28.02.2005

Ile i dlaczego aż tyle?

Jak obliczyć realny koszt inwestycji we franczyzę?

Wybrałeś już branżę franczyzową, w której chciałbyś działać. Jednak nie jesteś pewien, czy podołasz finansowo wykupieniu licencji i bieżącym kosztom prowadzenia punktu. Spróbuj obliczyć całkowity koszt inwestycji tak, aby nie pominąć przy tym żadnej pozycji.

Udało ci się w końcu dokonać wyboru systemu franczyzowego zgodnego z twoimi preferencjami, ambicjami i umiejętnościami. Jesteś pewien, że właśnie w tej, a nie innej branży może ci się powieść. Czeka cię wysiłek i ciężka praca, ale jesteś na to przygotowany. teraz zapewne zastanawiasz się, czy zawartość twojego portfela wytrzyma ten wybór. Ciekawi cię

  • Ile będzie kosztowało rozpoczęcie prowadzenia działalności czy nie pominąłeś ukrytych kosztów przy wstępnych wyliczeniach;
  • Jak zgromadzić środki niezbędne do finansowania przedsięwzięcia i upewnić samego siebie, że rozpoczęcie tej działalności ma jakieś perspektywy

Dawca zgadza się na kredyt

Po podliczeniu wstępnych kosztów może się czasem okazać, że na wybraną franczyzę nie starczy ci własnych oszczędności. Sprawdź zatem wcześniej, czy dawca licencji godzi się na wsparcie inwestycji pożyczką w banku. Niektórzy franczyzodawcy na to nie pozwalają, argumentując, że kredyt bankowy zbytnio obciąża koszty działania punktu franczyzowego. Inni dopuszczają kredytowanie tylko do pewnej wysokości inwestycji.

Ponieważ w Polsce banki traktują firmy franczyzowe tak samo jak każdy inny podmiot gospodarczy, szukaj po prostu kredytu o najkorzystniejszych ratach. Nie bój się negocjować. W negocjacje z bankiem postaraj się zaangażować dawcę. To jest w końcu biznes, w którym gra idzie o twoje pieniądze.

Zweryfikuj własny optymizm

Sprawdź rzeczywisty koszt prowadzenia działalności. I nie chodzi tu tylko o proste dodanie wszystkich kwot inwestycyjnych, ale także o weryfikację optymizmu zarówno dawcy licencji, jak i twojej własnej. Jensine Hough, specjalistka od franchisingu z Wielkiej Brytanii twierdzi, że franczyzodawcy charakteryzują się tym, że "wysuwają szalenie optymistyczne teorie dotyczące kosztów rozpoczęcia działalności franczyzowej.

Spójrzmy zatem na realne koszty. Zacznijmy od tego, że koszty pakietu franczyzowego są tylko punktem wyjścia pokrywającym podstawowe potrzeby. Pytaj jednak o nie i każ franczyzodawcy przedstawić sobie koszty pakietu w rozbiciu na pozycje, tzn. ile kosztuje sama licencja, ile szkolenia, ile meble na wyposażenie, ile logistyka, a ile zatowarowanie.

Biorca potrzebuje także precyzyjnych obliczeń opisujących pozycje, których nie ma w tym pakiecie, a które również kosztują, np. koszty transportu towaru do sklepu.

Szukaj wszystkich kosztów

Franczyzodawcy najczęściej nie przedstawiają biorcy precyzyjnych wyliczeń odnośnie środków obrotowych potrzebnych do prowadzenia działalności, a jest to informacja ułatwiająca przewidzenie i kontrolę przyszłych kosztów. Bywa, że dawcy licencji zbyt optymistycznie szacują przychody biorcy. Robią to jednak nie ze złych intencji, ale - jak mówią - "na zachętę". Jensine Hough zauważa, że wielu franczyzodawców obliczając pełną kwotę inwestycji "nie dolicza do ceny licencji kwot potrzebnych na bieżące funkcjonowanie biznesu, co - niestety - zmusza ich później do naruszania swoich funduszy rezerwowych".

Jeśli po starcie biznesu przez jakiś czas nie zarabiasz, ogarnia cię niepokój. Przecież musisz pokrywać bieżące wydatki - rachunki, kredyt hipoteczny, wynajem lokalu i codzienne życie. A gdzie jeszcze odkładać na inwestycje? Dlatego tak ważne jest pytanie o realną ocenę sumy inwestycji i dodatkowe koszty, które poniesiesz poza podstawową opłata franchisingową.

Dawca licencji daje kwiaty

W większości przypadków franczyzobiorca przystępujący do sieci musi zgromadzić pieniądze na wykup licencji, a dodatkowo pokryć koszty wynajmu i wyposażenia punktu. O tych kosztach dawcy informują. Ale nie są one jedyne. W nowej firmie może być również konieczny samochód. Poza tym, co z podstawowymi urządzeniami biurowymi, które są niezbędne, aby w ogóle móc zacząć pracować: z telefonem, faksem, dostępem do internetu? Informacja o nich może nie figurować w pakiecie - może w ogóle nigdzie nie być uwzględniona. Dlatego nie bój się o te koszty pytać.

Są tacy franczyzodawcy, którzy wyposażają biura swoich franczyzobiorców w meble, a nawet kwiaty, ale nie trudno się domyślić, że należą do rzadkości i większość tego nie robi. Co wtedy?

Właściciel musi liczyć

Przy podliczeniu pełnej kwoty inwestycji pamiętaj o kosztach wyposażenia, o ubezpieczeniu, naprawach sprzętu, podróżach służbowych, szkoleniach oraz kosztach rozwoju (np. zakup samochodu dostawczego).

Do tego dojdą koszty asortymentu, z którym wystartujesz. Tak na wszelki wypadek policz więc, czy nie zwiększą się koszty jednostkowe, jeśli przy kolejnej dostawie zamówisz mniej towaru. Wszystkie te wydatki musisz koniecznie wkalkulować w budżet swojej nowej firmy.

I pamiętaj, nie jesteś menedżerem cudzego biznesu, ale właścicielem własnego.

Konsultanci PROFIT system