Czwartek
28.05.2009
Właściciele punktów usługowych cieszą się z dużej liczby klientów. Ci jednak nie podzielają tej euforii, gdy w sklepie zaczyna robić się tłoczno.
 

Klienci lubią czuć się w sklepie swobodnie i anonimowo. Tymczasem wzmożony ruch sprawia, że nie tylko muszą zwracać uwagę na innych klientów, by na nich nie wpaść, ale również czują, że w tłoku ich sfera intymności zostaje naruszana.

Badania Paco Underhilla, założyciela firmy badawczo-konsultingowej Envirosell, wykazały istnienie tzw. efektu „muśnięcia pupy”. Przedstawia on grupę klientów, którzy podchodzili do wieszaka z krawatami, przeglądali je i z reguły dokonywali zakupu jednego z nich, dopóki nie zostali muśnięci przez inną osobę. Bezpośredni kontakt z drugim klientem, czyli właśnie efekt „muśnięcia pupy”, powodował, że zainteresowani krawatami odchodzili od wieszaka nie dokonując zakupu.

Autorzy, którzy dokonali odkrycia na podstawie analizy nagrań z zainstalowanych w sklepie kamer, zinterpretowali to w ten sposób, że klienci nie lubią być muskani lub szturchani z tyłu, a w celu uniknięcia ponownie tej sytuacji gotowi są odejść od towaru, rezygnując tym samym z jego zakupu. Stąd zadaniem zarządzającego sklepem jest stworzenie klientowi dużej przestrzeni, szczególnie do towaru, który może się cieszyć szczególnym zainteresowaniem.

Frustracje przy kasach

Kasy są jednym z najważniejszych miejsc w sklepie. Klient nie tylko przy nich płaci za wybrany towar, ale w przypadku dużych sklepów spożywczych sam pakuje, co wydłuża czas całej operacji. Klient w obliczu kolejki może zachować się trzy sposoby: pokornie czekać, aż przyjdzie czas na jego płatność, może rozmyślić się i porzucić zakupy już po ich wybraniu, a może ominąć sklep bez oglądania oferty produktowej szczególnie, gdy kolejka wyda mu się zbyt długa i tłoczna.

Kolejka przy kasie wiąże się też z produktami, które się przy niej znajdują. To tam najczęściej są eksponowane produkty, które mają przyciągnąć klienta, np. nowości. Przez ten obszar bowiem musi przejść każdy klient decydujący się na zakupy. A ci, którzy się nie zdecydują, wyjście ze sklepu często mają również przy kasach. Ale w przypadku nadmiernego tłoku klienci skutecznie zasłaniają ekspozycje uniemożliwiając drugim skorzystanie z oferty.

Stresogenne sytuacje przy kasach wpływają nie tylko na klientów, ale również na pracowników. Kasjerzy pracują pod presją długiej kolejki i grymasów na twarzach klientów, co przekłada się na ich pracę i udziela się pozostałym. Stąd istotne jest zapewnienie odpowiedniej liczby stanowisk kasowych tak, by przepływ kasowy był swobodny.

(mdk)


Maciej Krzysztoszek, dziennikarz
Maciej Krzysztoszek
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Assignment Help Online 

32 wypowiedzi
ostatnia 21.04.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

We are the best in Assignment Help Online.we have well educated experts. Students often feels issues in writing assignment, so to make students comfortable in assignment we...

32 wypowiedzi
ostatnia 21.04.2018
Skuteczna i tania reklama małej firmy

W social mediach http://slowodaje.pl/oferta/social-media/ :))

398 wypowiedzi
ostatnia 20.04.2018
Skuteczna i tania reklama małej firmy

W social mediach http://slowodaje.pl/oferta/social-media/ :))

398 wypowiedzi
ostatnia 20.04.2018
Zakładamy własną firmę - procedury krok po kroku

Mi w prowadzeniu firmy pomaga ten system https://ax-dynamics.com/pl/dynamics-365/enterprise-edition . W dużym stopniu wspomaga zarządzanie firmom.Potrafi również...

68 wypowiedzi
ostatnia 19.04.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Not keen you need to be very careful when you spray it as if you accidentally inhale any then it induces a coughing fit and burns...

32 wypowiedzi
ostatnia 19.04.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Things are very open and intensely clear explanation of issues. was truly information. Your website is very beneficial. Python Programming Homework Help

32 wypowiedzi
ostatnia 19.04.2018
Jak reklamować swój biznes lokalnie?

Zachęcam zgłosić się do profesjonalnej agencji reklamowej. Ja skorzystałam z TechMedia i jestem bardzo zadowolona. Firma indywidualnie dobiera rodzaj reklamy do potrzeb...

30 wypowiedzi
ostatnia 18.04.2018
zobacz więcej na forum