W ciągu trzech ostatnich miesięcy 2016 r. do sieci Delikatesy Centrum przystąpiło 46 sklepów. Na koniec roku ich łączna liczba zbliżyła się do 1,1 tys.
Sobota
25.02.2017
Właściciel sieci sklepów marki Groszek, Abc i Delikatesy Centrum rozdaje karty na rynku franczyzy spożywczej. Ale po wynikach spółki tego nie widać.
 

Eurocash to bez wątpienia najsilniejszy gracz, jeśli chodzi o franczyzę na rynku sklepów spożywczym. W swoim portfolio ma choćby takie marki, jak ABC – największy koncept na rynku, czy Delikatesy Centrum, sieć uchodzącą za najbardziej dopracowanych systemów franczyzowych w branży, z szeroką ofertą szkoleń dla franczyzobiorców i ich pracowników. W skład grupy Eurocash wchodzą też sieci m.in. Lewiatan, Groszek czy 1minute. I choć wszystkie cieszą się stabilną pozycją w branży, to franczyzodawca do końca zadowolony być nie może. W jego wynikach finansowych widać bowiem, że utrzymywanie pozycji lidera nie przychodzi mu łatwo.

Rozwój kosztuje

W czwartym kwartale 2016 r. przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash wyniosły 5,34 mld zł i były o blisko 6 proc. większe niż w analogicznym okresie 2015 r. W całym ubiegłym roku sprzedaż grupy przekroczyła 21,2 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 4 proc. Problem w tym, że wyższe przychody nie przekładają się na wzrost zysku trafiającego do kieszeni właścicieli. W czwartym kwartale Eurocash zarobił na czysto 73 mln zł – o 36 mln zł mniej niż rok wcześniej. W skali całego roku zysk netto wyniósł 190 mln zł, ale w 2015 roku był wyższy o 40 mln zł. O 13 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem spadł również wskaźnik EBITDA, mówiący o wyniku finansowym firmy bez uwzględnienia poczynionych inwestycji.

Przedstawiciele grupy tłumaczą, że na działalność Eurocashu wpływ ma bardzo wiele czynników – nie tylko rynkowych.
– W czwartym kwartale 2016 roku pojawiła się inflacja, co jest zjawiskiem pozytywnym dla naszej branży. Z drugiej strony, gorsza pogoda miała niekorzystny wpływ na dynamikę sprzedaży w sklepach małoformatowych. Ponadto wciąż nasila się presja dyskontów na niezorganizowane, mniejsze sklepy – mówi Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash. 


Zyski grupy w dół ciągną inwestycje w rozwój konceptów franczyzowych. Jednym z kosztownych udoskonaleń był wdrożony w ubiegłym roku system dystrybucji produktów świeżych skierowanych do franczyzobiorców Delikatesów Centrum.
– W rozwój dystrybucji produktów świeżych do Delikatesów Centrum oraz rozwój nowych formatów detalicznych zainwestowaliśmy w całym 2016 r. około 39 mln zł. Inwestycje te obciążają bieżące wyniki Grupy Eurocash, czego efektem jest niższa rentowność na poziomie EBITDA i netto, ale jesteśmy przekonani, że przyniosą one pozytywne długofalowe rezultaty. Warto zaznaczyć, że projekt Faktoria Win zaczął już na siebie zarabiać – w 2016 r. osiągnął próg rentowności. Inwestujemy w przyszłość naszych klientów, a więc również naszą – mówi Jacek Owczarek.

Widoki na przyszłość

Inwestycje kosztują, ale pozwalają sklepom zrzeszonym w sieciach Eurocashu sukcesywnie powiększać swój rynkowy zasięg. W ubiegłym roku ich łączna liczba powiększyła się o ponad 1,1 tys. Najszybciej rosła marka Abc, która po otwarciach 920 punktów na koniec 2016 roku mogła pochwalić się 8,6 tys. lokalizacji. Liczba sklepów partnerskich i franczyzowych obsługiwanych przez Eurocash Dystrybucję (Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, PSD) zwiększyła się natomiast w ciągu ubiegłego roku o ponad 190 placówek, do 4,7 tys. sklepów.

Na ścieżkę wzrostu w czwartm kwartale ubiegłego roku powróciła także sieć Delikatesy Centrum. W ciągu trzech ostatnich miesięcy 2016 r. zwiększyła liczbę o 46 placówek, dzięki czemu na koniec roku zrzeszonych w niej było blisko 1,1 tys. sklepów.

Poza tym Eurocash cały czas szuka okazji do przejęć. Pod koniec 2016 roku spółka kupiła 50 proc. udziałów w spółkach FHC-2 iMadas (będących de facto franczyzobiorcami sklepów Delikatesy Centrum) oraz 100 proc. udziałów w spółce Polska Dystrybucja Alkoholi. Na początku 2017 r. Eurocash sfinalizował natomiast przejęcie Eko Holdingu, właściciela sieci blisko 250 supermarketów Eko. Łączna sprzedaż przejętych firm w ubiegłym roku wyniosła blisko 1,5 mld zł – to kwota, która w tym roku prawdopodobnie zasili konto nowego właściciela.

Walka o rynkowy tort z dyskontami to plan na lata, ale Luis Amaral, właściciel i prezes Eurocashu nie raz pokazał, że na biznes patrzy w perspektywie długoterminowej. W tej branży liczy się skala, a tej Eurocashowi nie brak.