Środa
27.05.2009
Wejście klienta do sklepu, czyli pokonanie strefy zmieniającej otoczenie, wywołuje w niemalże każdym przypadku te same reakcje. Stąd można ją dobrze wykorzystać.
 

Proces uczestniczenia klienta w strefie przejścia zaczyna się jeszcze przed wejściem do sklepu. Główną rolę odgrywa tu witryna lokalu. Często zdarza się, że jej oświetlenie nie jest dostosowane do warunków pogodowych (problem nie występuje w przypadku lokali w centrach handlowych). Przy słonecznej pogodzie szyby odbijają światło, przez co wystawa staje się nieczytelna. Przy pochmurnej z kolei trzeba zadbać o odpowiednie oświetlenie.

Z daleka wrażenia również nie robią przeładowane witryny, w których umieszczane są drobne elementy. Idąc ulicą ludzie na ogół się spieszą i to, co nie zainteresuje ich z daleka, tym bardziej nie zauważą z bliskiej odległości, gdzie obraz przewija się dużo szybciej.

Klient robi rozpoznanie

Przekroczenie progu sklepu na ogół dla klienta jeszcze nic nie oznacza. Przez pierwsze sekundy obecności w nim podąża jeszcze w tym samym tempie i dopiero po kilku sekundach stopniowo spowalnia ruch. Wtedy też zaczyna dostrzegać, gdzie się znalazł, przystosowuje oczy do oświetlenia, stara się ogarnąć swoim wzrokiem cały sklep. Następnie identyfikuje pozostałe bodźce, jak dźwięki, zapachy czy temperaturę. Powyższe czynniki powodują, że klient cały czas jest rozkojarzony i dopiero po przejściu kilku metrów dociera do niego, że jest już w sklepie i może przystąpić do robienia zakupów.

Stąd również wynika, że odwiedzający sklep nie zwróci uwagi na towar, ulotki czy stojaki, które prezentują się przy samym wejściu. Również zagabywanie klienta tuż po przekroczeniu progu skończy się jego wewnętrzną izolacją, ponieważ w trakcie tzw. rozpoznawania terenu nie będzie sobie życzył, by mu ktoś przeszkadzał. Naturalnym zatem wydaje się umożliwienie klientowi pokonania strefy przejścia i dania mu chwili na przystosowanie się do panujących w pomieszczeniu warunków.

Wykorzystaj okazję

Niewątpliwie strefa przejścia jest dobrą okazją do wpłynięcia na zachowanie klienta. I najczęściej wykorzystują to małe sklepy, np. poprzez zamontowanie drzwi, które delikatnie skrzypią, co jest dla odwiedzającego jasnym sygnałem, że znalazł się w innym pomieszczeniu. Podobnie można wykorzystać światło, które ma oddzielać powierzchnię sklepu od części zewnętrznej.

Analizując zachowanie klienta można z całą pewnością stwierdzić, że nie warto stawiać niczego przy wejściu do sklepu, ponieważ nie zostanie to zauważone. Zupełnie inna reakcja klienta będzie po przekroczeniu trzech pierwszych metrów. Taki eksperyment można zrobić z koszykami. Postawione na początku nie będą wykorzystywane przez klientów. Jeśli się jednak znajdą trzy metry dalej, większość osób z nich skorzysta.

Ale o ile ekspozycja towaru przy wejściu się nie sprawdzi, o tyle wrażenie może zrobić pracownik. Już na samym wstępie można ich przywitać, co bez wątpienia zostanie odebrane pozytywnie i podniesie prestiż sklepu. Pracownik przy wejściu to również sposób na drobnych złodziei. Sam Walton, założyciel sieci sklepów Wal-Mart udowodnił, że przy strefie przejścia można zatrudnić pracownika o miłej aparycji, np. starszą panią, która będzie pozdrawiać przychodzących klientów, a wtedy żaden z nich nie będzie próbował czegokolwiek wynosić w kieszeniach. Pracownik przy wejściu to również sposób na zareklamowanie i rozpowszechnienie promocji, która czasem może zostać niezauważona przez klienta.

(mdk)


Maciej Krzysztoszek

POPULARNE NA FORUM

Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Znam osoby gdzie rocznie zarabiają 300 tys złotych prosze nie łżeć że hodowla się nie opłaca.

4 wypowiedzi
ostatnia 10.02.2023