01.01.2008

Zalety franczyzy dla franczyzodawcy

Franczyza umożliwia szybki i intensywny rozwój sieci sprzedaży produktów lub usług.

1. Przede wszystkim franczyza umożliwia franczyzodawcy rozbudowę jego kanałów dystrybucyjnych, a co za tym idzie wzmocnienie jego pozycji na danym rynku, bez konieczności dokonywania większych inwestycji. Oznacza to również zwiększenie skali wykorzystania nazwy i oznaczeń handlowych franczyzodawcy oraz możliwość uwzględnienia w jego planach rozwojowych większej sprzedaży towarów czy usług, albowiem umowa franczyzy często nakłada na franczyzobiorcę obowiązek niesprzedawania innych produktów lub usług niż te nabyte od franczyzodawcy, innych franczyzobiorców działających w tym samym systemie lub tych dostawców, na których zgodzi się franczyzodawca.

2. Bardzo istotna jest możliwość uzyskania przez franczyzodawcę dodatkowego źródła dochodów w postaci wynagrodzenia, którego zapłata stanowi jeden z podstawowych obowiązków franczyzobiorcy. Chodzi tu nie tylko o opłatę wstępną związaną z zawarciem umowy (initial franchise fee), która uiszczana jest równocześnie z zawarciem umowy, ale także o bieżące wynagrodzenie (ongoing franchise fee) będące zapłatą za różnorodne świadczenia realizowane przez franczyzodawcę na rzecz franczyzobiorcy w trakcie obowiązywania umowy. Warto w tym miejscu odnotować, iż niekiedy zdarza się, że opłata bieżąca, jak również i opłata wstępna, jest wkalkulowana w cenę towarów dostarczanych przez franczyzodawcę. Takie rozwiązanie pozwala przystąpić do danego systemu osobom, które nie posiadają wystarczającego kapitału, a ponadto zapobiega ono powstawaniu sporów co do wysokości wynagrodzenia należnego franczyzodawcy.

3. Ponieważ franczyzobiorcy są właścicielami swych przedsiębiorstw, w które inwestują własne pieniądze, są oni bardziej zaangażowani w ich prowadzenie, niż miałoby to miejsce w przypadku pracowników najemnych.

4. Obniżeniu ulegają wydatki franczyzodawcy na działania promocyjno-reklamowe, gdyż uczestnicy systemu franczyzowego są zwykle zobowiązani do dokonywania wpłat na wspólny fundusz promocyjno-reklamowy.

5. Duże znaczenie ma korzystna pozycja franczyzodawcy z punktu widzenia rozkładu kompetencji i odpowiedzialności wobec osób trzecich, gdyż to franczyzobiorca, działający przecież jako samodzielny przedsiębiorca, ponosi pełną odpowiedzialność za efekty swych działań. Powoduje to, że jego klienci nie mogą w zasadzie zgłaszać swych roszczeń bezpośrednio do franczyzodawcy, chociaż w ich świadomości system franczyzowy często funkcjonuje jako jednolita struktura.

6. Franczyza dla franczyzodawcy oznacza również wyeliminowanie problemów związanych z zatrudnianiem i zarządzaniem personelem, gdyż to franczyzobiorcy we własnym zakresie rozwiązują kwestie pracownicze.

Konsultanci PROFIT system

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0