Bezpieczne dowozy
Według ostatnich danych Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce jest prawie 70 tys. placówek gastronomicznych (stałych i sezonowych). Z powodu epidemii koronawirusa wszystkie musiały się zamknąć. Teraz mogą działać wyłącznie w dowozie. Aby rozwiać ewentualne obawy przed skorzystaniem z opcji dowozów eksperci gastro-kurierskiej firmy Stava i Związku Pracodawców HoReCa opracowali rekomendowane standardy bezpiecznej dostawy posiłków.
– To zestaw zaleceń, które pozwolą zachować bezpieczeństwo wszystkich osób zaangażowanych w proces dostawy: obsługę restauracji, kurierów i konsumentów wyjaśnia – Paweł Aksamit, prezes firmy Stava. – Standardy zostały stworzone przy współpracy z konsultantami do spraw bezpieczeństwa żywności i mikrobiologami. Spotkały się też z uznaniem Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Celem akcji #bezpiecznedowozy jest edukacja rynku i dzielenie się dobrymi praktykami.
Kodeks dla kuriera
Kodeks dobrych praktyk dla sektora delivery obejmuje wszystkie etapy pracy kurierów, dostarczających posiłki. Pierwszy punkt to obowiązkowa samokontrola stanu zdrowia przed rozpoczęciem pracy: pomiar temperatury, oświadczenie o braku innych objawów infekcji i braku kontaktów z osobami zakażonymi. Kolejny etap to bezkontaktowy odbiór posiłku z restauracji. Według zaleceń obsługa lokalu powinna umieścić posiłek w „strefie buforowej”, czyli w innym pomieszczeniu niż pracuje personel lub w bezpiecznej od niego odległości – w miarę możliwości 4,5 m. Kurier odbiera posiłek ze “strefy buforowej” po jej opuszczeniu przez obsługę.
Eksperci rekomendują też bezkontaktowy – w miarę możliwości – odbiór posiłków przez klientów. Zalecane jest płacenie za zamówienie on-line lub kartą. Kurier zostawia posiłek i terminal płatniczy konsumentowi, następnie oddala się na bezpieczną odległość czekając, aż klient dokona płatności kartą i zabierze posiłek.
– Zalecamy przekazywanie posiłków na zewnątrz budynków, aby uniknąć ryzyka przenoszenia wirusa poprzez przebywanie kurierów z innymi osobami w ciasnych pomieszczeniach, czyli w windach, na klatkach schodowych – dodaje Paweł Aksamit.
Dezynfekcja pojazdów oraz całego wyposażenia kuriera powinna się odbywać przed każdą zmianą, a niektórych elementów, jak np. terminale płatnicze, po każdym kontakcie z klientem. Zalecana jest także częsta dezynfekcja rąk (po każdym kontakcie z takimi powierzchniami jak klamki, terminale).
Dowozy we franczyzie
Rozwijająca się we franczyzie firma Stava zajmuje się dostawami posiłków z lokali gastronomicznych do klientów. Ma obecnie 28 oddziałów i chce rozwijać sieć w miastach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców. Według wyliczeń franczyzodawcy, na otwarcie oddziału wystarczy 50 tys. zł, z czego wymagany kapitał własny to 20 tys. zł, reszta może pochodzić z dofinansowania. Wydatki początkowe to przede wszystkim zakup pojazdów oraz wyposażenia dla kierowców, m.in. smartfonów, terminali płatniczych, toreb termicznych. Jednak franczyzobiorca nie musi kupować samochodów – może skorzystać z opcji najmu długoterminowego.
Licencjobiorcy Stavy mogą też liczyć na kompleksowe szkolenia. Poznają na nich zasady funkcjonowania oddziału i uczą się, jak wygląda praca na poszczególnych stanowiskach: dostawcy, koordynatora, sprzedaż usług. Wspólnie z licencjodawcą odbywają też spotkania z restauratorami w swoim mieście i podpisują pierwsze umowy. Później już samodzielnie muszą dbać o poszerzanie liczby kontrahentów. Stava udostępnia im oprogramowanie, na bazie którego opiera się praca kurierów, przyjmowanie i realizacja zamówień. Wraz z rozbudową bazy klientów franczyzobiorca powinien inwestować w rozwój swojego oddziału – powiększenie floty i liczby kurierów.
WIZYTÓWKA FIRMY STAVA
Sieć franczyzowa z branży gastro-kurierskiej.
- 28 oddziałów
- kwota wejscia w biznes: 50 tys. zł
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Stava wycenia rynek dowozów jedzenia, a Xtreme Fitness Gyms podpisuje Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy. Przegląd tygodnia 20-27 kwietnia.
Styczniowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży!
Targi Franczyza tuż tuż. Wśród licznych wystawców, obecnych 19-21 października w Pałacu Kultury i Nauki, najliczniej reprezentowaną branżą – jak co rok – będzie gastronomia.
W październikowym numerze miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" prezentujemy topowe franczyzy 2023. Poza tym przedstawiamy pomysły na biznes idealne dla kobiet. Do czasopisma dodajemy też prezent – bilet na Targi Franczyza.
Stava proponuje nowy model współpracy – dla inwestorów, którzy wolą mniej angażować się w prowadzenie biznesu.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
https://youtu.be/kojfdVGqIY4?si=N1J9rlZC1jf4U-2y
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...