05.08.2013

Przygotuj się do roli franczyzodawcy

Co musi mieć dobry franczyzodawca? Przede wszystkim doświadczenie, które stanie się podstawą biznesu kolejnych przedsiębiorców.

Jak wynika z Raportu o franczyzie PROFIT system co roku przybywa średnio 100 systemów, a wciąż nowi przedsiębiorcy zastanawiają się, czy wykorzystać tę formę ekspansji. Jednak rozważając zalety franczyzy zadaj sobie pytanie: czy jako przedsiębiorca jesteś już gotowy, aby zostać franczyzodawcą.

Idea franczyzy dociera do coraz większej liczby przedsiębiorców. Zdają oni sobie sprawę z korzyści jakie daje ta formuła działalności. Każdemu przedsiębiorcy zależy na rozbudowaniu kanałów dystrybucji, wzmocnieniu pozycji na rynku i zwiększeniu znajomości nazwy i marki. Tym bardziej jest to kusząca perspektywa jeżeli rozwój następuje bez konieczności ponoszenia kosztów takiej inwestycji i ryzyka. Poza tym franczyzodawca nie musi się martwić o zatrudnienie pracowników i o zapewnienie kierownictwa jednostce franczyzowej, ponieważ franczyzobiorca jako właściciel bardziej angażuje się w prowadzenie punktu niż pracownicy. Kolejnymi bodźcami budzącymi chęć zostania franczyzodawcą są dodatkowe źródła dochodów w postaci opłat franczyzowych, niższe wydatki na działania promocyjno-reklamowe oraz zapewnienie sobie rynku zbytu produktów (w przypadku franczyzy dystrybucyjnej). Jednak nie tak szybko zostaje się franczyzodawcą. Niestety, często osoby myślące o rozwinięciu sieci franczyzowej nie zadają sobie podstawowego pytania: co takiego unikalnego mogę zaoferować franczyzobiorcom, co skłoni ich do przystąpienia do systemu? Myśląc o franczyzie należy spojrzeć na własną działalności przez pryzmat franczyzobiorcy i korzyści jakie może on czerpać z obecności w sieci.

Czy już mogę?

Zgodnie z założeniem franczyzy, franczyzodawca zobowiązany jest przekazać franczyzobiorcy całościowy model prowadzenia biznesu, opracowany na podstawie własnego doświadczenia. Aby takie doświadczenie mieć, należy prowadzić przynajmniej jedną jednostkę pilotażową, która działa co najmniej dwanaście miesięcy. Minimum tyle czasu potrzeba, aby dokładnie przetestować pomysł i sprawdzić jakiej podlega on sezonowości, jaką ma konkurencję na rynku, a także czy oferowane produkty lub usługi są niezależne od trendów mody. Na własnej skórze najlepiej jest sprawdzić czy koncepcja działalności jest opłacalna, wtedy łatwiej będzie przekonać potencjalnych franczyzobiorców o przystąpieniu do sieci. Tylko prowadząc jednostkę własną będziesz w stanie opracować i przygotować całościową koncepcję prowadzenia działalności gospodarczej.

Czy mam prawo do logo?

Budowanej sieci franczyzowej należy zapewnić jednolity wizerunek, ponieważ jego jednorodność zapewni sieci rozpoznawalność wśród klientów. Dlatego też bardzo ważne jest opracowanie wizualizacji sieci. Niezbędne jest zaprojektowanie logo, które będzie wyróżniało sieć, a także wizualizację wnętrz jednostek. Należy też uregulować kwestie prawne związane z logo i zapewnić sobie wyłączne prawo do posługiwania się i rozporządzania nim. Tylko wtedy można myśleć o udzielaniu licencji franczyzowej.

Czy mi się opłaci?

Myśląc o franczyzie powinieneś dokonać analizy opłacalności planowanego przedsięwzięcia, zarówno z własnego punktu widzenia, jak i potencjalnych franczyzobiorców. Należy się zastanowić jakie środki finansowe będzie musiał zainwestować franczyzobiorca i jak szybko zacznie zarabiać. Zastanów się też jakie usługi będziesz w stanie świadczyć swoim franczyzobiorcom i określ korzyści jakie odniosą z przystąpienia do sieci.

Czy mam strategię promocji?

Jeżeli prowadzisz własną jednostkę, jesteś właścicielem znaku towarowego, a działalność jest opłacalna, możesz zacząć myśleć o stworzeniu sieci franczyzowej. Jednak wymaga to poświęcenia czasu i pracy, aby opracować wszystkie niezbędne zasady współpracy. Pierwszym etapem jest opracowanie pakietu franczyzowego, który zaoferujesz potencjalnym franczyzobiorcom. W ramach pakietu musisz przygotować umowę franczyzową, która reguluje prawa i obowiązki stron w trakcie obowiązywania umowy i po jej wygaśnięciu. Kolejnym elementem jest podręcznik operacyjny, który musi opisywać wszystkie procedury według jakich ma działać franczyzobiorca. Będziesz też musiał określić system opłat franczyzowych, a dodatkowo, jako uatrakcyjnienie oferty, możesz opracować biznesplan dla franczyzobiorców. Nie jest to zadanie proste, a dodatkowo czasochłonne. Dlatego dbając o dobre merytoryczne przygotowanie dokumentów, lepiej jest zwrócić się do doradców, którzy zajmują się takimi zagadnieniami profesjonalnie.

Kolejnym krokiem, jaki należy podjąć przymierzając się do stworzenia sieci franczyzowej, jest przygotowanie strategii promocji stworzonego systemu i poszukiwania franczyzobiorców. Należy sobie zdawać sprawę, że do rekrutacji franczyzobiorców, a w późniejszym czasie do ich kontrolowania, będzie trzeba organizacyjnie odpowiednio przygotować firmę. Dlatego podstawowe pytanie jakie trzeba sobie zadać zanim zacznie się myśleć o franczyzie brzmi: czy jestem już na to gotowy?

Karina Korczyńska, prawnik, doradca ds. franczyzy PROFIT system

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0

Karina Korczyńska

doradca we franczyzie
Napisz do autora