Ktoś, komu zależy

Idealny franczyzobiorca, to ktoś, komu zależy na rozwoju biznesu w takim samym stopniu jak franczyzodawcy.
Marek Ziółkowski, dyrektor zarządzający Pawo
Piątek
27.03.2015
Model biznesowy czy lokalizacja to elementy, na które franczyzodawca ma największy wpływ. Osoba franczyzobiorcy to w pewnym sensie zagadka.
 

Mówi się, że wyznaczniki sukcesu we franczyzie to model biznesowy, lokalizacja oraz właściwie dobrany franczyzobiorca. Na pierwszy z tych elementów my, franczyzodawcy, mamy największy wpływ. To, jak skonstruujemy biznes, zależy wyłącznie od nas. Lokalizacja to kwestia przyjętej strategii firmy – czy chce pozyskiwać lokale i nimi zarządzać, czy też wybór pozostawia franczyzobiorcy. Największą niewiadomą pozostaje sam franczyzobiorca. Trudno bowiem na pierwszym czy drugim spotkaniu jednoznacznie ocenić, z kim mamy do czynienia i czy kandydat sprawdzi się w tym biznesie. Właśnie dlatego mamy dwa modele franczyzy – z bezpośrednim zaangażowaniem się franczyzobiorcy oraz model kapitałowy, bez angażowania się. Niewątpliwie na początku współpracy obie strony udzielają sobie nawzajem sporego kredytu zaufania.

Pozyskując do współpracy franczyzobiorców, organizatorzy sieci przygotowują profil idealnego kandydata. Dla nas idealny franczyzobiorca to człowiek, który nie pokłada nadziei w samogrających biznesach (bo nie ma takich), ale potrafi nam zaufać, wierzy we własne możliwości i z nimi wiąże ewentualne sukcesy i porażki. Dobrze też, jeśli miał już do czynienia z biznesem, choćby prostą działalnością gospodarczą, w której cokolwiek zależało od niego samego – choć nie jest to konieczne. Z doświadczenia wiemy, że „ludzie z etatu” również sprawdzają się w biznesie. Muszą go tylko poczuć i przekonać się, że tu nie pracuje się od ósmej do szesnastej, że własny biznes to nie tylko „prezesowanie”, ale niekiedy zwyczajna obsługa klienta. Dla dojrzałego przedsiębiorcy to norma, on się na to nie obrazi. Dojrzały przedsiębiorca wie również, że po kilkunastu miesiącach dobrze rozkręcony i ustawiony biznes przestanie być tak bardzo absorbujący, a on sam będzie mógł pomyśleć o otwarciu kolejnego punktu. Nam również na tym zależy.

Bardzo często franczyzodawcy piszą, że idealny franczyzobiorca powinien być kreatywny. Mogę się z tym zgodzić, ale pod warunkiem że ta kreatywność będzie dotyczyć wyłącznie kompetencji franczyzobiorcy i nie będzie kolidować z zasadami systemu. Szeroko pojęta kreatywność to bowiem domena organizatora systemu. Kreatywność biorcy najbardziej pożądana jest na lokalnym rynku – tutaj rzeczywiście ma ogromne możliwości, zwłaszcza w zakresie pozyskiwania klientów.

Jako franczyzodawca mam świadomość, jak wiele powierzam swoim franczyzobiorcom. Z chwilą otwarcia sklepu, to od nich zależy, jak zarządzana jest placówka – czy jest w niej czysto, w jaki sposób wyeksponowany jest towar, jak obsługiwani są klienci etc. Owszem, chroni nas umowa, ale najlepszym gwarantem jest właściwa postawa franczyzobiorcy. Chodzi tu przede wszystkim o chęć do nauki i rozwoju.

Gdybym więc miał jednym zdaniem zdefiniować idealnego franczyzobiorcę, powiedziałbym: „to ktoś, komu zależy tak samo jak nam”.


Marek Ziółkowski

POPULARNE NA FORUM

Salon300+ miejscowość podwarszawska

Prowadzę sklep odzieżowy ponad 300 m2 + duży magazyn. Od kilkunastu lat franczyza znanej marki odzieżowej. Dostałem wypowiedzenie franczyzy. Najchętniej wpuściłbym...

1 wypowiedzi
ostatnia 10.01.2019
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq

Marek Markowski bardzo prosze o pilny kontakt. Do konca tygodnia musze podjac decyzje w sprawie franczyzy Esotiq. mtroch@op.pl fb marietta. troch

25 wypowiedzi
ostatnia 02.01.2019
Diverse - kto ma (miał) problemy z tą franczyzą ?

Proszę o kontakt osoby, które prowadziły sklep franczyzowy DIVERSE i napotkały problemy we współpracy. Np. były zmuszone prowadzić sklep pomimo jego nierentowności,...

1 wypowiedzi
ostatnia 29.12.2018
Top Secret

Jak dla mnie zadziałało także to że marka zaczęła z powrotem oferować ubrania w większych rozmiarach niż 40 bo nie oszukujmy się polki nie są najmniejszymi...

1 wypowiedzi
ostatnia 04.12.2018
Aromanti opinie-otworzyć?

Co takiego?

2 wypowiedzi
ostatnia 18.11.2018
Jak założyć sklep z odzieżą

Odzież to obecnie trudna branża, widzę ile znajome zamawiają a później oddają, jak te sklepy zarabiają sama nie wiem.

13 wypowiedzi
ostatnia 17.11.2018
Sklep z tanią odzieżą sportową

Wszelki outlety są dobre, jak szuka się odzieży sportowej. tutaj nie zmienia się szybko moda.

25 wypowiedzi
ostatnia 06.11.2018
Jak założyć sklep z odzieżą

Poszukaj franczyzodawcy. Tak dzisiaj najłatwiej sprzedawać ubrania.

13 wypowiedzi
ostatnia 06.11.2018