Nie szata zdobi partnera
W pierwszym kwartale Esotiq pracował nad otwarciami salonów w Niemczech. Ale na rodzimym rynku też nie próżnował.
Trwały przygotowania do debiutu sieciowej marki odzieżowej Femestage Eva Minge, która powstała we współpracy ze znaną projektantką. Pierwsze salony zostały otwarte w kwietniu. Obecnie jest 8. Cel na ten rok to 25 salonów Femestage Eva Minge. Oczekujemy, że nowa marka odzieżowa przyczyni się do przyspieszenia dynamiki sprzedaży w kolejnych kwartałach tego roku.
Czym różni się nowy koncept od Esotiq, a także od innej marki w portfolio spółki – Eva Minge Design?
Linia Femestage powstała z myślą o młodszych klientkach, które cenią projekty Ewy Minge. Odbiorcą tej marki są także m.in. dotychczasowe klientki Esotiq. To aktywne kobiety poszukujące elegancji w codziennym wydaniu. Oba koncepty rozwijane są we franczyzie. Natomiast dom modowy Eva Minge Design ma zajmować się sprzedażą najbardziej prestiżowych kolekcji Eva Minge na rynkach zagranicznych. W ten biznes inwestujemy, ale nie budujemy go w oparciu o licencję franczyzową. Zwiększamy dostępność ekskluzywnych kolekcji w prestiżowych butikach na świecie.
W ubiegłym roku przychody Esotiq Henderson wzrosły o 17 proc., a powierzchnia sklepowa o blisko 10 proc. W jakim stopniu większa sprzedaż to zasługa nowych otwarć?
W sklepach porównywalnych sprzedaż wzrosła o 18 proc., co pokazuje, że lepsze wyniki nie wynikały tylko z przyrostu powierzchni. W tym roku planujemy zwiększyć sieć sprzedaży o 20 proc. Do końca 2015 r. spółka zamierza zwiększyć łączną powierzchnię sprzedaży o około 3,5 tys. m2 poprzez otwarcie do 61 salonów, co da łączną liczbę 275 salonów na terenie kraju. W Niemczech Esotiq w tym roku planuje zwiększenie sieci maksymalnie do 10 salonów. Nowe placówki, w Polsce i za granicą, będą otwierane głównie na zasadach franczyzy.
Zdarzają się zamknięcia?
W sieci Esotiq, tak jak w każdej innej, dochodzi do zamknięć salonów. U nas to kilka przypadków rocznie, co jest niewielkim procentem w odniesieniu do posiadanych 230 salonów. 230 salon został otwarty 29 maja w Starym Browarze w Poznaniu, ubiegły rok kończyliśmy z 210 salonami. Najczęstsza przyczyna zamknięć to zmiana lokalizacji na bardziej korzystną.
Jaką kwotą musi dysponować franczyzobiorca zainteresowany otwarciem Esotiq i Femestage?
Koszt inwestycji związany z aranżacją franczyzowego salonu Esotiq to 500-800 zł za m2, które trzeba przeznaczyć na zakup mebli oraz elementów dekoracyjnych. W przypadku salonu Femestage Eva Minge jest to 2,5 tys. zł za m2. W tym wypadku mówimy już o pełnej aranżacji wraz z projektem i meblami. Esotiq to franczyza depozytowa – partner nie kupuje towaru na własny rachunek, natomiast zarabia na prowizji od przekazanych mu towarów.
Po jakim czasie od otwarcia sklep staje się rentowny?
Założeniem sprawdzonym w praktyce jest to, aby salon zarabiał na koszty w pierwszym miesiącu funkcjonowania, a w miarę możliwości generował od pierwszego miesiąca zysk. Akcje marketingowe są przewidziane dla każdego punkt od pierwszego dnia funkcjonowania salonu. Czas zwrotu inwestycji uzależniony jest od lokalizacji, powierzchni i średniej ilości klientów w punkcie sprzedaży.
Wśród franczyzobiorców z branży pojawiają się poglądy, że franczyza w branży odzieżowej to bardzo prosty biznes. Wystarczy „powiesić ciuchy na wieszakach” i czekać na klienta. Tak to rzeczywiście działa?
To nie jest takie proste. Nie wystarczy powiesić bielizny czy ciuchów na wieszakach. Nasi franczyzobiorcy muszą wierzyć w to, co robią, grać z nami w jednym zespole, odpowiednio zadbać o klienta. My z kolei musimy zadbać o jakość oferowanych produktów i wesprzeć franczyzobiorców marketingowo. Dobry, zmotywowany sprzedawca ma znaczący wpływ na wszystkie wskaźniki sprzedażowe – skuteczność, wysokość zakupu i częstotliwość wizyt.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Uwielbia upiększać kobiety, kocha zarabiać pieniądze – to tajniki sukcesu Małgorzaty Ekert, właścicielki butiku Fashion Dream Team.
Redan postanowił sprzedać prawa do marki i sieć sklepów Top Secret spółce Greenpoint. Co to oznacza dla franczyzobiorców?
Jaki biznes ma dziś przed sobą najlepsze perspektywy? Zamiast wróżyć z fusów, lepiej sprawdzić, którym konceptom franczyzowym dobrze się wiedzie. Kto może otworzyć restaurację McDonald's? Sprawdź w miesięczniku "Własny Biznes FRANCHISING".
– Postępowanie restrukturyzacyjne zmierza ku końcowi. Układ z wierzycielami spółki został podpisany – mówi Adam Miłosiński, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta.
VIVE Profit chce zakończyć ten rok z siecią liczącą sto sklepów. Czy jest już blisko tej liczby?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Balijski masaż, ręcznie robiona biżuteria, a może decluttering – Polacy nie oszczędzają na wygodzie. Na jakich produktach i usługach premium można dzisiaj zarobić?
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie! Cena rocznej subskrybcji to 59 zł – oszczędzasz czas i 61 zł. Nowe wydanie wyślemy co miesiąc pocztą na wskazany adres, a przesyłka nic Cię nie będzie kosztować.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
– Przy rzemieślniczej produkcji nie da się konkurować cenowo z lodami przemysłowymi. Jednak jakość przyciąga, nawet jeśli cena jest wyższa – mówi Dariusz Stykowski, współwłaściciel Autorskich Lodów Piccolo.
Planujesz zostać franczyzodawcą i chcesz rozwinąć sieć, ale nie wiesz jak? Eksperci od franczyzy podpowiedzą, jak to zrobić.
POPULARNE NA FORUM
Klienci patrzą na metkę
dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?
Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq
Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...
Klienci patrzą na metkę
Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...
Sklep Z odzieżą używaną
Dzień dobry. Chodzi mi po głowie otwarcie sklepu z odzieżą używaną o powierzchni około 500 metrów kwadratowych. Czynsz wydaje się niewygórowany, około 13 tys zł...
Greenpoint we franczyzie- jak to działa naprawdę?
Czy masz sklep na warunkach Greenpoint? Jak wygląda współpraca? Podobno ta marka się dobrze rozwija. Może znacie więcej szczegółów współpracy poza tymi ogólnymi,...
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
Myślę, że jest to dobry pomysł na biznes, ale trzeba się czymś wyróżnić. Nie ma sensu sprzedawać ciuchów takich, jakie są w każdym innym sklepie.