Dlaczego prowadzisz biznes?

Najczęstszym powodem zakładania firmy jest chęć zarobienia pieniędzy. Jednak przedsiębiorcy, którzy prowadzą firmę już od kilku lat, dostrzegają, jak powody prowadzenia biznesu zmieniają się wraz z wchodzeniem ich firmy w kolejne etapy rozwoju.
Marcin Pałkus, doradca biznesowy, właściciel firmy Directzone.pl
Sobota
30.01.2016
Niby proste pytanie, a często nawet właściciele firm i kadra zarządzająca mają problem z odpowiedzią.
 

Częstym błędem popełnianym przez przedsiębiorców jest branie się do zarządzania strategicznego przy jednoczesnym bagatelizowaniu zdefiniowania misji firmy. I nie chodzi tutaj o formułkę, która będzie ładnie wyglądała na naszej stronie internetowej lub w prospekcie emisyjnym.

Zdefiniowanie misji firmy jest wypadkową odpowiedzi na szereg złożonych pytań dotyczących tożsamości firmy. Dobrze określona misja jest czynnikiem niezbędnym do budowania tożsamości i wiarygodności przedsiębiorstwa. Nie wystarczy powiedzieć, że jesteśmy producentem takiego czy innego produktu lub dostawcą takich a takich usług.

Co więc składa się na całość tej układanki? Po pierwsze, musimy sobie odpowiedzieć na szereg pytań dotyczących genezy prowadzenia biznesu. Najczęstszym powodem zakładania firmy jest oczywiście chęć zarobienia pieniędzy. Jednak przedsiębiorcy, którzy prowadzą firmę już od kilku lub nawet kilkunastu lat, dostrzegają, jak powody prowadzenia biznesu zmieniają się wraz z wchodzeniem ich firmy w kolejne etapy rozwoju. I wówczas okazuje się, że proste z pozoru pytanie nie jest już takie proste.

Kolejnym obszarem, który należy zbadać, są kwestie dotyczące systemu wartości i zasad, który funkcjonuje w firmie. Ten obszar jest bardzo istotny, gdyż wpływa na ocenę odpowiedzialności i wiarygodności biznesu. A bez tego nie da się przetrwać długo na rynku. Odzwierciedleniem powyższego kręgosłupa moralnego firmy są działające standardy i zachowania. Spisanie tylko procedur i regulaminów funkcjonujących w firmie nie wystarczy. Należy pokazać, jak firma w praktyce przekuwa swój system wartości na działające mechanizmy i zwyczaje. Ostatnim elementem jest określenie domen strategicznych oraz kluczowych kompetencji i przewag konkurencyjnych.

Przejście całego zestawu pytań da nam dopiero materiał do zdefiniowania ostatecznego brzmienia misji firmy, która będzie odzwierciedleniem prawdziwego obrazu, a nie wynikiem pracy marketingowca. Jestem przekonany, że klienci tę prawdę natychmiast dostrzegą. Często okazuje się, że tożsamość firmy uległa zmianie, w wyniku dynamiki rynku i otoczenia. Może temu również towarzyszyć zmiana po stronie samego modelu biznesowego firmy. Brak cyklicznego przeglądu tożsamości biznesu może doprowadzić to sytuacji, w której zaczniemy tracić rynek i przegramy nierówną walkę z konkurencją, która ma oczy z każdej strony.


Marcin Pałkus

POPULARNE NA FORUM

Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Znam osoby gdzie rocznie zarabiają 300 tys złotych prosze nie łżeć że hodowla się nie opłaca.

4 wypowiedzi
ostatnia 10.02.2023