Franczyza, agencja, czy na własną rękę

Czwartek
10.09.2009
Agencja, franczyza czy też może działanie na własną rękę? Każdy z tych wyborów ma swoje zalety.
 

Decyzja o prowadzeniu działalności na własną rękę wymaga od nas wiele odwagi, w biznesie bowiem będziemy działać samodzielnie i musimy mieć własne (często duże) pieniądze na rozkręcenie firmy. Taki wybór może okazać się dobry dla osób, które nie lubią podporządkowywać się zewnętrznie narzucanym regułom i mają pomysł na biznes lub też znalazły niszę rynkową. Dodatkowo potrzebne będzie także doświadczenie w branży, w której będziemy chcieli działać (by wypracować markę firmy) oraz dobre kontakty handlowe.

Dla osób wahających się, czy podołają samodzielnemu prowadzeniu firmy, dobrym rozwiązaniem może być wybór działalności w ramach sieci agencyjnej lub franczyzowej. Na agencję decydują się zazwyczaj osoby, które mają mniej pieniędzy na inwestycję i nie lubią zbyt dużego ryzyka. W systemie agencyjnym, inaczej niż we franczyzie, nie pracujemy na swoje konto, tylko w imieniu centrali. Jesteśmy wynagradzani od poziomu sprzedaży, co w skrajnych przypadkach gwarantuje nam dochód nawet w sytuacji, gdy dla centrali nasz punkt nie jest dochodowy. Jednak takie bezpieczeństwo kosztuje. Agent otrzymuje bowiem wynagrodzenie oparte tylko na prowizji i ma minimalną swobodę działania. Pracuje jedynie na rzecz dawcy licencji. W jego imieniu i na jego rachunek prowadzi punkt. Kolejną cechą działalności agencyjnej jest to, że właścicielem punktu zawsze jest właściciel sieci. To on przygotowuje i otwiera punkt, a agent go tylko prowadzi. Agent nie ma też wpływu na ceny w punkcie ani na marże. Agent nie płaci za licencję, bo jej nie kupuje. Na nim spoczywać też będzie obowiązek wniesienia kaucji za powierzone mienie i zakup kasy fiskalnej lub komputera.

Inwestycja w system franczyzowy jest zawsze większa od biznesu agencyjnego (średnia inwestycja w punkt franczyzowy przekracza 200 tys. zł). W zamian za to, system biznesowy jest pewniejszy, biorca działa na własny rachunek, ma większą swobodę w prowadzeniu firmy i więcej zysków trafia do jego kieszeni. Samodzielnie może wpływać na rodzaj i wielkość asortymentu oraz sam podejmuje decyzję o wysokości cen towarów lub usług. Ponosi także większe ryzyko wynikające z prowadzenia działalności, bo w ogóle może ponieść straty. Otwarcie punktu i zakup towaru to jego inwestycja. Franczyzobiorca jest także właścicielem mienia znajdującego się w punkcie. Co miesiąc biorca franczyzy musi wnosić opłatę franczyzową za korzystanie z know-how i za bieżącą pomoc franczyzodawcy. Na początku działalności wykupuje także licencję franczyzową.

Wybierając sposób działalności biznesowej inwestorzy często zapominają o kilku sprawach. Dużym błędem jest nieokreślenie ryzyka i oczekiwanej stopy zwrotu. Należy więc oszacować prawdopodobieństwo otrzymania opóźnionego zysku, uwzględnić stopę zwrotu oraz wielkość inflacji w okresie inwestycji.

Inwestor powinien też być świadom psychologicznych iluzji, które mogą rozmyć mu obraz inwestycji oraz zysków. Trzeba więc być świadomym własnych ograniczeń, w tym emocjonalnych, które pojawią się przy dokonywaniu wyboru. Wybór marki franczyzowej nie różni się od wyboru marki samochodu w salonie. Zmagać się będziemy ze strachem, który będzie nas odwodził od inwestycji lub euforią, która przesłaniać będzie ewentualne niebezpieczeństwa. Kolejną pułapką może być żądza szybkiego zysku oraz podążanie za tłumem. O naszych reakcjach na ryzyko oraz przegraną/wygraną informuje tzw. krzywa użyteczności. Inwestora bardziej zasmuci strata 10 tys. zł niż ucieszy zyskanie takiej samej sumy.

Gdy przedsiębiorca zdecyduje się działać w ramach systemu franczyzowego, także jest narażony na pułapki. Związane są głównie z dokonaniem prawidłowego wyboru sieci oraz niedopasowaniem biznesmena do danej marki i modelu działania. Najczęstszymi barierami w dobrym wyborze po stronie biorców są: brak wystarczającej wiedzy o danej sieci oraz w ogóle wiedzy ekonomicznej, nastawienie na szybki zysk, niedobór kapitału oraz tzw. „różowe okulary”, które utrudniają krytyczne spojrzenie na franczyzodawcę.

Franczyzodawcy zaś najczęściej grzeszą niedopracowanymi pakietami informacyjnymi o systemie. Niechętnie ujawniają umowy, w których często zamieszczają straszące katalogi kar umownych. Zbyt często obiecują szybkie zyski, a każą słono płacić za przystąpienie do sieci. Kolejny grzech to utrudnianie rozmów z byłymi i obecnymi biorcami. Na niekorzyść niektórych marek świadczy też mała liczba placówek mimo długiego funkcjonowania na rynku, a także brak jednostek własnych. Zły obraz sieci rysują też negatywne opinie w mediach, informacje od osób, które kupiły licencję dotyczące np. braku bieżącej opieki i przepływu know-how.

Jak więc wybrać najlepszego i najbardziej nam odpowiadającego franczyzodawcę? Przede wszystkim należy przeanalizować materiały reklamowe sieci, odwiedzić kilka punktów, sprawdzić jednorodność obsługi, ocenić estetykę wizualizacji punktu. Warto także porozmawiać z klientami punktu o ich odczuciach, poziomie zadowolenia. Trzeba też porównać ofertę dawcy z jego rynkową konkurencją. Ważne jest osobiste spotkanie i rozmowa z dawcą. Niezbędna jest analiza przekazanych dokumentów pod kątem prawnym i wynikających z niej następstw np. finansowych (związanych z karami). Przyszły biorca powinien też spotkać się z byłymi i obecnymi franczyzobiorcami sieci, do której chce przystąpić. Warto także sprawdzić co o danej sieci pisała prasa, jakie były jej oceny w mediach. Na koniec można dowiedzieć się o sieci w krajowym stowarzyszeniu skupiającym franczyzodawców (Polska Organizacja Franczyzodawców).

Michał Bogurat, Arkadiusz Słodkowski, PROFIT system


Profil mężczyzny
Michał Bogurat
dziennikarz

NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.

Franczyza - czym to się je? /27.10.2008

Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.

Kto może mieć McDonalda? /29.08.2015

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach /08.06.2015

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest kosztowne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają.

Biznesplan: jak policzyć przyszłe zyski /16.03.2009

Zanim zainwestujemy we własny biznes spróbujmy oszacować jego rentowność.

POPULARNE NA FORUM

Tani biznes dla początkującego

Jaki jest szacunkowy koszt otwarcia placówki partnerskiej w Nest Banku? Czy Bank narzuca wyposażenie lokalu i koszty z tym związane?

82 wypowiedzi
ostatnia 17.06.2018
Damskie torebki

Jeśli torebki to tylko Liu Jo! I oczywiście oryginalne :) Tak jak moja poprzedniczka :) https://ubierzsie.com/liu-jo Nie mogę złego słowa na nie powiedzieć. Biznes...

18 wypowiedzi
ostatnia 15.06.2018
Czy warto otworzyć sklep odzieżowy?

jesli tylko wiesz, że twój produkt jest unikalny lub w naprawdę dobrej cenie to oczywiście :) bez porządnej analizy swot nie ma się natomiast co pchać w ecommerce. Bo...

33 wypowiedzi
ostatnia 15.06.2018
Mam lokal / Szukam pomysłu na biznes

Może branża spożywcza? Przetwórstwo owoców i warzyw. Jakbyście szukali solidnych maszyn do pakowania soków to znajdziecie je w Bag In Box z Lublina...

427 wypowiedzi
ostatnia 14.06.2018
Jaką działalność otworzyć na wsi? Pomocy!!!

Zastanawiałam się jeszcze nad tym... Może warto zainwestować w ziemię pod uprawę? Wiem, że to ciężka praca, ale jeśli dobrze to zaplaujesz, to można na tym zarobić....

119 wypowiedzi
ostatnia 14.06.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Great assignment help team provide the java assignment help with the experiences writer in the possible minimal price. In the usa, uk. australia etc, our writer is well...

55 wypowiedzi
ostatnia 14.06.2018
Prezent na dzień dziecka

Baloniki są super! U nas było przyjęcie dla dzieci w rodzinie i własnie one zrobiły furorę, aż nie zaczęliśmy otwierać prezenty. ;) Na takie przyjęcia obowiązkowo...

2 wypowiedzi
ostatnia 13.06.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Dziękuję za informacje! Szukałem i nie mogłem znaleźć. Pomogłeś mi! dqfansurvey

55 wypowiedzi
ostatnia 13.06.2018