Mój kawałek podłogi
Michał Stemplewski, menedżer klientów kluczowych Sklepy Komfort
W sieci Komfort zachodzi wiele zmian. Jak nowy koncept franczyzowy i nowa aranżacja wnętrza sklepów przekłada się na sprzedaż?
Od ubiegłego roku obroty w sieci Komfort zwiększyły się o ponad 4 proc. Tempo ich wzrostu jest większe od tempa wzrostu całej branży wyposażenia wnętrz. Duży wpływ na to ma zapewne nowa polityka rozwoju, która napędza również sprzedaż. Od stycznia 2016 roku otworzyliśmy 23 salony. Aktualnie w całej Polsce funkcjonuje 116 punktów Komfort, z czego 38 ma nową aranżację wnętrz nagrodzoną tytułem Best Concept w kategorii Remodeling. Chcemy być jak najbardziej przyjaznym miejscem dla klientów. Wszystkie zmiany w sieci dyktuje moda. Polacy przywiązują coraz większą wagę to estetyki swoich domów. Z badań wynika, że największa grupa klientów (ok. 40 proc.) kupuje w specjalistycznych sieciach typu Komfort. Na dalszych pozycjach są sieci DIY (ok. 24 proc.), markety (ok. 9 proc.) oraz sklepy niezrzeszone i targowiska (12 proc.). Pozostała część zakupów przypada na sklepy online (ok. 15 proc.).
Jak przyciągacie klientów do swoich sklepów?
Branża wyposażenia wnętrz jest dość wymagającym sektorem sprzedaży. Istotną rolę odgrywa specjalistyczna wiedza sprzedawców i wyczucie aktualnych trendów. Klient bardzo często nie potrafi dokonać wyboru, nie wie jaka podłoga będzie dla niego odpowiednia, z jakiego materiału itd. Najczęściej kieruje się względami estetycznymi, chociaż i z aranżacją wnętrz miewa problem. Dlatego sprzedawcy muszą być jednocześnie fachowymi doradcami. Duży nacisk kładziemy na szkolenia personelu sklepów. Wiedza dotyczy technik sprzedaży, obsługi klienta, doradztwa, a także produktów oferowanych w naszych sklepach. Na naszej stronie internetowej stworzyliśmy zakładkę „Inspiracje”. Umieściliśmy w niej m.in. pomysły na podłogi w najpopularniejszych stylach (nowoczesnym, industrialnym, vintage, klasycznym, czy skandynawskim), rozwiązania aranżacyjne z polskich blogów oraz porady naszej ambasadorki – Doroty Szelągowskiej. Dziennikarka i projektantka wnętrz podpowiada różne rozwiązania i obala podłogowe mity. Zaprosiliśmy do współpracy również popularne blogerki, które testowały w swoich domach nasze produkty. Chcemy w ten sposób wyjść do klienta, poprawić widoczność marki Komfort, skojarzyć ją z dobrym stylem, co ma duży wpływ na sprzedaż. Wszelkie akcje związane z marketingiem i wizerunkiem sieci przekładają się również na obroty sklepów licencyjnych. Zmiany, które wprowadzamy służą również franczyzobiorcom. Mam przede wszystkim na myśli nowy koncept partnerski, który zdejmuje z barków naszych licencjobiorców dużą część ryzyka związanego z biznesem.
Na czym polegają zmiany w modelu biznesowym sieci Komfort?
Według nowych zasad, Komfort niemal w całości bierze na siebie koszty otwarcia placówki, jej wykończenia, wyposażenia i zatowarowania. Model franczyzy depozytowej oferuje partnerowi kompletne narzędzia sprzedaży: szeroką, specjalistyczną ofertę produktową, utrzymanie zapasu produktów, przejrzystą ekspozycję towaru, bieżące dostawy produktów, wydajną logistykę oraz lokalne i ogólnopolskie kampanie promocyjne w TV, radiu, prasie i w internecie. Ponadto firma niemal w całości inwestuje w remont i wystrój sklepu. W zamian za to licencjobiorca, by wejść w struktury sieci, musi posiadać 50 tys. zł. Jest też odpowiedzialny za sprzedaż oraz efektywne zarządzanie sklepem.
Gdzie powstają sklepy Komfort?
Obecnie Komfort stawia na rozwój w mniejszych miejscowościach od ok. 30 tys. do 100 tys. mieszkańców. To wynika z faktu, że w większości dużych miast sieć ma już swoje placówki. Aktualnie mniejsze miejscowości są dobrym kierunkiem rozwoju dla sklepów z branży wykończenia wnętrz. Brakuje tam wciąż wysokiej jakości produktów. Zamierzamy wykorzystać niszę oraz dotrzeć do osób zainteresowanych naszą ofertą.
Ile obecnie funkcjonuje sklepów według nowego modelu biznesowego?
Obecnie w formacie franczyzy depozytowej funkcjonuje dziewięć placówek. W październiku otwieramy dwa sklepy i w listopadzie kolejne dwa. Wiele projektów biznesowych jest w trakcie realizacji – oceny lokalizacji, negocjowania warunków najmu powierzchni handlowej i prowadzenia rozmów z kandydatami na franczyzobiorców. Myślę, że do końca 2016 roku w nowym modelu franczyzy depozytowej będzie funkcjonować ok. 15 sklepów.
Rozmawiała Magdalena Kurda
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
60 sprawdzonych pomysłów na biznes można było poznać na wiosennych Targach Franczyza. Przeczytaj relację z tego wydarzenia.
Bez względu na to czy na inwestycję we własną firmę masz kilka, czy kilkaset tysięcy złotych, na Targach Franczyza znajdziesz biznes na miarę grubości swojego portfela.
Koncepty z branży dom i ogród zagoszczą 15-16 marca na PGE Narodowym podczas Targów Franczyza. Warto przyjść i zapytać o ich licencję na biznes.
Marcowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Dowiedz się, w którą franczyzę zainwestować, jak zarabiać w internecie oraz jakie biznesy chętnie otwierają kobiety. Bilet na Targi Franczyza gratis!
– Bacznie obserwujemy rynek, aby jak najlepiej dostosować naszą ofertę do aktualnej sytuacji – mówi Marta Parafińska, menedżer ds. franczyzy Komfort.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie! Cena rocznej subskrybcji to 59 zł – oszczędzasz czas i 61 zł. Nowe wydanie wyślemy co miesiąc pocztą na wskazany adres, a przesyłka nic Cię nie będzie kosztować.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Sfinks podsumowuje pierwszy kwartał, a Żabka namawia do nauki. Przegląd tygodnia 6-12 kwietnia.
Planujesz zostać franczyzodawcą i chcesz rozwinąć sieć, ale nie wiesz jak? Eksperci od franczyzy podpowiedzą, jak to zrobić.
Balijski masaż, ręcznie robiona biżuteria, a może decluttering – Polacy nie oszczędzają na wygodzie. Na jakich produktach i usługach premium można dzisiaj zarobić?
POPULARNE NA FORUM
Ubrania robocze
Zazwyczaj za odzież roboczą odpowiada firma, która zatrudnia pracowników. Pracodawca może jednak poprosić osobę zatrudnioną o pokrycie kosztów zakupu odzieży lub...
Ubrania robocze
Na jakich stanowiskach wymagane jest kupienie pracownikowi odziezy roboczej? Czy jest to obowiązek pracodawcy ?
Gdzie najlepiej kupić mieszkanie pod wynajem?
Trudno powiedzieć, która opcja będzie najlepsza. Teraz wiele opcji, a deweloperzy są najbardziej ukierunkowane na nabywców.
Ekologiczne zyski
Potwierdzam, fotowoltaika to przyszłość, sam z niej korzystam i już po paru miesiącach widzę oszczędności energetyczne.
Biznes na wsi
Agroturystyka to świetny pomysł, ale trzeba mieć warunki.
Ogród
Skąd kupowaliście artykuły do ogrodu? Widziałam, że na Dajar.pl jest interesujący wybór
Skład opałowo-węglowy
Jeżeli chodzi o węgiel najlepiej wybrać sprawdzony skład węgla w którym można kupić węgiel najwyższej jakości a nie węgiel z którym są problemy i my również je...
Jaki sklep meblowy?
Jak chcesz mieć meble na lata, to nie kupuj w Jysk czy innych marketach. Wybieraj tylko sprawdzone marki.