Jak nieoficjalnie dowiedział się portal Franchising.pl, przejęcie kapitałowe Lotosu przez Orlen nie musi oznaczać likwidacji marki tego pierwszego.
Czwartek
01.03.2018
Czy franczyzobiorców Lotosu czekają wydatki na rebranding stacji paliw?
 

Decyzja zapadła – PKN Orlen przejmie kontrolę kapitałową nad Grupą Lotos. We wtorek 27 lutego list intencyjny w tej sprawie podpisali Minister Energii Krzysztof Tchórzewski oraz Orlenu, Daniel Obajtek. Kierowana przez niego spółka kupi co najmniej 53 proc. udziału w kapitale zakładowym Lotosu.
Koncepcja połączenia PKN ORLEN i Grupy LOTOS jest obecna w sferze gospodarczej od kilkunastu lat, zabrakło jednak determinacji, aby ten proces zrealizować. Może dlatego, że tak ważna decyzja biznesowa rozpatrywana była głównie w kategorii emocji, a nie twardych faktów i liczb – mówi Daniel Obajtek. – Procesy konsolidacyjne na tym rynku trwają od wielu lat i żeby być konkurencyjnym musimy nadrobić zaległości i być gotowym na nowe stojące przed branżą wyzwania. Skonsolidowany koncern może lepiej konkurować na otwartym rynku europejskim.

Transakcja ma pozwolić na stworzenie silnego, zintegrowanego koncernu zdolnego do lepszego konkurowania w wymiarze międzynarodowym, odpornego na wahania rynkowe, m. in. poprzez wykorzystanie synergii operacyjnych i kosztowych pomiędzy PKN Orlen i Grupą Lotos.
Budowa silnego, zintegrowanego koncernu paliwowo-petrochemicznego to decyzja biznesowa niezbędna z kilku perspektyw: przyszłości biznesowej obu firm, budowania wartości firmy dla akcjonariuszy, bezpieczeństwa energetycznego Polski, ale również interesu klientów indywidualnych – dodaje prezes Orlenu.

Połączenie spółek (o ile zgodę na nią wyda urząd antymonopolowy – UOKiK) odczuje nie tylko branża paliwowa, ale też m.in. rynek franczyzy. Obie firmy są bowiem również franczyzodawcami – udzielają licencji na prowadzenie stacji paliw pod swoimi szyldami prywatnym przedsiębiorcom. Pod tymi szyldami działa łącznie ponad 2,1 tys. placówek, z których znaczna część należy do franczyzobiorców właśnie. Informacja o fuzji rodzi więc w naturalny sposób pytanie – co czeka biorców licencji, w szczególności tych, którzy postawili na żółte barwy Lotosu?

Wiele zależy od tego, czy przejęcie kapitałowe będzie oznaczać również integrację obu marek. W takim wypadku franczyzobiorcy Lotosu najpewniej byliby zmuszeni do zmiany szyldu na logo z orłem. Niewykluczone, że musieliby ponieść koszty takiej operacji. Koszty rebrandingu i remodellingu w sieciach franczyzowych najczęściej leżą po stronie franczyzobiorców (przynajmniej w zakresie montażu elementów wizualizacji – tak było np. w przypadku McDonald’s czy DaGrasso, które w ostatnich latach prowadziły tego typu działania).

Rzecz w tym, że nie wiadomo, czy w ogóle do takiego połączenia dojdzie. O los franczyzobiorców Lotosu w kontekście ewentualnej fuzji zapytaliśmy głównego rozgrywającego, czyli PKN Orlen. Odpowiedź nie wykraczała jednak poza to, co można przeczytać w oficjalnym komunikacie.
Model przygotowywanej transakcji, harmonogram oraz szczegółowe zasady jej realizacji wymagają przeprowadzenia szczegółowych analiz i będą obecnie wypracowywane. Zgodnie z założeniami stron listu intencyjnego, celem transakcji jest stworzenie silnego, zintegrowanego koncernu zdolnego do lepszego konkurowania w wymiarze międzynarodowym, odpornego na wahania rynkowe, m. in. poprzez wykorzystanie synergii operacyjnych i kosztowych pomiędzy PKN Orlen i Grupą Lotos – poinformowało biuro prasowe Orlenu.

Służby prasowe Orlenu natomiast poinformowały redakcję Franchising.pl, iż sprawy nie komentują. Nieoficjalnie jednak udało nam się dowiedzieć, że spekulacje dotyczą połączenia obu brandów są prawdopodobnie zbyt daleko posunięte. Niewykluczone, że na rynku pozostaną obie marki, a skutki połączenia dostrzegalne będą na zupełnie innych poziomach organizacyjnych. Być może więcej informacji na ten temat uzyskamy w przyszłym tygodniu, kiedy to planowana jest konferencja prasowa poświęcona fuzji.


POPULARNE NA FORUM

Chcę założyć stację paliw

W tego typu inwestycjach ważna jest lokalizacja. Dzięki dobremu miejscu możesz mieć kilkukrotnie więcej klientów.

38 wypowiedzi
ostatnia 16.08.2018
Spedycja/Transport/Logistyka

Szanse ma jak najbardziej, skoro cały czas powstają nowe firmy transportowe. Tylko pamiętaj, że prowadzenie takiej firmy to nie tylko kupno tirów, ale także porządnej...

49 wypowiedzi
ostatnia 09.08.2018
Chcę założyć stację paliw

Gratuluję pomysłu na biznes, jeśli w okolicy nie ma stacji, albo będziesz dyktować dobre ceny, na pewno się utrzymasz. Jestem przekonana, że przyda Ci się transport...

38 wypowiedzi
ostatnia 25.07.2018
Sklepy motoryzacyjne mają z górki

Też mi się wydaje, że teraz wszystko przeniosło się do internetu, nawet branża motoryzacyjna. Ja np. ostatnio kupiłam siłownik do przyczepy. Myślicie, że szukałam...

36 wypowiedzi
ostatnia 23.07.2018
Warsztat samochodowy: Pieniądze na warsztacie

Na rynku dostępne są kompresory tłokowe inaczej nazywane sprężarkami tłokowymi. Sprężarki tłokowe mogą być olejowe bądź bezolejowe i posiadać różne parametry....

53 wypowiedzi
ostatnia 11.07.2018
Warsztat samochodowy: Pieniądze na warsztacie

Warsztat to zawsze loteria, kwestia fachowców jakich się zatrudni. Szczerze to bym nie ryzykował, zwłaszcza że konkurencja ogromna, a zyski po odliczeniu pensji i części...

53 wypowiedzi
ostatnia 10.07.2018
Sklepy motoryzacyjne mają z górki

Zakupy w internecie są znacznie łatwiejsze i wygodniejsze. Dodatkowo sklepy internetowe mają dodatkowych ludzi do obsługi, którzy zazwyczaj są w stanie doradzić /...

36 wypowiedzi
ostatnia 09.07.2018
Sklepy motoryzacyjne mają z górki

To prawda, że dobrze się stało, że sklepy motoryzacyjne, np. z częściami do przyczep, teraz działają w sieci. Dzięki temu mogłam zamówić części do mojej...

36 wypowiedzi
ostatnia 28.06.2018