01.07.2013

Wady franczyzy dla franczyzobiorcy

Niektórzy uważają, że przystępując do sieci franczyzowej otrzymają gotowy przepis na łatwe i zyskowne prowadzenie biznesu. Tymczasem, wszystkie przedsięwzięcia gospodarcze wiążą się z ryzykiem, a franczyza nie jest tu wyjątkiem.

Przed podjęciem decyzji o przystąpieniu do upatrzonej sieci, warto przeanalizować wszystkie uciążliwe strony franczyzy.

 

  1. Kontrola ze strony franczyzodawcy
    Z samej definicji franczyzy wynika, że związek pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą musi opierać się na kontroli. Franczyzobiorca jest właścicielem własnej firmy, ale przyznana licencja zobowiązuje go do kierowania firmą zgodnie z warunkami określonymi w umowie. Musi zrozumieć, że w zamian za plusy płynące ze związania się z franczyzodawcą, musi zaakceptować kontrolę jakości i standardów. Każdy zły franczyzobiorca ma niekorzystny wpływ nie tylko na własną firmę, ale pośrednio na całą sieć franczyzową, a przez to na innych franczyzobiorców. Dlatego też dawca będzie narzucał standardy i wymagał, aby były one utrzymywane.
  2. Opłaty, opłaty
    Niestety nie ma nic za darmo. Za możliwość korzystania z know-how franczyzodawcy, mniejsze ryzyko niepowodzenia oraz wsparcie będzie trzeba zapłacić. Franczyzobiorca płaci franczyzodawcy wstępną opłatę franczyzową, a następnie uiszcza bieżące opłaty oraz dokonuje wpłat na fundusz marketingowy. I nawet w przypadku, kiedy umowa franczyzowa nie przewiduje żadnych opłat, franczyzobiorca będzie zobowiązany do zakupu towarów za pośrednictwem franczyzodawcy. Ogólnie, im bardziej zyskowny jest system i im większą pewność powodzenia kupuje franczyzobiorca, z tym większą opłatą musi się liczyć.
  3. Trudne rozstanie
    Umowa franczyzy będzie zawierać pewne ograniczenia w zakresie sprzedaży czy przeniesienia praw do firmy. Jest to oczywiste ograniczenie wolności gospodarczej franczyzobiorcy dotyczące jego własnego biznesu, ale ma ono swoje uzasadnienie. Skoro franczyzodawca jest skrupulatny w wyborze pierwszego franczyzobiorcy na daną lokalizację, to dlaczego miałby być mniej staranny w wyborze jego zastępcy?
  4. Pomyłki franczyzodawcy
    Franczyzodawca może czasem popełniać błędy w zarządzaniu siecią. Np. wymyślone przez niego innowacje w systemie, wdrożone już w trakcie trwania umowy, mogą okazać się nieudane i szkodliwe dla franczyzobiorców. Dobre imię systemu franczyzowego i wizerunek marki mogą więc stać się mniej szanowane z przyczyn niezależnych od franczyzobiorcy.

Aneta Wieczorek, PROFIT system