20.10.2010

Piszemy franczyzowy biznesplan

Niektórzy franczyzodawcy wręcz żądają od kandydatów przedstawienia biznesplanu pod konkretną wielkość inwestycji i konkretną lokalizację. Sprawdzają w ten sposób biznesowy talent biorcy.

Franczyzodawca może w trakcie negocjacji zaprezentować kandydatowi na franczyzobiorcę przykładowy plan finansowy opracowany przez centralę. Jest to jednak pewna uśredniona projekcja biznesplanu dla możliwego acz nieistniejącego punktu. Dlatego dla własnego bezpieczeństwa warto przygotować własny, bardziej szczegółowy biznesplan.

Sporządzenie solidnego biznesplanu zwiększa szanse franczyzobiorcy na przyjęcie do sieci, a także na uzyskanie ewentualnego kredytu w banku. Przede wszystkim jednak jemu samemu uświadamia zakres czekającej go pracy i odsłania przeszkody towarzyszące planowanej działalności biznesowej. Przygotowanie, zaprezentowanie i umiejętność obrony biznesplanu ukazuje zazwyczaj także rzeczywiste przygotowanie kandydata jako potencjalnego franczyzobiorcy.

Franczyzowy biznesplan jest podobny do tradycyjnego, opracowanego przed rozpoczęciem każdego przedsięwzięcia. Wyróżnia go jednak to, że akurat są w nim opisane działania inwestycyjne zarówno franczyzobiorcy, jak i franczyzodawcy.

Dobry biznesplan powinien zawierać następujące elementy

  1. Wstęp
    We wstępie w zwięzły sposób opisujemy koncepcję planowanego przedsięwzięcia. Tu jest również miejsce na krótkie uzasadnienie przez franczyzobiorcę jego wyboru (dlaczego ta marka a nie inna). Franczyzobiorca powinien przedstawić posiadane możliwości dotyczące skali sprzedaży oraz określić harmonogram inwestycyjny i opisać oczekiwane efekty. Franczyzodawcy spodziewają się również określenia wpływu inwestycji na przyszłą sytuację finansową biorcy oraz scharakteryzowania jego krótko i długoterminowych celów.
  2. Informacje o franczyzobiorcy
    Franczyzodawcę interesuje wszystko: w tym rozdziale biznesplanu należy podać: pełną nazwę franczyzobiorcy, adres jego siedziby lub miejsca zamieszkania, inne dane kontaktowe (numer telefonu, fax, e-mail itp.), REGON, NIP oraz status prawny franczyzobiorcy (czy jest już przedsiębiorcą, jaką formę prawną ma jego działalności, ponadto należy podać numer z ewidencji lub numer KRS). Warto także przedstawić krótką historię dotychczasowej działalności biznesowej lub przebieg kariery zawodowej.
  3. Opis rynku
    Jest to najważniejsza cześć biznesplanu. Franczyzobiorca powinien opisać warunki, jakie rynek może postawić jego firmie. Czy rynek ten jest stabilny, zmienny, czy się rozwija, a może jest tylko sezonowy? Jaki będzie miało to wpływ na przychody franczyzobiorcy. Należy scharakteryzować wielkość rynku (pod względem potencjału nabywczego), a także ocenić spodziewany potencjał rozwojowy. Franczyzodawca chętnie dowie się o konkurencji na danym obszarze, z wyszczególnieniem jej mocnych i słabych stron.
  4. Lokal
    Franczyzobiorca musi opisać lokal, w którym będzie prowadził działalność poprzez określenie jego rozmiaru, położenia, wyposażenia oraz stanu technicznego. Jeżeli nieruchomość jest jego własnością, powinien wskazać tytuł prawny do tego lokalu, oszacować jego wartość, wymienić ciążące na nim ograniczenia (np. hipoteka, służebność). Jeżeli franczyzobiorca wciąż spłaca tę nieruchomość, musi określić kwotę pozostałą do uregulowania, czas w jakim to nastąpi, a także wymienić osobę, której winien jest płacić. W przypadku najmu czy dzierżawy konieczne jest podanie wysokości czynszu oraz czasu, na jaki umowę zawarto, z uwzględnieniem możliwości jej przedłużenia i warunków, na jakich może to nastąpić.
  5. Personel
    W prowadzeniu placówki franczyzowej, jak w każdym innym biznesie, jednym z najważniejszych czynników są ludzie. W biznesplanie należy przedstawić osoby, które będą tworzyły kadrę kierowniczą placówki, a także pracowników i ich kwalifikacje (jeśli już ich zrekrutowaliśmy). W krótkiej charakterystyce każdego menedżera powinny się znaleźć informacje o jego wykształceniu, doświadczeniu zawodowym i dotychczas zajmowanych stanowiskach. Pożądane jest umieszczenie własnej opinii o mocnych i słabych stronach jego osobowości. Istotne jest także przedstawienie pomysłu na strukturę zatrudnienia w nowej firmie.
  6. Plan marketingowy
    W tej części biznesplanu należy zaplanować najważniejsze cele marketingowe, zaproponować działania promocyjno-reklamowe wspomagające sprzedaż, w tym także dotyczące wyglądu punktu, w którym franczyzobiorca będzie prowadził biznes. Jednak ma on tu ograniczone możliwości własnej inicjatywy. Wystrój pomieszczenia, sposób rozlokowania i oznaczenia towarów, stroje pracowników, także ulotki, broszury i inne materiały reklamowo-promocyjne – wszystko to musi uwzględniać zasady określone w podręczniku operacyjnym franczyzodawcy i umowie franczyzowej.
  7. Źródła zaopatrzenia
    Franczyzobiorca musi określić posiadane źródła dostaw towarów lub surowców. Zwykle, w przypadku umów franczyzowych to franczyzodawca określa system dostaw, a franczyzobiorca musi się do niego dostosować.
  8. Informacje finansowe
    W biznesplanie franczyzobiorca powinien przedstawić zasoby kapitałowe, jakimi dysponuje, wyróżniając środki własne oraz pochodzące z kredytów lub pożyczek. Musi określić kwoty przeznaczone na bieżącą działalność oraz wskazać źródła rezerw finansowych, na wypadek nieprzewidzianych okoliczności. W tej części biznesplanu znaleźć się powinna analiza przepływów finansowych oparta na przewidywanej wielkości sprzedaży, pomniejszonej o główne koszty. Nie wolno zapomnieć o wyszczególnieniu wydatków – zarówno kwot uiszczanych franczyzodawcy, jak też z tytułu czynszu, dostaw, wynagrodzeń pracowników czy bieżących opłat za energię, gaz itp. Wyszczególnienie środków, jakimi dysponuje franczyzobiorca oraz ich odpowiednie rozdysponowanie, pozwoli mu uniknąć potencjalnych a nieprzewidzianych strat w przyszłości.
  9. Załączniki
    Jest to ostatnia część każdego biznesplanu. Zamieszcza się w niej dokumenty dodatkowe. Mogą to być np. kopie umów kredytowych czy CV pracowników. Dokumenty te uszczegóławiają informacje zawarte w biznesplanie.
  10. Rola franczyzodawcy
    Każdy potencjalny franczyzobiorca musi zdawać sobie sprawę, że stworzenie solidnego biznesplanu jest podstawą rozpoczęcia i skutecznego rozwoju jego przedsięwzięcia biznesowego. Franczyzodawca często pomaga franczyzobiorcy w tworzeniu biznesplanu tak, aby od początku uwzględnić w tym dokumencie specyfikę sieci oraz uniknąć ewentualnych późniejszych zarzutów o wprowadzenie franczyzobiorcy w błąd. Jeśli inwestor tworzy biznesplan samodzielnie, powinien i tak spojrzeć na swój projekt oczami franczyzodawcy.

Konsultanci PROFIT system

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0

Agnieszka Kamińska

dziennikarz
Napisz do autora