuacja w której znalazł się rynek zakupowy nie znajduje uzasadnienia w profilu przeciętnego polskiego konsumenta, który niedawno wyszedł z kryzysu gospodarczego, jest mniej niepewny o swoją pracę ale za to chętny i coraz bardziej wymagający w zakresie nowoczesnej konsumpcji i rozrywki- alarmują socjologowie. Dobrze znane i proponujące zbliżoną ofertę centra handlowe, nowe obiekty różniące się od swych archetypów jedynie szatą graficzną- coraz wyraźniej odstraszają klientów powodując stagnacje na rynku. Dodatkowo, lokowanie świątyń zakupowych typu „prime” w dużej aglomeracji miejskiej sprawdza się coraz słabiej. Nasz klient woli bowiem spędzać czas i robić zakupy w pobliżu swojego miejsca zamieszkania, na przedmieściach czy w mniejszych miejscowościach, gdzie czeka już dobrze skrojona na jego miarę oferta.

Wyprowadzenie branży na nowe tory to prawdziwe wyzwanie dla zarządców i decydentów centrów handlowych. Kluczem do sukcesu będzie odejście od spojrzenia z perspektywy wyłącznego interesu centrum (by w jak najszybszym czasie wynająć jak najwięcej przestrzeni) i sieci (by upolować najczęściej odwiedzaną lokalizację) na rzecz holistycznego spojrzenie na przestrzeń handlową. Takie właśnie podejście do centrum handlowego jako do tkanki wypełnionej pieczołowicie dobraną ofertą handlową istniejącym w ściśle określonej przestrzeni stanowiącej spójną całość jest jedyną drogą zmiany.

Na rynku istnieje wiele narzędzi umożliwiających zarządzanie nowoczesną przestrzenią handlową, ułatwiających dobór i wyselekcjonowanie odpowiednich najemców, pozwalających na holistyczne spojrzenie na przestrzeń, również (a może przede wszystkim) w mniejszych miejscowościach. Wśród bogatej oferty godnym polecenia jest portal www.megalerie.pl. Jest to innowacyjna platforma posiadająca bezkonkurencyjną ofertę aukcji powierzchni handlowych w formie licytacji. Portal ten nie tylko pozwala na wybór najkorzystniejszej oferty pod względem finansowym, ale również dzięki funkcji dodawania wizytówek (zarówno galerii jak i sieci handlowych) daje możliwość szerokiego spojrzenia na obiekt i dokładnego zbadania oferty otoczenia. Ponadto, megalerie.pl to niezawodna platforma zarządcza skierowana do centrów handlowych i jako zintegrowane narzędzie do bieżącej kontroli sposobu oraz charakteru świadczonych usług w łatwy i przyjazny sposób pozwala decydować o wynajmowanej powierzchni. Stanowi ona więc idealne miejsce spotkania biznesowych interesów najemców i wynajmujących oraz umożliwia dostosowywanie do zmieniających się potrzeb konsumenta.