Franczyza, agencja, czy na własną rękę

Czwartek
10.09.2009
Agencja, franczyza czy też może działanie na własną rękę? Każdy z tych wyborów ma swoje zalety.
 

Decyzja o prowadzeniu działalności na własną rękę wymaga od nas wiele odwagi, w biznesie bowiem będziemy działać samodzielnie i musimy mieć własne (często duże) pieniądze na rozkręcenie firmy. Taki wybór może okazać się dobry dla osób, które nie lubią podporządkowywać się zewnętrznie narzucanym regułom i mają pomysł na biznes lub też znalazły niszę rynkową. Dodatkowo potrzebne będzie także doświadczenie w branży, w której będziemy chcieli działać (by wypracować markę firmy) oraz dobre kontakty handlowe.

Dla osób wahających się, czy podołają samodzielnemu prowadzeniu firmy, dobrym rozwiązaniem może być wybór działalności w ramach sieci agencyjnej lub franczyzowej. Na agencję decydują się zazwyczaj osoby, które mają mniej pieniędzy na inwestycję i nie lubią zbyt dużego ryzyka. W systemie agencyjnym, inaczej niż we franczyzie, nie pracujemy na swoje konto, tylko w imieniu centrali. Jesteśmy wynagradzani od poziomu sprzedaży, co w skrajnych przypadkach gwarantuje nam dochód nawet w sytuacji, gdy dla centrali nasz punkt nie jest dochodowy. Jednak takie bezpieczeństwo kosztuje. Agent otrzymuje bowiem wynagrodzenie oparte tylko na prowizji i ma minimalną swobodę działania. Pracuje jedynie na rzecz dawcy licencji. W jego imieniu i na jego rachunek prowadzi punkt. Kolejną cechą działalności agencyjnej jest to, że właścicielem punktu zawsze jest właściciel sieci. To on przygotowuje i otwiera punkt, a agent go tylko prowadzi. Agent nie ma też wpływu na ceny w punkcie ani na marże. Agent nie płaci za licencję, bo jej nie kupuje. Na nim spoczywać też będzie obowiązek wniesienia kaucji za powierzone mienie i zakup kasy fiskalnej lub komputera.

Inwestycja w system franczyzowy jest zawsze większa od biznesu agencyjnego (średnia inwestycja w punkt franczyzowy przekracza 200 tys. zł). W zamian za to, system biznesowy jest pewniejszy, biorca działa na własny rachunek, ma większą swobodę w prowadzeniu firmy i więcej zysków trafia do jego kieszeni. Samodzielnie może wpływać na rodzaj i wielkość asortymentu oraz sam podejmuje decyzję o wysokości cen towarów lub usług. Ponosi także większe ryzyko wynikające z prowadzenia działalności, bo w ogóle może ponieść straty. Otwarcie punktu i zakup towaru to jego inwestycja. Franczyzobiorca jest także właścicielem mienia znajdującego się w punkcie. Co miesiąc biorca franczyzy musi wnosić opłatę franczyzową za korzystanie z know-how i za bieżącą pomoc franczyzodawcy. Na początku działalności wykupuje także licencję franczyzową.

Wybierając sposób działalności biznesowej inwestorzy często zapominają o kilku sprawach. Dużym błędem jest nieokreślenie ryzyka i oczekiwanej stopy zwrotu. Należy więc oszacować prawdopodobieństwo otrzymania opóźnionego zysku, uwzględnić stopę zwrotu oraz wielkość inflacji w okresie inwestycji.

Inwestor powinien też być świadom psychologicznych iluzji, które mogą rozmyć mu obraz inwestycji oraz zysków. Trzeba więc być świadomym własnych ograniczeń, w tym emocjonalnych, które pojawią się przy dokonywaniu wyboru. Wybór marki franczyzowej nie różni się od wyboru marki samochodu w salonie. Zmagać się będziemy ze strachem, który będzie nas odwodził od inwestycji lub euforią, która przesłaniać będzie ewentualne niebezpieczeństwa. Kolejną pułapką może być żądza szybkiego zysku oraz podążanie za tłumem. O naszych reakcjach na ryzyko oraz przegraną/wygraną informuje tzw. krzywa użyteczności. Inwestora bardziej zasmuci strata 10 tys. zł niż ucieszy zyskanie takiej samej sumy.

Gdy przedsiębiorca zdecyduje się działać w ramach systemu franczyzowego, także jest narażony na pułapki. Związane są głównie z dokonaniem prawidłowego wyboru sieci oraz niedopasowaniem biznesmena do danej marki i modelu działania. Najczęstszymi barierami w dobrym wyborze po stronie biorców są: brak wystarczającej wiedzy o danej sieci oraz w ogóle wiedzy ekonomicznej, nastawienie na szybki zysk, niedobór kapitału oraz tzw. „różowe okulary”, które utrudniają krytyczne spojrzenie na franczyzodawcę.

Franczyzodawcy zaś najczęściej grzeszą niedopracowanymi pakietami informacyjnymi o systemie. Niechętnie ujawniają umowy, w których często zamieszczają straszące katalogi kar umownych. Zbyt często obiecują szybkie zyski, a każą słono płacić za przystąpienie do sieci. Kolejny grzech to utrudnianie rozmów z byłymi i obecnymi biorcami. Na niekorzyść niektórych marek świadczy też mała liczba placówek mimo długiego funkcjonowania na rynku, a także brak jednostek własnych. Zły obraz sieci rysują też negatywne opinie w mediach, informacje od osób, które kupiły licencję dotyczące np. braku bieżącej opieki i przepływu know-how.

Jak więc wybrać najlepszego i najbardziej nam odpowiadającego franczyzodawcę? Przede wszystkim należy przeanalizować materiały reklamowe sieci, odwiedzić kilka punktów, sprawdzić jednorodność obsługi, ocenić estetykę wizualizacji punktu. Warto także porozmawiać z klientami punktu o ich odczuciach, poziomie zadowolenia. Trzeba też porównać ofertę dawcy z jego rynkową konkurencją. Ważne jest osobiste spotkanie i rozmowa z dawcą. Niezbędna jest analiza przekazanych dokumentów pod kątem prawnym i wynikających z niej następstw np. finansowych (związanych z karami). Przyszły biorca powinien też spotkać się z byłymi i obecnymi franczyzobiorcami sieci, do której chce przystąpić. Warto także sprawdzić co o danej sieci pisała prasa, jakie były jej oceny w mediach. Na koniec można dowiedzieć się o sieci w krajowym stowarzyszeniu skupiającym franczyzodawców (Polska Organizacja Franczyzodawców).

Michał Bogurat, Arkadiusz Słodkowski, PROFIT system


Profil mężczyzny
Michał Bogurat
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

Faktoring a franczyza

Faktoring jest sposobem na uzyskanie dodatkowej gotówki-moim zdaniem lepsze to niz pakowanie się w kredyt. Niestety nie wiem czy mając juz franczyzę mozesz starać się o...

26 wypowiedzi
ostatnia 24.04.2018
Jaka reklama się opłaca?

Tradycyjna reklama jak baner czy plandeka zawsze się sprawdzi. My zamawialiśmy jedno i drugie od http://erka.gdansk.pl/plandeki/ i z obu rzeczy jesteśmy zadowoleni,...

200 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2018
Tani biznes dla początkującego

Przy rozwijaniu swojego biznesu zdecydowanie dobrze jest wziąć pod uwagę fachową pomoc czyli firmę consultingową. My korzystaliśmy z usług...

80 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2018
Własny biznes z małym kapitałem

Mały kapitał to nie problem. Problemy zaczynają się wtedy,gdy nie radzimy sobie w zarządzaniu. W takim przypadku należy zainteresować się...

227 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2018
Oczaruj klienta

Świetny tekst! Bez tych wskazówek żaden sklep nie ma prawa bytu. Długo nikt nie wytrzyma. Dzisiejszym rynkiem rządzą klienci, więc trzeba przewidywać ich potrzeby....

1 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2018
Żony milionerów też zarabiają

Today the weather is quite beautiful. I like this. It makes me comfortable and works better. But I tried my best and try to finish the contest with a fierce determination to...

4 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2018
Pomysł na biznes - restauracja regionalna

Jak zawsze podstawą jest inwestycja w dobry sprzęt kuchenny i dobre produkty. Jeśli o wyposażenie chodzi to my większość rzeczy kupowaliśmy w hurcie w...

50 wypowiedzi
ostatnia 22.04.2018
Prawo własności przemysłowej

Firma, która świadczy usługi z zakresu szeroko rozumianej ochrony własności intelektualnej i przemysłowej na rzecz osób fizycznych, przedsiębiorców i innych podmiotów...

5 wypowiedzi
ostatnia 22.04.2018
zobacz więcej na forum